De Flirt van NS

14-04-2016 / 21.00 uur
MAASTRICHT - Op woensdag 13 april 2016 vond er in het onderhoudsbedrijf van NedTrain in Maastricht een presentatie plaats van de nieuwe Sprinter van NS, "de Flirt". Door zitplaatsen te kort had NS snel nieuwe treinen nodig. Treinenbouwer Stadler kon als enige firma treinstellen op korte termijn leveren. Vanaf tekening van het contract tot levering van het eerste treinstel zat slechts één jaar.

Het type treinstel, de Flirt, is een bewezen trein die in grote delen van Europa rijdt. Van Scandinavië tot aan Noord-Afrika kan je dit treinstel tegenkomen. Dat betekent dat de treinen goed tegen

de kou kunnen maar ook goed bestand zijn tegen de hitte.

Achtergronden bij de nieuwe Sprinters

• De trein heet niet voor niets Sprinter, want hij kan de afstand van 0 tot 200 meter afleggen in 17 á 18 seconden. Sneller dan Sprintster Dafne Schippers (21,63).

• De 58 Sprinters bieden straks in totaal 16.100 zit- en staplaatsen extra.

• Sprinters zijn echte forensentreinen waar reizigers gemiddeld ca. 15 minuten in staan/zitten.

• De treinen zijn transparant en hebben brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. De trein voldoet aan de laatste Europese veiligheidseisen.

• De trein van Stadler (type: Flirt) is meer dan 1.000 keer verkocht en rijdt van bijvoorbeeld Italië tot Noorwegen.

• De 58 treinen bieden in totaal bijna 5.000 stopcontacten en ca. 10.000 USB-aansluitingen. Ze krijgen daarnaast voor het eerst, net als de Intercity’s, WiFi en bijvoorbeeld camera’s.

• De kunst in de trein is geïnspireerd op Mondriaan.

• Een speciale uitschuiftrede zorgt voor betere rolstoeltoegankelijkheid. Ook kent elk treinstel een (rolstoeltoegankelijk) toilet en speciale rolstoelplekken of plekken voor je fiets.

• Geen te kleine prullenbakjes meer tegen je knie want op elk balkon komen grote afvalbakken, waar je je afval bovendien gescheiden in kunt doen.

 
 
 
   
   
Een duifie van de Flirt 2202 tijdens de perspresentatie.
13 april 2016
   
Het uiterlijk van de WC's in de Flirt treinstellen zijn geïnspireerd op Mondriaan. 13 april 2016. © TreinenInNederland.nl
Een detailfoto van Flirt 2202 tijdens de perspresentatie.
13 april 2016. © TreinenInNederland.nl
   
   

De 2519 rijdt over de spoorbrug bij Ravenstein naar Nijmegen.
28 september 2024. © TreinenInNederland.nl

.

De 2501 is zojuist vertrokken uit Den Bosch richting het zuiden. Vanwege de groot schalige werkzaamheden bij station Vught is één van de drie sporen weg gehaald om ruimte te maken voor alle werkvoertuigen.
26 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2519 rijdt Den Bosch binnen vanuit Tilburg richting Nijmegen.
28 september 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2520 komt Helmond Brandevoort binnen rijden richting Eindhoven.
14 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2504 en de 2505 komt Helmond Brandevoort binnen rijden
richting Deurne. 14 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2515 rijdt door De Steeg richting Dieren en eindbestemming Zutphen. 30 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De blauwe 2522 en de gele 2208 staan te wachten om richting Dordrecht en Wijchen te vertrekken. 24 januari 2024. © TreinenInNederland.nl
De 2521 rijdt door Hulten naar Dordrecht.
13 januari 2024. © TreinenInNederland.nl
   
De 2201 rijdt door Hulten naar Arnhem.
13 januari 2024. © TreinenInNederland.nl
De twee verschillende koppen bij elkaar in Ede-Wageningen.
2 december 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De twee verschillende koppen bij elkaar in Ede-Wageningen.
2 december 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2219 en 2231 komen Oss binnen rijden als stoptrein naar Dordrecht toe. 11 september 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De 2520 rijdt door Hulten als sprinter naar de eindbestemming
Den Bosch. 6 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2503 rijdt door Hulten richting Dordrecht.
6 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De 2211 en de 2501 vertrekken uit Dordrecht Zuid richting
Lage-Zwaluwe. 19 april 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2510 en de 2504 vertrekken uit Dordrecht Zuid richting
Lage-Zwaluwe. 19 april 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De 2509 rijdt in de avondzon Velp binnen als sprinter naar Wijchen.
11 maart 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2217 rijdt tussen Arnhem Zuid en Elst richting Dordrecht.
25 februari 2023. © TreinenInNederland.nl
   
De 2208 rijdt tussen Arnhem Zuid en Elst richting Wijchen.
22 februari 2023. © TreinenInNederland.nl
De 2217 vertrekt uit Oosterbeek richting Arnhem.
18 december 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2217 komt Wolfheze binnen rijden als sprinter naar
Arnhem Centraal. 18 december 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2217 komt station Oosterbeek binnen rijden vanuit Arnhem.
17 december 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2508 en de 2506 staan op Breda te wachten om richting Arnhem
te vertrekken. 2 december 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2230 en de 2516 komen Nijmegen binnen rijden als sprinters naar Wijchen. 4 november 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2218 en de 2223 komen station Vught binnen rijden als sprinter
naar Den Bosch. 4 november 2022. © TreinenInNederland.nl
Vier Flirt's van NS staan naast elkaar op station Arnhem Zuid.
25 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2508 vertrekt uit station Tilburg als sprinter richting
Tilburg Universiteit. 11 september 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2220 en de 2519 vertrekken uit station Tilburg en rijdt langs de nieuw gestickerde 186 223. 11 september 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2522 vertrekt uit Tilburg als sprinter naar Dordrecht. 11 september 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2230 rijdt door Hulten als sprinter richting Dordrecht.
11 juni 2022. © TreinenInNederland.nl
.
De LTE 186 355 staat met een goed beladen intermodaaltrein op
Arnhem Centraal te wachten. Op spoor 3 staat Flirt 2218 als sprinter
naar Zutphen. 11 juni 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2221 en de 2515 zijn net vertrokken uit Wijchen richting Nijmegen.
31 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2223 en de 2216 komen Wijchen binnen rijden vanuit de richting van
Nijmegen. 31 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2219 komt Wijchen binnen rijden vanuit de richting van
Nijmegen. 31 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2523 staat op spoir 4b van Arnhem Centraal.
29 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2205 rijdt door de weilanden rond Velp richting Zutphen.
7 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2205 rijdt door Velp richting Dieren en verder naar Zutphen.
16 april 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2230 rijdt door Velp richting Arnhem en Wijchen.
21 maart 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2225 staat langs het perron van Arnhem Centraal.
2 maart 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2225 komt vanuit Ede-Wageningen binnen gereden op
Arnhem Centraal. 2 maart 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2231 rijdt door Velp richting Arnhem Centraal en verder
naar Wijchen. 28 februari 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2511 en de 2207 rijdn Arnhem Velperpoort binnen als sprinter
naar Wijchen. 17 februari 2022. © TreinenInNederland.nl
De NS Flirt's 2206 en 2511, Arriva GTW 262 en de VIAS ET 25 2305
te Arnhem Centraal. 1 februari 2022. © TreinenInNederland.nl
   
De 2206 en 2518 rijden door Arnhem Zuid richting Nijmegen en verder.
26 januari 2022. © TreinenInNederland.nl
De 2523 station op station Eindhoven te wachten om even later richting Deurne te vertrekken. 14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2517 en de 2226 vertrekken uit station Eindhoven Centraal naar Tilburg Universiteit. 14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
.
De 2214 en de 2207 komen station Eindhoven Strijp-S binnen rijden
terwijl ze door VIRM's 9577 en 9413. 14 december 2021.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2201 en de 2204 staan gekoppeld op station Eindhoven Strijp-S.
14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
De VIRMm-1 8635 haalt op station Eindhoven Strijp-S de Flirts
2524 en 2202 in. 14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2225 vertrekt uit station Eindhoven Centraal als sprinter richting Boxtel en verder. 14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
De Flirt's 2207 en 2214 en de VIRM 9575 staan op Eindhoven Centraal langs het perron. 14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De NS Flirt 2519 en een Arriva GTW staan langs het perron van
Arnhem Centraal. 7 december 2021. © TreinenInNederland.nl
De NS 2217 staat naast de Breng 5046 in de regen op station
Arnhem Centraal. 21 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2230 komt in de avond station Arnhem Centraal binnen gereden vanuit Ede-Wageningen. 26 september 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2515 vertrekt uit station Nijmegen Goffert als sprinter naar
Arnehm Centraal. 25 september 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2517 en de 2207 komen vanuit Dordrecht station Nijmegen Goffert binnen gereden. 25 september 2021. © TreinenInNederland.nl
De ICMm 4231 en de 4202 passeren de 2217 te Oss langs de overweg
aan de Bruulweg. 25 september 2021. © TreinenInNederland.n
   
De 2517 en de 2207 rijden te Oss langs de overweg aan de Bruulweg richting Arnhem. 25 september 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2523 rijdt te Oss langs de overweg aan de Bruulweg richting
Nijmegen. 25 september 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2523 rijdt te Oss langs de overweg aan de Bruulweg richting
Arnhem. 25 september 2021. © TreinenInNederland.nl
.
Terwijl de VolkerRail Unimat 103 in Nijmegen staat opgesteld komt
de NS 2502 het station binnen rijden. 12 september 2021.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2509 rangeert in Roosendaal. 12 september 2021.
© TreinenInNederland.nl

De 2515 komt station Elst binnen rijden richting Wijchen.
28 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl

   
De NS 2209 en 2511 staan in Zutphen opgesteld. 21 augustus 2021.
© TreinenInNederland.nl
De 2517 komt de eindbestemming Zutphen binnen rijden vanuit Wijchen.
21 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2513 rijdt station Arnhem Velperpoort binnen als sprinter
naar Zutphen. 29 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2513 vertrekt uit station Arnhem Velperpoort richting Nijmegen.
28 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2218 komt station Wolfheze binnengereden vanuit Ede-Wageningen.
26 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De Flirt 2219 komt station Arnhem Centraal binnen gereden vanuit
Ede-Wageningen. 21 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2226 komt station Ede-Wageningen binnen gereden vanuit Arnhem.
21 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2226 komt station Wolfheze binnen gereden als sprinter naar
Arnhem Centraal. 12 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2203 vertrekt uit station Oosterbeek onderweg naar de eindbestemming Arnhem Centraal. 19 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
NS Flirt 2203 en Connexxion Flirt 5038 staan in Ede-Wageningen langs
het perron. 19 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2219 staat langs het perron van station Oosterbeek als sprinter naar Arnhem Centraal. 13 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2213 laat station Wolfheze achter zich richting Ede-Wageningen.
13 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2230 en 2518 vertrekt uit station Nijmegen richting Wijchen en verder
naar Dordrecht. 8 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
.
Twee NS treinen (waarvan één voormalig) naast elkaar, maar met 76 jaar in leeftijdsverschil. De NS Flirt 2213 passeert in Nijmegen de 314.
8 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2223 staat klaar op station Arnhem Centaal als sprinter naar
Ede-Wageningen. 3 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2211 en 2208 staat te Arnhem Centraal langs het perron.
24 juni 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De 2511 vertrekt uit station Arnhem Velperpoort richting Wijchen.
16 juni 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2232 komt station Nijmegen Goffert binnen gereden. 12 juni 2021.
© TreinenInNederland.nl
   
De Flirt 2219 komt Arnhem Velperpoort binnen rijden als sprinter naar Zutphen. 14 mei 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2505 rijdt door Velp richting Brummen en verder naar de eindbestemming Zutphen. 24 april 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2521 staat op station Arnhem Centraal klaar voor vertrek als sprinter naar Nijmegen, Den Bosch, Breda en Dordrecht.
16 april 2021. © TreinenInNederland.nl

NS 2523 staat langs het perron van station Arhem Centraal.
10 april 2021. © TreinenInNederland.nl
.

   
De 2518 komt Arnhem Velperpoort binnen gereden als sprinter naar Zutphen. 2 maart 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2511 rijdt door Oisterwijk naar Tilburg Universiteit.
24 februari 2021. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2205 en 2221 vertrekken uit Oss als sprinter naar Arnhem Centraal. 24 februari 2021. © TreinenInNederland.nl
De 2217 staat klaar op station Arnhem Centraal om richting Zutphen te vertrekken. 28 november 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2202 halteert in het donker op station Arnhem Velperpoort.
6 november 2020. © TreinenInNederland.nl
De 2206 rijdt station Ede-Wageningen binnen vanuit Arnhem Centraal.
2 november 2020 . © TreinenInNederland.nl
   
De 2509 rijdt voor de 2231 ter hoogte van de Zuidendijk te
Dordrecht. 20 september 2020. © TreinenInNederland.nl
De 2514 rijdt station Lage-Zwaluwe binnen als sprinter naar Roosendaal. 20 september 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2206 vertrekt uit station Arnhem Velperpoort richting Arnhem Centraal en verder naar Wijchen. 16 september 2020. © TreinenInNederland.nl
De 2212 vertrekt uit Arnhem Centraal richting Zutphen.
4 september 2020. © TreinenInNederland.nl
   

De 2210 vertrekt uit Arnhem Velperpoort als sprinter richting
Nijmegen. 26 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl

De 2219 staat langs het perron van Arnhem Velperpoort.
2 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2523 en de 2205 te Arnhem Centraal. 1 augustus 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2508 vertrekt van station Nijmegen Lint als sprinter naar Dordrecht.
1 augustus 2020. © TreinenInNederland.nl
   
NS 2514 rijdt station Eindhoven Strijp-S binnen. 19 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2215 rijdt station Eindhoven Strijp-S binnen. 19 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
   
De NS 2206 rijdt station Eindhoven Strijp-S binnen. 19 juli 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2206 rijdt station Eindhoven Strijp-S binnen als sprinter naar Weert.
19 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De 2208 komt station Arnhem Velperpoort binnen rijden als sprinter
naar Nijmegen. 28 juni 2020. © TreinenInNederland.nl
.
De 2506 en de SGMm 2976 staan beide op station Arnheim Centraal.
De Flirt heeft als afwijkende eindbestemming Lage Zwaluwe.
23 mei 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2518 rijdt station Dordrecht binnen. 28 februari 2020.
© TreinenInNederland.nl
De 2505 staat vertrek gereed als sprinter naar Ede-Wageningen.
24 februari 2020. © TreinenInNederland.nl
   
De NS 2224 komt Arnhem Centraal binnen rijden vanuit
Ede-Wageningen. 12 januari 2020. © TreinenInNederland.nl
.
De 2519 en de 2210 rijden langs Zuidendijk te Dordrecht richting station
Lage Zwaluwe en verder naar Arnhem Centraal.
17 november 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De 2205 en de 2207 rijden langs Zuidendijk te Dordrecht richting station
Lage Zwaluwe en verder naar Arnhem Centraal.
17 november 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2229 rijdt langs Zuidendijk te Dordrecht richting station
Lage Zwaluwe en verder naar Arnhem Centraal.
17 november 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De 2204 en de 2501 rijden station Tilburg Reeshof binnen richting
Breda.11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
De NS 2502 rijdt door Tilburg Reeshof richting Tilburg.
11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De 2225 rijdt door Tilburg Reeshof richting Breda.
11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2212 rijdt door Tilburg Reeshof richting Breda.
11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De Flirt's 2516 en 2231 rijden door Tilburg Reeshof richting Tilburg.
11 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2207 en de 2219 staan langs het perron van Arnhem Centraal.
10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
   
NS 2525 en 2208 komen station Dieren binnenrijden richting
Zutphen. 10 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
De 2207 staat te Arnhem Centraal naast de Breng GTW 5042.
25 september 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De 2217 en de 2204 komen Arnhem Centraal binnen rijden vanuit de richting van Zutphen. 25 september 2019. © TreinenInNederland.nl
NS Flirt 2522 en 2227 komen station Den Bosch binnen.
24 september 2019. © TreinenInNederland.nl
   
De 2512 en 2228 rijden station Oss binnen.
24 september 2019. © TreinenInNederland.nl
De NS 2206 en de 2506 staan langs het perron van Den Bosch.
24 september 2019. © TreinenInNederland.nl
   
NS Flirt 2228 komt station Ede-Wageningen binnen gerijden.
17 september 2019. © TreinenInNederland.nl
Flirt 2503 staat langs het perron van Eindhoven. 3 augustus 2019.
© TreinenInNederland.nl
   
De 2219 komt Eindhoven binnenrijden. 3 augustus 2019.
© TreinenInNederland.nl
De 2514 vertrekt van station Eindhoven. 3 augustus 2019.
© TreinenInNederland.nl
   
NS 2204 vertrekt van station Eindhoven richting Weert.
3 augustus 2019. © TreinenInNederland.nl
De NS 2210 rangeert te Eindhoven.
3 augustus 2019. © TreinenInNederland.nl
   

Flirt 2507 halteert te Houten Castellum richting Utrecht Centraal.
18 juli 2019. © TreinenInNederland.nl

NS Flirt 2231 staat op het opstelterrein van Eindhoven.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
   
NS Flirt 2232 staat langs het op perron te Dordrecht.
10 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
Een onbekende NS Flirt te Oisterwijk. 24 januari 2019.
© TreinenInNederland.nl
   
NS Flirts 2201 en 2225 te 's Hertogenbosch. 24 januari 2019.
© TreinenInNederland.nl
NS Flirt 2206 te 's Hertogenbosch. 24 januari 2019.
© TreinenInNederland.nl
   
Flirts 2515 en de 2219 rijden door een besneeuwd Oisterwijk.
24 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
Flirts 2204 en de 2519 rijden door een besneeuwd Oisterwijk.
24 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
   
Flirts 2514 en de 2221 rijden door Oisterwijk.
21 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
Flirts 2221 en de 2514 rijden door Oisterwijk.
21 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
   
NS Flirt 2205 staat langs het perron van station Dordrecht klaar voor vertrek richting Roosendaal. 9 januari 2019. © TreinenInNederland.nl
Flirt's 2515 en 2232 staan langs het perron van station Eindhoven.
20 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl
   
SNG 2301 staat in het zonnetje naast NS Flirt 2230. Ede-Wageningen,
27 oktober 2017. © TreinenInNederland.nl
.
Twee koppen van nieuwe NS treinen naast elkaar. Links de gloednieuwe SNG 2301 en rechts de ongeveer 1 jaar oude Flirt 2230.
23 oktober 2017. © TreinenInNederland.nl
   
Op het station van Maastricht stond een Sprinter (type Flirt) klaar om bezoekers naar de open dag van de onderhoudswerkplaats in Maastricht te vervoeren. 30 september 2017. © TreinenInNederland.nl
In de nieuwe hal van de onderhoudswerkplaats in Maastricht waar een open dag plaats vond staan Flirt's 2202 (rechts) en 2503 (links).
30 september 2017. © TreinenInNederland.nl
   
Flirt 2202 was één van de twee NS Flirt-treinstellen die tijdens
de open dag van binnen te bewonderen waren.
30 september 2017. © TreinenInNederland.nl
Flirt's 2202 (rechts) en 2503 (links) staan naast elkaar in de nieuwe hal van de onderhoudswerkplaats in Maastricht waar een open dag plaats vond. 30 september 2017. © TreinenInNederland.nl