NS Plan-C P 7918 / Meetrijtuig CTO
Info over de locomotief:

In 1949 bestelde NS 70 Plan-D rijtuigen om haar materieelpark weer aan te vullen na de Tweede Wereldoorlog. Tevens werden 10 postrijtuigen besteld, de rijtuigen werden ontworpen door Allan op basis van de eisen van de PTT. De serie postrijtuigen kwam in 1952 in dienst, met de nummers P 7911 t/m P 7920. De rijtuigen lijken erg op Plan-D rijtuigen. De rijtuigen werden voorzien van postafdelingen met vier schuifdeuren aan elke kant om snel post in en uit te laden op stations. De rijtuigen hebben geen NS-logo's gekregen, omdat ze eigendom waren van PTT. Wel zaten schilden met de tekst 'Nederlandse Posterijen' aan de wagons bevestigd. De rijtuigen reden de eerste jaren mee met internationale treinen en binnenlands treinverkeer. Later werden de rijtuigen alleen nog in Nederland ingezet. De Plan-C rijtuigen reden mee met Plan-D rijtuigen in de reizigersdienst. Door de invoering van de computernummering kregen de rijtuigen andere nummers, de P 7918 kreeg het nummer 50 84 00-37 018-7. In 1955 wilden NS en de PTT het reizigersvervoer en het postvervoer scheiden, het post in- en uitladen duurde te lang. Daarvoor werden een aantal Mat'24 omgebouwd en werden later mP3000 locomotieven aangeschaft.

In 1976 gingen de eerste Plan-C rijtuigen buitendienst, eind jaren '70 ging ook de 50 84 00-37 018-7 terzijde. In 1981 werd de 50 84 00-37 018-7 in Tilburg verbouwd naar een meetrijtuig. Het rijtuig kreeg onder andere veel meetapparateur en een stroomafnemer op zijn dak. Het rijtuig werd geel geschilderd en kreeg groot het NS-logo op de zijkant. Ook komt 'Meetrijtuig CTO' op het rijtuig te staan. Het CTO-meetrijtuig verving de oudere meetrijtuigen en werd jaren door NS gebruikt. In 2000 nam Eurailscout het rijtuig over van NS. Tot 2008 deed het CTO-rijtuig nog dienst bij Eurailscout. Daarna werd het rijtuig vervangen door de nieuwere UFM 120. Begin 2014 werd het rijtuig door Eurailscout overgedragen aan de Stichting Historisch Dieselmaterieel.

Het oude NS TO en Eurailscout Inspection & Analysis-rijtuig doet nu dienst doen als Creatief Treintechnisch Onderzoeksplatform (CTO). Dit is een samenwerkingsverband tussen TU Delft, Plurel, EURAILSCOUT, Strukton, SHD en de Stichting Holland Spoor en vormt een laagdrempelig  platform voor (rail-)ideeën en voorstellen die zich in een vooronderzoeksfase bevinden. De rijdende proeftuin is primair bedoeld voor studenten en promovendi. De meettreinritten zullen worden gekoppeld aan bestaande infra-onderhoudsritten en vormen hierdoor in beginsel geen verhoogde belasting voor de beschikbare capaciteit van het spoorwegnet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het CTO Meetrijtuig staat in Amersfoort opgesteld. Raildagen 2024 bij Eurailscout, de SHD en VolkerRail.
20 september 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
 
 
In 2020 is een overeenkomst bereikt om de 50 0073 (die particulier eigendom is) in bruikleen te geven aan de ZLSM. De locomotief stond bij de VSM en moest worden getransporteerd naar Limburg. In de late avond van 3 december 2023 vertrok de SHD 2205, het CTO-meetrijtuig en een Plan-E rijtuig (als rem- en verblijfwagens) met de 50 0073 vanuit Beekbergen naar Dieren. Vanuit daar zou het transport de eerste nacht via de Maaslijn naar Venlo gaan en de volgende nacht verder naar Simpelveld. Het transport reed met 40 km/u, maar helaas strandde het transport in Nijmegen. De 50 0073 had een warmgelopen lager. De locomotief werd op een kopspoortje gerangeerd om daar verdere besluiten af te wachten.
3 december 2023.
© TreinenInNederland.nl
 
 
 
Het CTO-meetrijtuig van de SHD staat op het terrein opgesteld van de SGB. Bezoekers mochten ook in
het rijtuig kijken. Sporen naar het verleden 2023, 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Het CTO-meetrijtuig staat in Amersfoort opgesteld. 8 december 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De SHD 2205 rijdt met het CTO-meetrijtuig door station Eindhoven Strijp-S richting Eindhoven.
14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 kwam even later met het CTO-meetrijtuig door station Eindhoven Strijp-S gereden richting Boxtel.
14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Het UMR rijtuig te Amersfoort. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Detail foto's van het UMR-rijtuig:
 
   
   
   
 
Het UMR rijtuig te Amersfoort. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Het CTO-rijtuig te Amersfoort. 13 juni 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Meetrijtuig CTO staat strak in de nieuwe verf te wachten op ons bezoekje. Het rijtuig was de week er voor nog geverfd door Shunter en was aan de buitenkant net op tijd klaar voor de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
Van binnen moet het rijtuig nog helemaal opnieuw worden ingericht. © TreinenInNederland.nl
 
In deze koepel op het dak kunnen camera's geplaatst worden die dan zichthebben op de bovenleiding en de pantograaf van het rijtuig.
 
 
 
 
Het CTO-rijtuig was ook te zien. Amersfoort Dieselt 2014, 28 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De eurailscout UMR meetrijtuig staat ingeklemd tussen de 6402 en de 6504 te wachten op vertrek op Utrecht Centraal.
10 april 2003 © TreinenInNederland.nl