![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Pagina van de Plan-V's |
||||||||||
NS nam in 1957 het besluit om een nieuwe treinserie te ontwikkelen, de voornaamste reden was een flinke toenamen in forensenverkeer. Dit kwam door de ontwikkeling van grote groeikernen. De nieuwe stoptreinen moesten snel op kunnen trekken en afremmen om tussen de treindienst te passen. Als prototype van de nieuwe serie Mat'64 leverde Werkspoor in 1961 de eerste Plan-TT 501, TT van Treinstel Toekomst. In de jaren 1964 en 1965 worden er 30 extra vierdelige treinstellen 'Plan-T' gebouwd door Werkspoor. Alle treinstellen krijgen de NS groene kleur. De 501 heeft een lagere koppeling, op de hoogte zoals meerdere treinen hebben waaronder de Mat'54. Met de komst van de nieuwe treinen werd dit aangepast naar de hoogste van de andere treinstellen. In 1966 werden de eerste twee delige treinstellen afgeleverd, de serie krijgt de naam 'Plan -V'. In 1966 startte Werkspoor met het bouwen van Plan V's. Ze bouwden de series: 401 t/m 438, 441 t/m 461, 472 t/m 483 en de 801 t/m 840, treinenbouwer Talbot bouwde de series, 462 t/m 471 en 871 t/m 965, treinenbouwer Düwag bouwde de serie 841 t/m 870. Uiteindelijk bestaat de serie Plan-V uit 13 deelseries, die onderling sterk verschillen. De bouw van alle 246 Plan V's duurde tien jaar. In de tussentijd waren alle SGM's (uit 1975 t/m 1983) al afgeleverd. De 401 t/m 430 worden net als de Plan-T's in de NS groene kleur geleverd, vanaf de 431 kregen alle treinen de nieuwe NS geel-blauwe huisstijl. Tussen 1968 en 1975 werden alle Plan-T en Plan-V treinstellen die in het groen waren afgeleverd geel geschilderd. Bij de overname van nevenspoorlijnen werden door Arriva, Connexxion en Veolia ook Plan-V's gehuurd om de eerste jaren de diensten mee te rijden. Als er dan nieuw bestelde treinen indienst gingen, gingen de meeste Plan-V's terug naar NS. In december 2006 ging de spoorlijn, Dordrecht - Geldermalsen over naar Arriva. Het traject Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum ging over naar Veolia en Amersfoort - Ede Wageningen raakte NS ook kwijt. Dat traject ging naar Connexxion. Voor de treindiensten op de MerwedeLingenlijn huurde Arriva de treinstellen 863 t/m 870. De stellen kregen een Arriva-logo over dat van NS. In september 2008 zijn de treinstellen vervangen door nieuwe GTW treinstellen van Arriva. Alle Plan-V's, behalve de 867, gingen terug naar NS. De 867 ging over naar Connexxion voor diensten op de Valleilijn. In december 2006 gaan de 836 t/m 840 over naar Connexxion. Alle treinstellen krijgen op de gehele onderste helft van de zijkant grote Valleilijn-stickers. Verschillende treinstellen gingen indienst en buitendienst bij Connexxion. Sinds september 2007 heeft Connexxion 5 Protos treinen indienst genomen voor de treindienst op de voormalige Kippenlijn. Door het faillissement van de producent van de treinen is een 6 treinstel nooit gekomen. Hierdoor kwam Connexxion één trein tekort. Ter vervanging van de 867 werd de 919 in 2011 gekocht van NS. De treinstel kreeg over de gehele zijkant stickers van de Valleilijn. Op 2 april 2013 kwam GTW 5037 indienst waardoor de 919 in juni 2013 terzijde werd gesteld. Ook Veolia heeft met Plan-V's gereden. De 841 t/m 849, behalve de 846, kwamen indienst van Veolia. De treinstellen kregen net als bij Arriva een sticker over het NS stickers. Verder werden de hoekruiten zwart in plaats van geel gemaakt. De hoekruitjes zijn nooit meer geel gemaakt en daaraan was ook te herkenen dat de treinstellen bij Veolia hebben gereden. Per december 2008 vervangt Veolia net als Arriva alle treinstellen met GTW's. In 2003 en 2004 werden de oudste Plan-V treinstellen uitdienst genomen. In 2008 en 2009 werden er weer tientallen Plan-V's treinstellen terzijde gesteld. Ook worden de meesten Plan-T's terzijde gesteld. De nieuwe SLT-treinstellen hadden de treindiensten overgenomen. Als de kinderziektes van de SLT in september 2010 zijn verholpen, worden er weer Plan V's buitendienst gesteld. In december 2010 als de SLT's weer aan de kant staan door het winterweer nemen Plan-V's weer de treindiensten over. Als de winter voorbij is en de SLT weer de reizigersdienst ingaan gaan een groot deel van de Plan-V's terzijde. In 2011 werd gestart met de sloop van de Plan-T's en Plan-V's. In 2013 kregen de vijftig resterende Plan-V's een levensverlengende beurt om tot 2014 te blijven rijden. Op 4 april 2016 verdwenen de laatste Plan-V's officieel van het spoor. Op 25 september 2016 organiseerde NS een officiële afscheidsrit van het treintype Mat'64. de stellen 449, 466, 489 en de 876 rijden de trein. De 876 werd overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Toen in 2013 de eerste Plan-V's terzijde werden gesteld werd treinstel 419 door een aantal liefhebbers en hoofdsponsor NVBS gered. Het treinstel is in de oorspronkelijke groene kleur terug gebracht. De 419 werd ingezet voor wegleerritten en speciale ritten. In oktober 2004 gaat de 419 over naar de Stichting Mat'64. Op 10 januari 2009 kwam een binnenrijdende mDDM op het werkplaatsterrein in Leidschendam hard in botsing met de 419 waardoor deze onherstelbaar beschadigd raakte. Ter compensatie kreeg de stichting de 904. De 904 heeft nooit in het groen gereden en daarom heeft het treinstel zijn gele kleur behouden. In januari 2011 kreeg het Spoorwegmuseum beschikking over de 876. Het treinstel werd in Blerick opgeslagen en werd tot de afscheidsrit op 25 september 2016 niet gebruikt. In de aanloop van de afscheidsrit is de 876 weer hersteld en rijvaardig gemaakt. Op 26 maart 2017 reed de 876 na de afscheidsrit zijn eerste rit voor het Spoorwegmuseum, het treinstel pendelde met andere museum treinen tussen Rotterdam en Hoek van Holland met het afscheidrit van de spoorlijn. De 466 kwam na de afscheidsrit in particulier bezit en is in 2019 opgeknapt. Het treinstel bleef de gele kleur behouden maar kreeg stickers van de Karel Foundation. In het voorjaar van 2020 kreeg de trein een totaal rode kleurstelling, de trein rijdt rondritten voor het goede doel. Op 20 december 2021 maakte Stichting Mat'64 bekend per 1 januari 2022 te stoppen met hun activiteiten. Door de coronacrisis konden er geen ritten met de 904 worden gereden en kreeg de stichting ook weinig inkomsten. Om geld te besparen werd de 904 al niet meer onderhouden maar dat bleek niet genoeg om de 904 bij de stichting te houden. Stichting Mat'64 en Stichting 2454 CREW werkte in het verleden al intersief samen, ze leverde bijvoorbeeld samen met Railexperts treinen voor het verplaatsen van de TEE. Ook werkte de vrijwilligers van Stichting Mat'64 ook bij Stichting 2454 CREW aan hun treinen. Door de mooie samenwerking is er voor gekozen dat de 904 over gaat naar Stichting 2454 CREW. De Plan-V past mooi in de collectie van Stichting 2454 CREW. De stichting beschikt al over een een gele Plan-U, de 151, en een mP3000 in de PTT-kleurstellling, de 3029. Samen met de Mat'64 beschikt de Stichting over alle treintype's met de iconische neus uit de jaren '60. De dagen voor de bekendmaking heeft Stichting 2454 CREW de 904 al onderhouden. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||