![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Mat '64 - Plan T |
||||||||||
Info over het treinstel: |
|||||||||||
NS nam in 1957 het besluit om een nieuwe treinserie te ontwikkelen, de voornaamste reden was een flinke toenamen in forensenverkeer. Dit kwam door de ontwikkeling van grote groeikernen. De nieuwe stoptreinen moesten snel op kunnen trekken en afremmen om tussen de treindienst te passen. Als prototype van de nieuwe serie Mat'64 leverde Werkspoor in 1961 de eerste Plan-TT 501, TT van Treinstel Toekomst. In de jaren 1964 en 1965 worden er 30 extra vierdelige treinstellen 'Plan-T' gebouwd door Werkspoor. Alle treinstellen krijgen de NS groene kleur. De 501 heeft een lagere koppeling, op de hoogte zoals meerdere treinen hebben waaronder de Mat'54. Met de komst van de nieuwe treinen werd dit aangepast naar de hoogste van de andere treinstellen. Tussen 1968 en 1975 werden alle Plan-T en Plan-V treinstellen die in het groen waren afgeleverd geel geschilderd. NS besluit met invoering van dienstregeling 1999 de Plan-T's te moderniseren. Door de reizigers groei zag NS er vanaf om de treinen terzijde te doen. De 501, de originele Plan-TT, werd terzijde gesteld en niet gemoderniseerd. Het treinstel wijkt te veel af van de overige treinstellen. De gemoderniseerde Plan-T's kregen 34 extra zitplaatsen en zijn voornamelijk bedoeld voor lange afstandsritten. In het voorjaar van 2010 reed treinstel 520 als 'Vrijheidstrein' in een rood-wit-blauwe kleurstelling door het land. De trein werd op 31 maart 2010 door Z.K.H. de Prins van Oranje Den Haag Hollands Spoor binnengereden. Hiermee was het treinstel officieel onthuld. Het treinstel heeft t/m Bevrijdingsdag (5 mei) door het land gereden. Hierna heeft het nog twee weken in het Spoorwegmuseum gestaan. Hierna is de trein weggebracht naar rangeerterrein de Cartesiusweg in Utrecht en de Dijksgracht in Amsterdam. Op 12 september 2011 werd de trein afgevoerd naar de sloop. In 2008 en 2009 werden er weer tientallen Plan-V's treinstellen terzijde gesteld. Ook worden de meeste Plan-T's terzijde gesteld. Op 15 juli 2010 werd de laatste Plan-T, de 518, buitendienst genomen. De nieuwe SLT-treinstellen hebben de treindiensten overgenomen. In 2011 werd gestart met de sloop van de Plan-T's en Plan-V's. Op 4 april 2016 verdwijnen de laatste Plan-V's officeel van het spoor. Op 25 september 2016 organiseerde NS een officiële afscheidsrit van het treintype Mat'64. de stellen 449, 466, 489 en de 876 rijden de trein. De 876 werd overgedragen aan het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Plan T 520 als Vrijheidstrein te Amersfoort. Klik hier voor een uitgebreide foto- en filmreportage over de Vrijheidstrein. |
De sloop van de Plan T's. . |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
De laatst nog overgebleven Plan T is de 526. Deze staat momenteel in desolate toestand te wachten op wat komen gaat. |
Plan T 529 t.h.v. Vechten (gem. Bunnik). 20 augustus 2007. © OVnieuws.info . |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Plan T 526 te Utrecht LAK. 28 juli 2007. © OVnieuws.info |
Plan T 530 t.h.v. De Koppeling in Houten. 14 mei 2007. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T en een Plan V te Schalkwijk. 19 april 2007. © OVnieuws.info |
Een onbekende Plan T en een Plan V te Dordrecht Zuid. 19 maart 2007. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een onbekende Plan T en een Plan V t.h.v. Houten Castellum. 19 maart 2007. © OVnieuws.info |
Een Plan T t.h.v. de Kogerdijk in Purmerend. 27 maart 2006. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een onbekende Plan T en Plan V te Amsterdam Centraal. 7 februari 2006. © OVnieuws.info |
Een Plan T te Utrecht Centraal. 21 oktober 2005. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T rijdt over de Ringlijn bij Diemen. 16 maart 2004. © OVnieuws.info |
Een Plan T in een besneeuwd Purmerend, vlak voor station Overwhere. 4 maart 2004. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan Tis zojuist vertrokken vanaf station Gilze-Rijen. 28 januari 2004. © OVnieuws.info |
Plan T is onderweg van Gilze-Rijen naar Tilburg. 7 januari 2004. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Plan T is onderweg van Tilburg naar Gilze-Rijen. 7 januari 2004. © OVnieuws.info |
Een Plan T bij station Purmerend Overwhere. 26 oktober 2003. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T komt aangereden bij station Geldermalsen. 23 oktober 2003. © OVnieuws.info |
Een Plan T en een Plan V komen aangereden bij station Gouda. 22 oktober 2003. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T vlak voor station Breukelen. 19 augustus 2003. © OVnieuws.info |
Een Plan T is onderweg van Amsterdam naar Utrecht. Nieuwersluis, 19 augustus 2003. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T en een Plan V rijden langs de spoorverdubbellings werkzaamheden tussen A'dam en Utrecht. Loenersloot. 19 augustus 2003. © OVnieuws.info |
Een Plan T rijdt langs het oude witte stationsgebouw van Abcoude. 19 augustus 2003. © OVnieuws.info . |
||||||||||
Een Plan T en een Plan V komen station Purmerend Overwhere binnengereden. © OVnieuws.info |
Een Plan T op een besneeuwd station Purmerend Overwhere. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
Plan T en Plan V rijden langs station Hollandse Rading. © OVnieuws.info |
Een Plan T komt aangereden bij station Tilburg. 24 juli 2003. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T te Amsterdam Centraal. 24 juli 2003. © OVnieuws.info |
Een Plan T bij vertrek vanaf station Tilburg. 3 juli 2003.
© OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
Een Plan T bij vertrek vanaf station Tilburg. 3 juli 2003.
© OVnieuws.info |
Plan T 522 te Abcoude. 5 april 2003. © OVnieuws.info |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
De cabine van Plan T 522. 5 april 2003. © OVnieuws.info
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
De cabine van Plan T 522. 5 april 2003. © OVnieuws.info
|
|||||||||||
Plan T 527 en Plan V 821 te Rotterdam. 9 juli 1999. © Pieter Topsvoort. |
|||||||||||