![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
DDM Bvk 26-37 108 (uit 1985)
|
||||||||||
Info over het rijtuig: |
|||||||||||
In de jaren 80 krijgt NS te maken met een explosieve stijging van de reizigersaantallen. NS denkt daarom na op wat voor manier ze de capaciteit op het spoor kunnen vergroten. NS besteld voor het eerst dubbeldeksrijtuigen, rijtuigen met twee verdiepingen waar reizigers kunnen zitten. In 1984 komt het eerste Nederlandse dubbeldekker-rijtuig aan in Nederland. Het rijtuig is van het type DDM-1, naar Frans ontwerp. Het Nederlandse ontwerp heeft hogere en bredere stoelen, ruimere trappen en meer ruimte om in- en uit te stappen dan de Franse treinen. Naast DDM-rijtuigen worden er ook 13 stuurstandrijtuigen gebouwd. De stammen bestaan uit een loc uit de serie 1600, 5 rijtuigen en een stuurstandrijtuig. Door het stuurstandrijtuig hoeft de locomotief niet om te lopen. De 13 nieuwe stuurstandrijtuigen krijgen namen van bedreigde diersoorten: Condor, Ooievaar, Bizon, Walvis, Neushoorn, Arend, Zeehond, Tijger, Cheeta, Dolfijn, Otter, Panda en Olifant. Deze laatste (ABv 26-37 618) wordt bewaard door Het Spoorwegmuseum, samen met een tussenrijtuig (Bvk 26-37 108) met 1e en 2e klasse zitplaatsen. In 1985 komen de eerste stammen in dienst, ze werden ingezet op routes met drukke forensentreinen in de Randstad. In 2010 komt veel nieuw materieel in dienst, wat de oude dubbeldekkers langzamerhand overbodig maakt. De dubbeldekker van Het Spoorwegmuseum doet wegens materieelgebrek enige tijd dienst bij NS maar maakt inmiddels weer deel uit van de museumcollectie. Op 21 april 2016 heeft de DB Cargo 6417 de 1201, de DDM Bvk 26-37 108 rijtuig en de Blokkendoos van Blerick naar Utrecht gebracht. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
DDM Bvk 26-37 108 en de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' tijdens een rangeerbeweging. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DDM ABv 26-37 618 (links) en de DDM Bvk 26-37 108 (rechts) aan elkaar gekoppeld tijdens het rangeren. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
DDM Bvk 26-37 108 staat binnen in het museum. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het DDM-rijtuig in de avond in het museum. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het DDM Bvk 26-37 108 staat op het buitenterrein. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De voorkant van de DDM Bvk 26-37 108. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De DDM Bvk 26-37 108 (uit 1985) en de Plan-C P 7920 (uit 1952) staan op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum naast elkaar. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DDM Bvk 26-37 108 staat langs het perron opgesteld in het Spoorwegmuseum in Utrecht. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DDM Bvk 26-37 108 uit 1985 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Detailfoto's van het DDM-rijtuig. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Het DDM-rijtuig Bvk 26-37 108 staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het DDM Bvk 26-37 108 staat tentoongesteld in het Spoorwegmuseum ter gelegenheid van de tentoonstelling "Treinen door de tijd". 7 juli 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 21 april 2016 haalde de DB Cargo 6417 materieel van het Spoorwegmusem op in Blerick en bracht het geheel naar Maliebaan. Het transport bestond uit DDM Bvk 26-37 108, de Blokkendoos van de NSM en de 1201 die door Stichting Klok aan bruikleen wordt gegeven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||