Treinen in Nederland.nl
DDM ABv 26-37 618 'Olifant' (uit 1985)
Info over het rijtuig:

In de jaren'80 krijgt NS te maken met een explosieve stijging van de reizigersaantallen. NS denkt daarom na op wat voor manier ze de capaciteit op het spoor kunnen vergroten. NS besteld voor het eerst dubbeldeksrijtuigen, rijtuigen met twee verdiepingen waar reizigers kunnen zitten. In 1984 komt het eerste Nederlandse dubbeldekker-rijtuig aan in Nederland. Het rijtuig is van het type DDM-1, naar Frans ontwerp. Het Nederlandse ontwerp heeft hogere en bredere stoelen, ruimere trappen en meer ruimte om in- en uit te stappen dan de Franse treinen. Naast DDM-rijtuigen worden er ook 13 stuurstandrijtuigen gebouwd. De stammen bestaan uit een loc uit de serie 1600, 5 rijtuigen en een stuurstandrijtuig. Door het stuurstandrijtuig hoeft de locomotief niet om te lopen. De 13 nieuwe stuurstandrijtuigen krijgen namen van bedreigde diersoorten: Condor, Ooievaar, Bizon, Walvis, Neushoorn, Arend, Zeehond, Tijger, Cheeta, Dolfijn, Otter, Panda en Olifant. Deze laatste (ABv 26-37 618) wordt bewaard door Het Spoorwegmuseum, samen met een tussenrijtuig (Bvk 26-37 108) met 1e en 2e klasse zitplaatsen. In 1985 komen de eerste stammen in dienst, ze werden ingezet op routes met drukke forensentreinen in de Randstad. In 2010 komt veel nieuw materieel in dienst, wat de oude dubbeldekkers langzamerhand overbodig maakt. De dubbeldekker van Het Spoorwegmuseum doet wegens materieelgebrek enige tijd dienst bij NS maar maakt inmiddels weer deel uit van de museumcollectie.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

De DDM ABv 26-37 618 'Olifant' en de DDM Bvk 26-37 108 tijdens een rangeerbeweging. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl

   
 
 
De DDM ABv 26-37 618 (links) en de DDM Bvk 26-37 108 (rechts) aan elkaar gekoppeld tijdens het rangeren.
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 1501 met de DDM ABv 26-37 618 'Olifant'. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
De DDM ABv 26-37 618 is gekoppeld aan de WR 4249. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De DDM ABv 26-37 618 wordt uit het museum gerangeerd. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De NS Kraansik 362 rangeert met de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' en DM'90 3426 'De Buffel'.
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
DDM ABv 26-37 618 'Olifant' en DM90 3426 'De Buffel'. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De DDM ABv 26-37 618 staat op het buitenterrein. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De DDM ABv 26-37 618 staat samen met de DDM Bvk 26-37 108 opgesteld op het buitenterrein.
29 november 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Een vooraanzicht van de DDM ABv 26-37 618. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De DDM ABv 26-37 618 staat naast de Sik 362 en de 1125 op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld.
22 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
De DDM ABv 26-37 618 staat buiten bij het Spoorwegmuseum opgesteld. 14 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De DDM ABv 26-37 618 'Olifant' staat op het buitenterrein van Het Spoorwegmuseum.
21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De DDM ABv 26-37 618 'Olifant' staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld.
20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De DDM ABv 26-37 618 'Olifant' uit 1985 staat opgesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De Stalen D 7521 en de DDM ABv 26-37 618 staan aan elkaar gekoppeld. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op donderdag 19 december heeft de 1312 van het Spoorwegmuseum de DDM1 Bvk (de Olifant) op gehaald in Blerick en naar het museum overgebracht. Wij legde de combinatie in de regen en het donker vast te Houten Castellum. © TreinenInNederland.nl
 

Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen terzijde gesteld. Op die dag reed de 1768 met de vierdelige DDM-stam
7208 met stuurstandrijtuig ABv 26-37 618 'Olifant' een afscheidsrit. De rit begon in Amersfoort Centraal en reed naar Alkmaar, vanuit daar werd
naar Zandvoort aan Zee gereden. Daar werd kop gemaakt en via Amsterdam en de Hanzelijn naar Zwolle gereden. In Zwolle reed de stam
een laatste stukje terug naar Amersfoort Centraal. De 1768 en de DDM stuurstandrijtuig ABv 26-37 618 'Olifant' zijn bewaard door het Spoorwegmuseum. Op de foto staat de afscheidstrein in Utrecht Centraal. Vanuit hier reed de trein als ledig materieel naar Amersfoort
om aan de dag te beginnen.
© TreinenInNederland.nl

 
Naast de DDM kwam een DDZ binnen. De DDZ is een gemoderniseerde DD-AR (met motorwagen (mDDM)).
15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De twee koppen bij elkaar te Utrecht Centraal. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De dubbeldekkerstam (7208) werd getrokken / geduwd door loc 1768. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De trein komt binnengereden te Amersfoort Centraal. Hij werd daar opgewacht door een paar honderd treinfanaten.
15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De dubbeldekker staat te Alkmaar klaar voor vertrek naar Haarlem. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Machinisten Donny en Marco tezamen voor 'hun' DDM1 in Zandvoort aan Zee. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De dubbeldekker bij vertrek uit Zandvoort aan Zee. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De DDM bij vertrek uit Amsterdam Centraal. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Vanuit Amsterdam werd koers gezet naar Lelystad Centrum. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Bvk-bak "de Olifant". 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1768 verdwijnt met de Olifant in de nacht aan het einde van de dag. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl