![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Buffels - DM '90 |
||||||||||
Info over treinstel: |
|||||||||||
In 1993 bestelde NS 53 tweedelige dieseltreinstellen bij Talbot in Aken. De eerste DM'90, zoals de treinen heten, kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek in Krefeld. De treinstellen zijn geïnspireerd op de SM'90, de kop en de breedte van de treinen vallen het meeste op. Ook konden ze gekoppeld rijden met de Wadlopers die NS toen indienst had. De laatste DM'90 stelde NS in 1998 in dienst. De treinstellen met de bijna Buffel werden op diesellijnen in Nederland ingezet. De treinen hadden in de zomer problemen met de koeling, hierdoor werd het dak wit geschilderd, werden de ramen vervangen door klapramen en werd er een airco-installatie in de cabine gebouwd. Een aantal jaar later werden spoorlijnen openbaar aanbesteed. Doordat NS trajecten verloor kregen ze een overschot aan dieselmaterieel. Verschillende vervoerders zoals Syntus, NoordNed en Veolia hebben Buffels van NS overgenomen voor de treindiensten. In 1999 nam Syntus de eerste vier treinstellen over van NS. Uiteindelijk beschikte ze over 18 treinstellen. De meeste stellen kregen een Syntus nummer, de 50 t/m 61. Alle treinstellen kregen de Syntus-kleuren. In de eerste jaren toen NoordNed in het noorden reed namen ze een klein aantal Buffels over. De stellen kregen alleen een NoordNed-logo op de plaats van het NS-logo. In november 2007 leverde Arriva, die de aandelen van NoordNed heeft opgekocht, de treinstellen weer terug in met de komst van de GTW-treinen. Tussen devember 2006 en december 2009 zijn de dieseltreinen door NS ingezet op geëlektrificeerde trajecten. Op 13 december 2009 werden de eerste treinstellen al terzijde gesteld, door het winterweer werden enkele stellen weer indiest genomen. Vanaf eind 2008 werden Buffels ook ingezet door Veolia op de Maaslijn. Door de capaciteit te kort die ontstond door een reizigersgroei van 50% huurde Veolia 2 Buffels van NS. Ondertussen liet Veolia 4 twee delige GTW's ombouwen naar drie delige. Toen die eind eind 2009 indienst waren werden de DM'90 weer terug gegeven aan NS. Toen Arriva op december 2012 de diensten overnam op de trajecten waar Syntus reed, en de spoorlijn Apeldoorn - Zutphen waar NS met buffels reed. Werd een groot deel van de DM'90 terzijde gesteld, Arriva zette namelijk, net als in het noorden, nieuwe GTW's in op de lijnen. Op 9 december 2017 reden de Buffels hun laatste dag in reizigersdienst. De spoorlijnen Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede werden overgenomen door Keolis (voorheen Syntus). Voor de treindienst werden nieuwe Flirt 3 treinen gekocht in de Blauwnet uitvoering. Doordat de DM'90 stellen buitendienst gaan is de 3426 overgenomen door het Spoorwegmuseum. Vrijwel alle andere stellen waren in Nijmegen opgeslagen. 48 treinstellen zijn verkocht aan het Romeense Ferotrans. Ferotrans heeft wel betaald voor de treinen maar is ze, net als de Plan-U's die ze in 2011 hadden gekocht, nooit op komen halen en ProRail wilde in oktober 2019 het opstelterrein leeg hebben voor een verbouwing. NS mocht de stellen niet verplaatsen omdat ze niet meer van hun waren, via een kort geding eind september werd de koop ontbonden. Alle stellen die in Nijmegen stonden zijn door VolkerRail naar Amsterdam gesleept. Begin november 2020 werd bekend dat SKPL uit Polen 32 stellen heeft gekocht. Op 28 november 2020 reed de 1829 van Rail Force One het eerste transport van de treinen, betreft de 3429, 3431, 3435 en de 3445, via Amersfoort en Deventer naar Bad Bentheim. Na het transport verweet Ferotrans SKPL van illigalen praktijken. De stellen zouden zonder vergunningen door Duitsland zijn verplaatst. SKPL zou op de zelfde problemen lopen als Ferotrans, de stellen mogen niet door Duitsland vervoerd worden omdat ze te breed zijn. Hierdoor werden de transporten stop gezet. In de juridische strijd tussen NS en Ferotrans probeert Ferotrans de treinen alsnog te krijgen. Op 25 maart 2021 werden de transporten hervat. Het laatste transport naar Polen vertrok op 1 april 2021 uit Amersfoort. In Polen kregen de treinen een nieuwe rode kleur, zijn de deuren geel gemaakt en zijn zwarte strepen door de ramen getroken. Begin 2021 heeft Happy Train Fleet Services (zusterbedrijf van IRP en moederbedrijf van TCS) Buffel 3452 overgenomen. De IRP 2212 bracht op 19 januari 2021 het treinstel over van de Houtrakpolder naar Watergraafsmeer. De dieseltrein kreeg klein het TCS nummer 301001 opgeplakt. Het plan was om de trein rijvaardig te maken en als een rijdende bar in te zetten. Dit is echter nooit gebeurd en het treinstel staat sinds begin 2021 in Watergraafsmeer opgesteld. Nadat alle SKPL stellen uit Nederland waren vertrokken en IRP een Buffel weghaalde bleven er 18 Buffels over. Brouwer Technology kocht in 2021 veertien treinstellen. Op 18 augustus 2021 rangeerde de 2454 de treinen uit de Houtrakpolder, daarna is een deel naar Dijksgracht gebracht en het andere deel door naar terminal Gekkengraaf. De Railexperts 9901 en 9902 en de Fairtrains 1315 hebben in een paar weken tijd alle Buffels naar Gekkengraaf gebracht. De Buffels worden daar opgeknapt en door verkocht aan het buitenland. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Treinstel 3426 is in de colectie van het Spoorwegmuseum opgenomen. Falco Devue, Materieelmanager NS (r) overhandigd symbolisch een jerrycannetje diesel aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum. 29 augustus 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 12 november 2019 werden er in de middag weer vier DM'90 stellen vanaf Nijmegen overgebracht naar de Houtrakpolder in Amsterdam. VolkerRailloc 203-4 verzorgde de tractie. De Buffels hadden de nummers: 3440, 3428, 3434, 3436.
Wij legde de combinatie vast te Hilversum. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 9 december 2017 werd de laatste DM'90 'Buffel' door NS terzijde gesteld. Begin november 2020 werd bekend dat SKPL uit Polen 32 stellen heeft gekocht. Op 28 november 2020 reed de 1829 van Rail Force One het eerste transport van de treinen, betreft de 3429, 3431, 3435 en de 3445, via Amersfoort en Deventer naar Bad Bentheim. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 31 maart 2021 werden de Buffels 3433, 3446, 3448 en 3444 door Rail Force One vanuit Vlasakkers naar Bad Bentheim gebracht. Vanuit Bentheim haalde de 1830 2 RailAdventure koppelwagons van het type Habfis op en bracht ze naar Amersfoort Centraal. Daar werd de door RFO gehuurde Strukton 303008 gebruikt om het geheel naar Vlasakkers te rangeren. Daar werden de 4 Buffels aangekoppeld en de trein naar Amersfoort gebracht. In Amersfoort werd de 1831 voor de trein geplaatst en vertrokken de 1831 en de 1830 met de Buffels 3433, 3446, 3448 en 3444 richting Bad Bentheim. Op de foto passeert de trein Barneveld Aansluiting. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Brouwer 712 staat met een aantal Brouwer Buffels opgesteld. 12 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
Een aantal Buffels van Brouwer in Blerick. 9 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
De door Brouwer Technology gekochte Buffels staan in Blerick opgesteld. 18 augustus 2022. © TreinenInNederland.nl |
De door Brouwer Technology gekochte Buffels staan in Blerick opgesteld. 12 augustus 2022. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
De viertien door Brouwer Technology gekochte Buffels staan bij de containerterminal Gekkengraaf opgesteld. 27 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een aantal Buffels staan terzijde gesteld op de Dijksgracht. . |
DM90 3432 komt op haar laatste dag in officiele NS-dienst het station |
||||||||||
Ter gelegenheid van de laatste dag DM90 in Nederland pendelden de stellen 3449 en 3439 op en neer tussen Zwolle en Groningen. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM'90 3426 (huidig museumtreinstel) komt binnen te Heino. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl . |
||||||||||
DM'90 3435 bij vertrek te Raalte. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
Twee DM90's te Raalte. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl . |
||||||||||
DM'90 3434 en de 3436 bij de overweg in Wierden. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM'90 3426 en de 3447 te Wierden. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
DM'90 3427 en de 3440 bij het binnenrijden van Almelo. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM'90 3435 te Almelo. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl . |
||||||||||
DM'90 3426 en een soortgenoot bij vertrek uit Almelo. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM90 3436 en de 3434 te Almelo. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
DM'90 3436 en de 3434 bij vertrek uit Almelo de Riet. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM'90 3440 en de 3427 thv Almelo de Riet. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
DM'90 3426 en 3447 te Borne. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM90 3434 en de 3436 vlak voor binnenkomst van station Borne. |
||||||||||
DM'90 3426 en 3447 te Enschede Kennispark. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM'90 3447 en de 3426 te Enschede Kennispark. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
DM'90 3445 te Enschede. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM'90 3443 te Enschede. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
De 3432 bij aankomst in Kampen. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
Voor één van de laatste keren kijkt buffel 3432 naar de mooi verlichtte Stadsburg in Kampen. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
De 3432 klaar voor vertrek uit Kampen. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM90 3432 staat te Zwolle klaar voor vertrek naar Kampen. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
DM90 3449 en de 3448 tussen Heino en Raalte. 24 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
Buffel 3429 vlak voor station Heino. 24 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
DM'90 3435 op de overgang in Heino. 24 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
DM90's te Heino. 24 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Buffel 3439 na vertrek uit Zwolle. 17 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
Buffel 3439 bij binnenkomst in Zwolle. 17 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Nog een keer een Keolis Flirt (nr. 7305) naast DM90 3433. Deze opname is gemaakt te Hengelo. 8 noveber 2017. © TreinenInNederland.nl |
De Strukton 303008 rangeert met de Keolis Flirt 7305 terwijl de Buffel 3433 uit Hengelo vertrekt richting Enschede. 8 noveber 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
De Buffel 3433 vertrekt uit Hengelo richting Enschede. 8 noveber 2017. © TreinenInNederland.nl |
Buffels 3429, 3449 en Koploper 4219 te Enschede. 8 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Buffels 3433 en 3437 komen uit de tunnel bij station Nijverdal rijden. 8 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
Buffel 3427 te Zwolle. 8 november 2017. © TreinenInNederland.nl . |
||||||||||
Buffel 3445 en 3443 bij vertrek uit Zwolle. 8 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
Buffels 3445 en 3443 bij aankomst in Kampen. 8 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Buffels 3443 en 3445 staan klaar voor vertrek uit Kampen. 8 november 2017. © TreinenInNederland.nl |
NS Buffel 3449 komt het station van Zwolle binnengereden. 7 juni 2014. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
NS-buffel 3449 te Zwolle.
7 juni 2014. © TreinenInNederland.nl. |
NS-buffel 3449 te Zwolle.
7 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
|
||||||||||
Een NS Buffel komt station Hengelo binnengereden. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
Syntus Buffel 54 komt station Hengelo binnengereden. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Syntus Buffel 54 te Hengelo. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
Syntus Buffel 54 te Hengelo. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Een 3426 op het station van Wierden. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
Het interieur van de Buffel. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
||||||||||
Een Buffel gefotografeerd vanuit een Buffel. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||