![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum |
||||||||||
Info over de 3426: |
|||||||||||
In 1993 bestelde NS 53 tweedelige dieseltreinstellen bij Talbot in Aken. De eerste DM'90, zoals de treinen heten, kwam op 12 maart 1996 uit de fabriek in Krefeld. De treinstellen zijn geïnspireerd op de SM'90, de kop en de breedte van de treinen vallen het meeste op. Ook konden ze gekoppeld rijden met de Wadlopers die NS toen indienst had. De laatste DM'90 stelde NS in 1998 indienst. De treinstellen met de bijna Buffel werden op diesellijnen in Nederland ingezet. De treinen hadden in de zomer problemen met de koeling, hierdoor werd het dak wit geschilderd, werden de ramen vervangen door klapramen en werd er een airco-installatie in de cabine gebouwd. Een aantal jaar later werden spoorlijnen openbaar aanbesteed. Doordat NS trajecten verloor kregen ze een overschot aan dieselmaterieel. Verschillende vervoerders zoals Syntus, NoordNed en Veolia hebben Buffels van NS overgenomen voor de treindiensten. In 1999 nam Syntus de eerste vier treinstellen over van NS. Uiteindelijk beschikte ze over 18 treinstellen. De meeste stellen kregen een Syntus nummer, de 50 t/m 61. Alle treinstellen kregen de Syntus-kleuren. In de eerste jaren toen NoordNed in het noorden reed namen ze een klein aantal Buffels over. De stellen kregen alleen een NoordNed-logo op de plaats van het NS-logo. In november 2007 leverde Arriva, die de aandelen van NoordNed heeft opgekocht, de treinstellen weer terug in met de komst van de GTW-treinen. Tussen devember 2006 en december 2009 zijn de dieseltreinen door NS ingezet op geëlektrificeerde trajecten. Op 13 december 2009 werden de eerste treinstellen al terzijde gesteld, door het winterweer werden enkele stellen weer indiest genomen. Vanaf eind 2008 werden Buffels ook ingezet door Veolia op de Maaslijn. Door de capaciteit te kort die ontstond door een reizigersgroei van 50% huurde Veolia 2 Buffels van NS. Ondertussen liet Veolia 4 twee delige GTW's ombouwen naar drie delige. Toen die eind eind 2009 indienst waren werden de DM'90 weer terug gegeven aan NS. Toen Arriva op december 2012 de diensten overnam op de trajecten waar Syntus reed, en de spoorlijn Apeldoorn - Zutphen waar NS met buffels reed. Werd een groot deel van de DM'90 terzijde gesteld, Arriva zette namelijk, net als in het noorden, nieuwe GTW's in op de lijnen. Op 9 december 2017 reden de Buffels hun laatste dag in reizigersdienst. De spoorlijnen Kampen - Zwolle en Zwolle - Enschede werden overgenomen door Keolis (voorheen Syntus). Voor de treindienst werden nieuwe Flirt 3 treinen gekocht in de Blauwnet uitvoering. Doordat de DM'90 stellen buitendienst gaan is de 3426 overgenomen door het Spoorwegmuseum. Vrijwel alle andere stellen waren in Nijmegen opgeslagen. 48 treinstellen zijn verkocht aan het Romeense Ferotrans. Ferotrans heeft wel betaald voor de treinen maar is ze nooit op komen halen en ProRail wilde in oktober 2019 het opstelterrein leeg hebben voor een verbouwing. NS mocht de stellen niet verplaatsen omdat ze niet meer van hun waren, via een kort geding eind september werd de koop ontbonden. Alle stellen die in Nijmegen stonden zijn door VolkerRail naar Amsterdam gesleept. Begin november 2020 werd bekend dat SKPL uit Polen 32 stellen heeft gekocht. Op 28 november 2020 reed de 1829 van Rail Force One het eerste transport van de treinen, betreft de 3429, 3431, 3435 en de 3445, via Deventer naar Bad Bentheim. Na het transport verweet Ferotrans SKPL van illigalen praktijken. De stellen zouden zonder vergunningen door Duitsland zijn verplaatst. SKPL zou op de zelfde problemen lopen als Ferotrans, de stellen mogen niet door Duitsland vervoerd worden omdat ze te breed zijn. Hierdoor werden de transporten stop gezet. In de juridische strijd tussen NS en Ferotrans probeert Ferotrans de treinen alsnog te krijgen. Op 25 maart 2021 werden de transporten hervat. Het laatste transport naar Polen vertrok op 1 april 2021 uit Amersfoort. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
De NS Kraansik 362 rangeert met de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' en DM'90 3426 'De Buffel'. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het UIC-nummer en het draaistel van de 3426. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 3426 staat buiten opgesteld. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de NS 3426. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Buffel 3426 en de Plan-V 876 staan aan elkaar gekoppeld op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 29 november 2024.© TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 9 november 2024 werd de Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum na 6 jaar weer terug naar Utrecht gebracht. Het was de bedoeling dat de 1768 van het museum het treinstel kwam ophalen uit Blerick. Maar dit werd door onbekende reden de TCS 101003 (ex-NS 1775). Op de foto rangeert de Brouwer 712 met de museum DM'90 in Blerick. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DM'90 3624 staat tijdens het rangeren langs het perron van Blerick. Hier reden jarenlang de Buffels op de Maaslijn tussen Nijmegen, Venlo en Roermond. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101003 rangeert tegen de Buffel aan. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Detailfoto's van de trein. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De doorkomst van TCS 101003 en de 3426 van het Spoorwegmuseum te Horst-Sevenum. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum reed op 10 november 2018 door Houten. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Buffel 3426 reed een afscheidsrit vanaf Blerick via Amersfoort naar Utrecht. Wij zetten de trein op de foto te Schalkwijk. 29 augustus 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Falco Devue, Materieelmanager NS (r) overhandigd symbolisch een jerrycannetje diesel aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum. 29 augustus 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
DM'90 3426 en de 3447 komen op de afscheidsdag van de DM'90 station Heino binnen rijden. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
DM'90 3426 en de 3447 te Wierden. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
DM'90 3426 en de 3447 bij vertrek uit Almelo. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
DM'90 3426 en 3447 te Borne. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
DM'90 3426 en 3447 te Enschede Kennispark. 9 december 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een 3426 op het station van Wierden. 2 augustus 2012. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||