![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Blokkendoos BD 9107 (uit 1927) |
||||||||||
Info over het treinstel: |
|||||||||||
Na de Eerste Wereldoorlog besloot NS de hoofdlijn Amsterdam - Rotterdam te electrificeren. In 1924 werden op proef twee 5-wagenstellen in dienst gesteld tussen Leiden en Den Haag. Deze electrificatie werd in 1927 voltooid, inclusief het traject Haarlem - IJmuiden. Voor de spoorlijnen die tussen 1923 en 1932 zijn electrificatie heeft NS in totaal 261 rijtuigen gebouwd, verdeeld over 14 verschillende wagon-types. Van de gebouwde wagons zijn de helft motorwagens. Daarmee was Materieel '24 het eerste elektrisch spoorwegmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen. Onofficieel werden de treinen ook, naar het geluid van de motoren, aangeduid met de bijnaam "Stofzuigers". Na de komst van het elektrische stroomlijnmaterieel sinds 1935 werd deze benaming gaandeweg vervangen door "Blokkendozen", naar het hoekige model. In de loop van de jaren '30 kregen alle treinstellen een totaal donkergroene kleur, dat was de huisstijl van het nieuwe NS. De al geleverde trienen hadden een crème met groene kleur. Door de Tweede Wereldoorlog zijn relatief weinig Blokkendozen beschadigd, 200 rijtuigen waren nog inzetbaar. Een aantal Mat'24 rijtuigen zijn tijdens de oorlog naar het Oostblok verdwenen, in de jaren '80 en '90 zijn een aantal Blokkendozen daar teruggevonden. In de zomer van 1940 ontstond er een tekort aan locomotieven om goederentreinen te rijden. Ook stonden diesellocomotieven buitendienst door brandstoftekort. Als noodoplossing werden de Blokkendozen aangewezen om goederentreinen te rijden. Na de oorlog is NS snel gaan moderniseren en door de nieuwere treinstellen werden de Blokkendozen overbodig. Een aantal zijn gaan dienen als dienst- en werkwagons. Door de komst van elektrische locomotieven ontstaat er een groot tekort aan rijtuigen. Vanaf 1956 zijn 159 Blokkendoos-rijtuigen verbouwd om getrokken te kunnen worden door locomotieven. De rijtuigen kregen een blauwe kleur en gele biezen. Naast 60 motorrijtuigen die zijn verbouwd om getrokken te worden zijn ook 25 motorrijtuigen verbouwd als motorpost. Deze Mat'24-en kregen een bruine kleurstelling en een gele band. Vanaf 1959 tot en met 1972 zijn de getrokken rijtuigen geleidelijk vervangen door de nieuwe Plan-E rijtuigen. In 1965 en 1966 zijn 35 nieuwe locomotieven gebouwd die de Blokkendozen die de post rondreden overbodig maakte. De nieuwe treinen zijn van het type mP3000 en zijn afgeleid van de Mat'64 serie. Begin de jaren '80 gaan de laatste wagons die als werkmaterieel werden gebruikt terzijden. In 1991 gaat ook meettrein Jules terzijde. De Blokkendoos ging als laatste motorwagen terzijde, Jules is de enige Mat'24 die de NS gele kleurstelling heeft gedragen. Er zijn bijna 30 rijtuigen bewaard gebleven bij verschillende musea. In de jaren '80 werd er een elektrisch museumstel terug gebracht, de trein bestond uit een motorwagen en een stuurstand rijtuig. In 1989 kwam deze trein terug indienst. De stam bestond uit origineel motorrijtuig mBD 9107 en uit verschillende rijtuigen gemaakte stuurstand Ces 8104. De serie Ces 8100 bestond maar uit de Ces 8101 t/m Ces 8103. Vijf jaar later werd tussenrijtuig Cecr 8553, de 'r' stond voor restauratie, aan de stam toegevoegd. Dit werd gedaan om de trein beter te kunnen verhuren aan gezelschappen. Later werd deze Blokkendoos door het Spoorwegmuseum overgenomen. Het stel kan worden ingezet met een maximum snelheid van 100 km/u. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de BD 9107. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'24 BD 9107 staat buiten langs het perron opgesteld. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Blokkendoos en veel ander materieel staat op het buitenterrein. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Blokkendoos met rijtuig BD 9107 uit 1927 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Detailfoto's van de BD 9107. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
De Blokkendoos van het Spoorwegmuseum staat op het buitenterrein van station Malibaan. 1 juli 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Blokkendoos heeft haar gereviseerde wielstellen weer teruggekregen. De wielstellen van de Blokkendoos ondergingen een aantal jaar geleden ook al een revisie maar er bleven toen echter problemen bestaan waardoor een nieuwe revisieronde noodzakelijk bleek. Daarvoor is de trein op 24 januari 2018 opgetild om de draaistellen onder de trein vandaan te halen. Deze zijn hierop naar de firma Reuschling in het Duitse Hattingen gebracht. Op 27 november 2018 werd de Blokkendoos weer de lucht ingetild om haar originele wielstellen weer terug te krijgen. De klus werd op het museumterrein uitgevoerd door de Incidentenbestrijdingsploeg van ProRail en kraanverhuurbedrijf WIDO. Het zal nog tot medio 2019 duren voordat de Blokkendoos ook weer inzetbaar is. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Blokkendoos kreeg begin 2018 een revisie aan haar wielstellen. Voor die revisie moesten de wielstellen onder de trein vandaan gehaald worden. Daarvoor is de trein van zijn wielen getakeld. De werkzaamheden werden op 23 en 24 januari op het museumterrein uitgevoerd door de Incidentenbestrijdingsploeg van ProRail en kraanverhuurbedrijf WIDO. De historische trein uit 1927 is de oudste nog rijvaardige trein van het Spoorwegmuseum. De wielstellen van de Blokkendoos ondergingen een aantal jaar geleden al een revisie. Er bleven echter problemen bestaan waardoor een nieuwe revisieronde noodzakelijk bleek. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 21 april 2016 haalde de DB Cargo 6417 materieel van het Spoorwegmusem op in Blerick en bracht het geheel naar Maliebaan. Het transport bestond uit DDM Bvk 26-37 108, de Blokkendoos van de NSM en de 1201 die door Stichting Klok aan bruikleen wordt gegeven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Voor de presentatie van de Traxx-locomotief aan het NS-personeel werd Traxx-loc 186 019 in het Spoorwegmuseum opgesteld. De Blokkendoos met Traxx-loc 186 019 op de achtergrond. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Blokkendoos was ook aanwezig tijdens de SpoorParade in Amersfoort ter gelegenheid van 175 Jaar Spoor. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een korte video van het interieur van de Blokkendoos. |
|||||||||||
De Blokkendoos reed op 20 september 2014, de echte dag van de 175ste verjaardag van het spoor, diverse ritten tussen Amsterdam en Haarlem. Op de foto staat de Blokkendoos in station Haarlem klaar voor vertrek richting Amsterdam. Links staat de 1202. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Blokkendoos rijdt door station Halfweg. © Ron Swart |
|||||||||||
De Blokkendoos thv Halfweg. 20 september 2014. © Ron Swart |
|||||||||||
De Blokendoos naast het Spoorwegmuseum. 5 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||