![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Railexperts 6705 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
In begin van de jaren '60 besteld NMBS 4 series van elk 6 proto locomotieven om te kijken welke serie het beste beviel. Door S.A. La Brugeoise et Nivelles worden de 212 001 t/m 212 006 geleverd. De eerste 3 kregen als proef andere draaistellen dan de gebruikelijke draaistellen. De locs bevielen zo goed dat NMBS later nog 130 locs met de normale draaistellen van deze serie besteld. De locomotieven werden in België ingezet voor reizigers- en goederenvervoer. De in totaal 136 exemplaren tellende serie verving de laatste stoomlocomotieven op trajecten zonder bovenleiding. In 1971 werden de locs vernummerd naar de HLD 62/63 serie. De 3 proeflocs met de andere draaistellen werden vernummerd naar de 6391 t/m 6393. In de jaren '80 kregen ze alsnog de normale draaistellen. In 2003 stelde NMBS de laatste locomotieven buitendienst, in de reizergersdienst namen de moterstellen type 41 het werk over en in het goederenvervoer de HLR 77 locs. Een groot aantal locomotieven werden overgenomen door infrastuctuurbeheerder Infrabel. In 1999 koopt ACTS bij NMBS vijf locs voor goederenvervoer in Nederland en 1 plukloc. De 6321, 6325, 6391, 6392 en de 6393 worden indienst gesteld als de 6701 t/m 6705. De 6321 wordt de 6701, de 6325 wordt de 6703 en de proeflocs met oorspronkelijk andere draaistellen 6391 t/m 6393 werden de 6703 t/m 6705. De 6290 wordt als onderdelen leverancier gebruikt. De locs kregen de 6700 serie en de blauwe ACTS kleur met een gele horizontale band. Ook kregen de locs een derde frontsein. Omdat een ATB te duur was hebben de locs tot eind 2000 zonder in Nederland gereden. Daarna kregen de locs een ATB systeem. Aangezien de containertreinen van ACTS te zwaar zijn voor één 1200 locomotief reden de 6700 locs mee in de treinen om de treinen opgang te laten komen. De 6700 serie kon bediend worden vanuit de 1200 met een special kastje dat via kabels naar de dieselloc gaat. Op 14 oktober 2011 neemt Locon de vier nog rijdende 6700'en (6701, 6702, 6703 en de 6705) over van ACTS. De locomotieven worden in Amersfoort verzameld. De 6702 kreeg als eerste, en later bleek als enige, de Locon-kleuren en zijn Locon-nummer, 9802. De 9802 ging naar Duitsland om een radiografisch bestuurbaare installatie te krijgen, na een jaar kwam de loc terug met alleen de voorbereiding op een radiografische besturing. De loc werd vooral in de Sloehaven ingezet. Op 14 juli 2017 werd Locon failliet verklaard door de rechtbank. De 9802 kwam terzijde te staan, de andere drie stonden dat nogsteeds. Een week later werd de loc 9802 de ex-Locon 9901 van Railexperts naar Amersfoort gebracht. De vier 6700'en werden in juni 2017 aan RailReLease verkocht. Later nam Jacko Fijn Techniek de 6701, 6703, 6705 locomotieven over. In april 2019 heeft Railexperts de 6705 van Jacko Fijn Techniek gekocht. Deze locomotief heeft in het verleden gereden voor de NMBS onder nummer 6393, voor ACTS onder nummer 6705 en voor Locon onder nummer 6705. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Op 1 september 2022 werden de 1252, 1254 en de 1255 door de Railexperts 1251 in Blerick opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werden de locomotieven tussen de pluk-locs op de achterste sporen in Amersfoort geplaatst. Hiervoor moest de RXP 6004 het nodige rangeerwerk uitvoeren. Op de foto is de V60 net met de hele sleep aan 1600'en vertrokken die tegen de 6705 aanstond. Hierdoor stonden de 6705 en de 201 093 even vrij, later werden de 1200'en tegen de oude Belg aangezet. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6004 passeert de 6705 en de 201 093 tijdens het rangeren. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6004 rangeert de 1254, 1252 en de 1255 tegen de 6705 aan. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Beide neuzen van de 1255 en de 6705 bij elkaar. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Alle drie de locomotiefsoorten die de ACTS-kleurstelling hebben gedragen op één foto, de 1255, 6705 en de 6004. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De neuzen van de ex-Captrain 1621 en de ex-ACTS 6705 te Amersfoort. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6705 en de 1621 staan in Amersfoort opgesteld. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
RXP 6705 te Amersfoort Goederen. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 6705. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 6705. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6705 staat gerangeerd te Amersfoort. 9 februari 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 6705 staat gerangeerd te Amersfoort. 9 februari 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De ACTS 6705. 11 mei 2008. © Leen Dortwegt |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
ACTS 6705 rangeert met de 1252 over het emplacement van Amersfoort. 4 mei 2007. © Patrick |
|||||||||||