Treinen in Nederland.nl
Railexperts 6703 / LTE 6703
Info over de locomotief:

In begin van de jaren '60 besteld NMBS 4 series van elk 6 proto locomotieven om te kijken welke serie het beste beviel. Door S.A. La Brugeoise et Nivelles worden de 212 001 t/m 212 006 geleverd. De eerste 3 kregen als proef andere draaistellen dan de gebruikelijke draaistellen. De locs bevielen zo goed dat NMBS later nog 130 locs met de normale draaistellen van deze serie besteld. De locomotieven werden in België  ingezet voor reizigers- en goederenvervoer. De in totaal 136 exemplaren tellende serie verving de laatste stoomlocomotieven op trajecten zonder bovenleiding. In 1971 werden de locs vernummerd naar de HLD 62/63 serie. De 3 proeflocs met de andere draaistellen werden vernummerd naar de 6391 t/m 6393. In de jaren '80 kregen ze alsnog de normale draaistellen. In 2003 stelde NMBS de laatste locomotieven buitendienst, in de reizergersdienst namen de moterstellen type 41 het werk over en in het goederenvervoer de HLR 77 locs. Een groot aantal locomotieven werden overgenomen door infrastuctuurbeheerder Infrabel.

In 1999 koopt ACTS bij NMBS vijf locs voor goederenvervoer in Nederland en 1 plukloc. De 6321, 6325, 6391, 6392 en de 6393 worden indienst gesteld als de 6701 t/m 6705. De 6321 wordt de 6701, de 6325 wordt de 6703 en de proeflocs met oorspronkelijk andere draaistellen 6391 t/m 6393 werden de 6703 t/m 6705. De 6290 wordt als onderdelen leverancier gebruikt. De locs kregen de 6700 serie en de blauwe ACTS kleur met een gele horizontale band. Ook kregen de locs een derde frontsein. Omdat een ATB te duur was hebben de locs tot eind 2000 zonder in Nederland gereden. Daarna kregen de locs een ATB systeem. Aangezien de containertreinen van ACTS te zwaar zijn voor één 1200 locomotief reden de 6700 locs mee in de treinen om de treinen opgang te laten komen. De 6700 serie kon bediend worden vanuit de 1200 met een special kastje dat via kabels naar de dieselloc gaat.

Op 14 oktober 2011 neemt Locon de vier nog rijdende 6700'en (6701, 6702, 6703 en de 6705) over van ACTS. De locomotieven worden in Amersfoort verzameld. De 6702 kreeg als eerste, en later bleek als enige, de Locon-kleuren en zijn Locon-nummer, 9802. De 9802 ging naar Duitsland om een radiografisch bestuurbaare installatie te krijgen, na een jaar kwam de loc terug met alleen de voorbereiding op een radiografische besturing. De loc werd vooral in de Sloehaven ingezet. Op 14 juli 2017 werd Locon failliet verklaard door de rechtbank. De 9802 kwam terzijde te staan, de andere drie stonden dat nogsteeds. Een week later werd de loc 9802 de ex-Locon 9901 van Railexperts naar Amersfoort gebracht. De vier 6700'en werden in juni 2017 aan RailReLease verkocht. Later nam Jacko Fijn Techniek de 6701, 6703, 6705 locomotieven over.

Voor rangeer klussen op de Watergraafsmeer werd in het wintersportseizoen van 2017 en 2018 de 6703 van Jacko Fijn Techniek gehuurd door Railexperts. Na deze werkzaamheden is de loc op 13 april 2018 door de 9901 van Railexperts naar Haarlem gebracht voor een groot onderhoud door vrijwilligers van Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem. De loc is geschuurd en op nieuwe geschilderd. Ook deze loc krijg net als de 1251 zijn oude ACTS kleuren terug met het Railexperts logo. Op 18 april 2018 werd de loc door Railexperts gekocht. Vanaf juni 2018 werd de 6703 aan LTE verhuurd om beladen en geloste goederentreinen naar de P&O terminal en het emplacement Europoort te brengen. Aan het einde van 2021 raakte de loc defect en werd de 6703 door LTE naar Waalhaven gebracht. Op 29 januari 2022 werd de 6703 door de LTE 5612 van de Waalhaven naar de SSN-werkplaats in Rotterdam Noord. LTE stopte met het huren van de loc. Op 18 maart haalde de RXP 9903 'RailAdventure' de loc op en bracht hem naar Amersfoort. De loc werd gebruikt voor de autotreinen van HSL Netherlands naar Pon in Leusden te brengen. Op 29 maart 2022 werd de 6004 door de 9901 in Rotterdam opgehaald en naar Amersfoort gebracht. De loc haalde dezelfde dag daar een lege BLG autotrein van HSL Netherlands op die de 6703 die ochtend bracht. Op 1 september werd de 6703 door de 1251 vanuit Amersfoort naar Blerick gebracht. Daar werden de 1252, de 1254 en de 1255 aangekoppeld. Onderweg naar Amersfoort werd in Gekkengraaf werd een tussenstop gemaakt om de 6703 daar achter te laten.

* Op 6 mei 2002 botste de ACTS 6703 en de 6704 frontaal tegen elkaar aan op de Kijfhoek. De 6703 werd hersteld maar de 6704 werd in oktober 2004 gesloopt. Ter vervanging van beide locomotieven huurde ACTS een paar locs van het zelfde type bij NMBS. Deze locs behielden hun orginele nummer en de NMBS kleurstelling. Later gingen de locs weer terug naar België.

Deze locomotief heeft in het verleden gereden voor de NMBS onder nummer 6391, ACTS onder nummer 6703 en voor Locon.

Momenteel is de loc eigendom van Railexperts onder nummer 6703. Van begin juni 2022 en begin juni 2025 droeg de 6703 logo's van Main Trail Logistics.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Railexperts 6703 staat op de Waalhaven opgesteld. 22 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De locomotief draagt de logo's van Main Trail Logistics BV. 22 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 6703 staat in Amersfoort opgesteld. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Railexperts 6004 en de 6703 staan in Amersfoort opgesteld. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een zij-aanzicht van de 6703. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 6703 staat in Amersfoort opgesteld. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 6703 staat in Amersfoort opgesteld. 31 mei 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 6703 staat in Amersfoort opgesteld. 16 mei 2018. © TreinenInNederland.nl
 
 
De ACTS 6703 met de Mercia Charters. Moerdijk, 7 juli 2007. © Leen Dortwegt
 
De ACTS 6703 met het bordje van Mercia Charters op de neus. Moerdijk, 7 juli 2007. © Leen Dortwegt
 
De ACTS 6703 tijdens het omlopen. Moerdijk, 7 juli 2007. © Leen Dortwegt