![]() |
|||||||||||
Socials
OVnieuws |
Socials
Goederentreinen.nl: |
||||||||||
Reisinformatie => |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl | VSM 52 3879 |
||||||||||
Startpagina | Info over de locomotief: |
||||||||||
Actueel Treinennieuws | In 1942 werd er een versimpelde versie van de Baureihe 50 ontworpen om tijdens de Tweede Wereldoorlog door het Duitse leger ingezet te worden. De locs werden versimpeld om zo veel mogelijk locomotieven te kunnen maken. Met de bouw van de locs werd gedacht dat de locomotieven maximaal 5 jaar dienst zouden doen. Vrijwel alle fabrieken in Duitsland en in de bezette gebieden kregen de opdracht om de locomotieven te maken. De locs hebben een pk van 1600 en een maximale snelheid van 80 km/u, dat komt door de kleinere wielen. Stoomlocomotieven met kleinere wielen kunnen meer kracht zetten en zijn daardoor geschikt om goederentreinen te rijden. Stoomlocomotieven met grotere wielen zijn sneller maar hebben minder kracht, ze zijn geschikt voor de reizigersdiensten. De Baureihe 52 locomotieven hebben zowel vooruit als achteruit dezelfde snelheid, dat hebben niet alle tenderlocomotieven. De Baureihe 52 is de grootste serie geproduceerde oorlogslocomotieven. Naar schattingen zijn er tijdens de oorlog meer dan 6300 locomotieven van de serie gebouwd. De locomotieven werden ingezet voor de middelzware goederentreinen, ze konden ook met een maximale snelheid van 80 km/u passagiers treinen trekken. De locs hadden als losse loc of met korte treinen erg slechte rijeigenschappen, dit probleem is pas bij enkele locs in de jaren '80 opgelost. De locomotieven werden voornamelijk gebruikt om oorlogstreinen te rijden bij het oostfront. In Nederland zijn er negen locomotieven van de serie Baureihe 52 bewaard gebleven. De 52 3879, 52 8010, 52 8053, 52 8091 en de 52 8139 zijn in het bezit van de VSM. De Museumspoorlijn STAR beschikt over de TE-5933, 52 8060 en de 52 8082. De ZLSM heeft de 52 532 in bruikleen. De 52 3879 is in 1944 gebouwd bij Wiener Lokomotivfabrik AG te Wien-Floridsdorf, op 26 mei reed de loc een proefrit van Wien Nordwestbahnhof naar Hohenau. Twee dagen later kwam de loc in dienst voor de Duitsers. De loc werd vanaf depot Knittelfeld ingezet. Na de oorlog is de loc in Oostenrijk terecht gekomen, daar werd de loc door de nieuw opgerichte ÖBB in dienst gesteld. De loc heeft voornamelijk zware erts- en goederentreinen gereden rond Graz. In 1978 kreeg de loc zijn laatste grote revisie. Na twee dagen weer te hebben gereden werd na conservering in strategische reserve gezet. De loc werd opgeborgen in het depot Strasshof, ten oosten van Wenen. Nadat de regering de reservevloot locomotieven had opgeheven kwam de loc begin jaren '80 naar Brenner & Brenner Dampflokomotiven Betriebsgesellschaft GmbH. Hun maakte de locomotief weer rijvaardig en zette hem in. De standplaats van de loc werd Landeck. Vooral in 1987, het jubileumjaar ÖBB, werd de loc extra veel ingezet voor treinen in het westelijk deel van Tirol. Momenteel is de loc eigendom van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij |
||||||||||
Nieuws over goederen- vervoer per spoor |
|||||||||||
Nieuws over spoorbouw en -onderhoud | |||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Nieuws over OV materieel |
|||||||||||
Nieuws over OV musea | |||||||||||
Personenvervoerders | |||||||||||
Goederenvervoerders | |||||||||||
Railbouw- / Railonderhoudbedrijven | |||||||||||
Foto's van locomotieven | |||||||||||
Lijst van locomotieven | |||||||||||
Foto's van treinstellen | |||||||||||
Specials over treinen | |||||||||||
Incidenten op het spoor | |||||||||||
Voertuigen ProRail ICB | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Treinbedrijven in NL | |||||||||||
Treinenwerkplaatsen | |||||||||||
(Spoor)bouwprojecten | |||||||||||
Foto-thema's over de Spoorwegen | |||||||||||
Historische Treinen (Tip) | |||||||||||
Spoorwegmusea | |||||||||||
Geschiedenis van het Nederlandse spoor | |||||||||||
De rol van de treinen in de oorlog | |||||||||||
Contact |
|||||||||||
Mail ons | |||||||||||
De 52 3879 staat in Beekbergen opgesteld. 10 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 532 en de 52 3879 staan in Beekbergen opgesteld. 10 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De donkergrijze 52 3879 staat in Loenen langs het perron. Terug naar Toen 2024, 6 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De oorlogslocomotief 52 3879 passeert in de ochtend met een goederentrein het inrijsein van Loenen vanuit Beekbergen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De SSN 01 1075 komt met een reizigerstrein en de VSM 52 3879 achterop langs de overweg aan de Molenallee gereden naar station Loenen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De bruine 2459 rijdt met een goederentrein en achterop de 52 3879 langs De Els richting Apeldoorn VAM. 8 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De mooie 52 3879 rijdt met de goederentrein en de 2459 achterop langs de Tullekensmolenweg naar Beekbergen. 8 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 rijdt als losse loc langs de Horsterdijk naar station Eerbeek. 8 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De VSM 52 3879 rijdt met een reizigerstrein, bestaande uit de Oostenrijkers, langs de overweg aan de Wittekruisweg tussen Beekbergen en Loenen. Hemelvaartweekend bij de VSM, 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 rijdt met zijn reizigerstrein door het bos tussen Loenen en Halte Immenbergweg. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 komt naast de 636 met een reizigerstrein Beekbergen binnen gereden vanuit Apeldoorn. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De oorlogsstoomlocomotief 52 3879 staat in Beekbergen opgesteld. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 rangeert ook in Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 staat na een dag werken op het terrein van de VSM in Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De VSM 52 3879 staat in het zonetje in Beekbergen. Hemelvaartweekend bij de VSM, 10 mei 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De VSM 52 3879 komt met een reizigerstrein aangereden bij het inrijsein van Loenen. Terug naar Toen 2023, 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De stoomlocomotieven VSM 52 3879 en de VSM 50 307 rijden met een goederentrein van Loenen naar Eerbeek. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De VSM stoomloc 52 3879 is met een goederentrein op weg vanaf Beekbergen naar Loenen. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 52 3879. 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 is net met een reizigerstrein en de 52 8139 achter op uit Apeldoorn vertrokken richting Beekbergen. Terug naar Toen 2019, 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 52 3879. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 52 3879. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De zwarte oorlogs-stoomloc 52 3879 staat ook in het zonnetje te genieten. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De zwarte 52 3879 van de VSM in Beekbergen. Een opmerkelijk detail van de loc is dat de loc geen nummerplaat heeft, maar het nummer direct op de loc is aangebracht. Dit werd tijdens de oorlog gedaan omdat het goedkoper is, zo is er op meer punten op de locomotief destijds bezuinigd. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De zwarte 52 3879 in Loenen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 staat in Loenen klaar voor vertrek met een reizigerstrein naar Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 en de 52 8139 staan langs het perron in Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 ondergaat momenteel een revisie. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Later werd de 52 3879 op de draaischijf gerangeerd. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In Beekbergen stond ook de tender van de 52 3879 opgesteld. 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De zwarte 52 3879 rijdt met de Blokkendoos-stam tussen Loenen en Beekbergen. Terug naar Toen 2017, 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 vertrekt met een goederentrein uit Beekbergen richting Loenen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 trok 's morgens vroeg de eerste goederentrein tijdens "Terug naar Toen - 2015". 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Nogmaals de VSM 52 3879 met goederentrein. Dit keer op de foto gezet tussen Beekbergen en Loenen. "Terug naar Toen - 2015". 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Van links naar rechts: E-loc 1202 van het Spoorwegmuseum, SSN Stoomloc 65 018 en VSM Stoomloc 52 3879 te Loenen Terug naar Toen - 2014, 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een optrekkende en flink stomende VSM 52 3879 te Loenen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 komt met een reizigerstrein langs de 64 415 gereden. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een rangerende 52 3879 te Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Stoomloc 52 3879 staat met een reizigerstrein klaar voor vertrek bij het station van Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 52 3879 en de 50 307 vertrekken uit Apeldoorn naar Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
VSM Loc 52 3879 stond tijdens de tentoonstelling "Sporen naar het Front" in het Spoorwegmuseum in Utrecht. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||