Socials
OVnieuws
Socials
Goederentreinen.nl:
Reisinformatie =>
Treinen in Nederland.nl
VSM 50 3654
Startpagina
Info over de locomotief:
Actueel Treinennieuws

Het type Baureihe 50 is een goederenlocomotieven serie, één van de meest succesvolle van de Deutsche Reichsbahn. De Deutsche Reichsbahn was van 1920 tot na aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de nationale spoorwegmaatschappij van het Duitse Rijk. Vanaf 1945 tot 1994 was de DR de nationale spoorwegmaatschappij van Oost-Duitsland. In 1939 bestelde Duitsland de locomotief serie als onderdeel van oorlogsvoorbereiding. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel nieuw gebouwde locomotieven sterk vereenvoudigd en zo goedkoper. Er werden voornamelijk grondstoffen uit eigen land gebruikt. Tot 1948 zijn er 3164 locomotieven gebouwd, de locomotieven hebben een vermogen van 1600 pk. De locomotieven hebben een maximale snelheid van 80 km/u, dat komt door de kleinere wielen. Stoomlocomotieven met kleinere wielen kunnen meer kracht zetten en zijn daardoor geschikt om goederentreinen te rijden. Stoomlocomotieven met grotere wielen zijn sneller maar hebben minder kracht, ze zijn geschikt voor de reizigersdiensten. De Baureihe 50 locomotieven hadden zowel vooruit als achteruit dezelfde snelheid, dat hebben niet alle tenderlocomotieven.

Na de Tweede Wereldoorlog had Duitsland nog ongeveer 2100 locomotieven van het type Baureihe 50 die ingezet konden worden. De Baureihe 44 en Baureihe 50 waren lange tijd de ruggengraat van het goederenvervoer. De Baureihe 50 locs werden ook ingezet voor het reizigersvervoer, ook al waren ze daar niet orgineel voor bedoeld. In 1968 had de DB nog ongeveer 1450 locomotieven het van type in dienst, door een overschot aan goederenlocomotieven konden de oorlogslocomotieven van de serie Baureihe 50 worden vervangen door nieuwe locs van de serie Baureihe 52. Bij DB werd de laatste Baureihe 50 op 21 februari 1977 buitendienst gesteld. De laatste locomotief van het type Baureihe 50 is op 29 oktober 1988 buitendienst gesteld.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij beschikt over vijf locomotieven van de serie Baureihe 50, de 50 307, de 50 0073, de 50 3520, 50 3654 en de 50 3681. De 50 3654 is in 1942 bij fabrikant Schwartzkopf in Berlijn gebouwd, de loc had het nummer 50 2621. In 1949 kwam de loc bij de Oost-Duitse DR in dienst. Na een verbouwing kreeg de loc het nummer 50 3654. In 1995 heeft de VSM de loc overgenomen. De loc heeft jaren buitendienst gestaan maar is in 2010 binnen genomen en hersteld. De loc heeft ook ATB-e ingebouwd kregen, hiermee mag de loc het hoofdnet in Nederland op. In 2013 is de loc weer in dienst gesteld. 

Momenteel is de loc eigendom van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.

Nieuws over goederen-
vervoer per spoor
Nieuws over spoorbouw en -onderhoud
Actueel OVnieuws
Nieuws over
OV materieel
Nieuws over OV musea
Personenvervoerders
Goederenvervoerders
Railbouw- / Railonderhoudbedrijven
Foto's van locomotieven
Lijst van locomotieven
Foto's van treinstellen
Specials over treinen
Incidenten op het spoor
Voertuigen ProRail ICB
BetuweRoute
Treinbedrijven in NL
Treinenwerkplaatsen
(Spoor)bouwprojecten
Foto-thema's over de Spoorwegen
Historische Treinen (Tip)
Spoorwegmusea
Geschiedenis van het Nederlandse spoor
De rol van de treinen in de oorlog
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nadat de 23 076 de defecte 50 3654 op Arnhem Berg Opstelterrein had aangehaakt reden ze door Arnhem Centraal op
weg naar Dieren en Beekbergen. Westfalendampf naar Amsterdam, 14 september 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
De VSM 50 3654 heeft de SSN 23 023 en de 01 1075 met een rits rijtuigen met achterop de RXP 9902 in Tommie en
Tess-livery opgehaald uit Dieren. Op de foto rijdt de trein langs de Molenallee in Loenen. Terug naar Toen 2024,
6 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De trein vanuit de lucht gezien. 6 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 rijdt met een goederentrein door de weilanden tussen Eerbeek en Loenen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654, 64 415 en de 44 1593 komen met twee Oostenrijkers als laatste reizigerstrein Loenen binnen gereden vanuit Beekbergen.
7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Het emplacement van Beekbergen vanuit de lucht gezien. De VSM 50 3654 en de SSN 01 1075 vertrekken
met een reizigerstrein naar Apeldoorn. 8 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 staat samen met andere stoomlocomotieven in Beekbergen opgesteld.
10 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 50 3654 staat in Beekbergen opgesteld. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 en de Hippel 532 staan opgesteld te Beekbergen. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 trekt een goederentrein terug naar Beekbergen. Achterop loopt de 50 307 mee.
Terug naar Toen 2023, 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een zij-opname van de 50 3654. 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 trekt een reizigerstrein vanaf Beekbergen naar Apeldoorn toe.
3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 een reizigerstrein vanaf Beekbergen naar Loenen toe. 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 is met een reizigerstrein onderweg vanaf Eerbeek naar Loenen. 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 rijdt als losse loc vanaf Loenen naar Eerbeek toe. 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 is met een goederentrein onderweg vanaf Eerbeek naar Loenen. 3 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
VSM 50 3654 met een reizigerstrein tussen Loenen en Eerbeek. Terug naar Toen 2022,
3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 met een goederentrein tussen Beekbergen en Apeldoorn. Terug naar Toen 2022,
4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 met een reizigertrein tussen Beekbergen en Apeldoorn. Terug naar Toen 2022,
4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 en de SSN 23 023 met een reizigerstrein tussen Apeldoorn en Beekbergen. Terug naar Toen 2022,
4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 met een reizigertrein tussen Eerbeek en Loenen. Terug naar Toen 2022, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 met een sleep Blokkendoosrijtuigen. Achterop lopen de 52 3879 en de SSN 01 1075 mee.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
VSM 50 3654 als losse loc tussen Loenen en Beekbergen. Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 50 3654 en de VSM 64 415 met twee rijtuigen onderweg vanaf Beekbergen naar Loenen.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 rijdt met een reizigerstrein langs de Kayersdijk in Apeldoorn naar station Apeldoorn.
Terug naar Toen 2019, 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 50 3654. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 staat op spoor 11. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 rangeert in Beekbergen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 en de 44 1593 rijden met een reizigierstrein langs het inrijsein van Loenen naar station Loenen.
7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 en de 64 415 te Beekbergen. VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 rijdt langs het kanaal naar Beekbergen.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 staat op de draaischijf in Beekbergen. Terug naar Toen 2017, 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
Nadat de 50 3654 op de draaischijf is gedraaid rangeert hij van de draaischijf af. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 komt met een reizigerstrein Loenen binnen gereden. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 staat in Loenen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 en de 23 076 naast elkaar in Loenen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654, 23 071 en de 44 1593 staan in Beekbergen klaar om tegen de laatste reizigerstrein naar Apeldoorn
aan te rangeren.
2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 rangeert in Apeldoorn naar de andere kant van de reizigerstrein voor de reis terug naar Beekbergen.
2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een zij-aanzicht van de 50 3654. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 0073 en de 50 3654 naast elkaar in Beekbergen. "Terug naar Toen - 2016". 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 staat met een goederentrein te Beekbergen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De stoomlocomotieven 50 3654, 64 415 en de 52 8053 zijn onderweg vanaf Apeldoorn naar Beekbergen.
3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 die een reizigerstrein richting Beekbergen trekt tijdens "Terug naar Toen - 2015".
5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Stoomloc 50 3654 staat met de tender voorop klaar voor vertrek bij station Loenen. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
In de stromende regen trok VSM 50 3654 een reizigertrein van Loenen naar Dieren. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654 trekt een goederentrein vanaf Loenen naar Dieren tijdens Terug naar Toen - 2014. © TreinenInNederland.nl