Socials
OVnieuws
Socials
Goederentreinen.nl:
Reisinformatie =>
Treinen in Nederland.nl
VSM 44 1593-1
Startpagina
Info over de locomotief:
Actueel Treinennieuws

Het type Baureihe 44 is een goederenlocomotieven serie. De stoomlocs hebben de kracht om 1200 ton over middelgebergtes te rijden en 600 ton over steile spoorwegen. De locomotieven hadden een maximale snelheid van 80 km/u, dat komt door de kleinere wielen. Stoomlocomotieven met kleinere wielen kunnen meer kracht zetten en zijn daardoor geschikt om goederentreinen te rijden. Stoomlocomotieven met grotere wielen zijn sneller maar hebben minder kracht, ze zijn geschikt voor de reizigersdiensten. De Baureihe 44 locomotieven hadden zowel vooruit als achteruit dezelfde snelheid, dat hebben niet alle tenderlocomotieven. De stoomlocomotieven gebruikte door hun grote afmeting veel kolen en water. De eerste locomotieven van de serie stamt al uit 1926. Vanaf 1937 tot aan 1949 zijn er 1979 locomotieven van het type gemaakt. In totaal met de tien eerder gebouwde locomotieven een serie van 1989 locs.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel nieuw gebouwde locomotieven sterk vereenvoudigd en zo goedkoper. Er werden voornamelijk grondstoffen uit eigen land gebruikt. Vanaf de 44 786 werden waarschijnlijk alle machines vereenvoudigd gebouwd. De stoomlocomotieven die na de oorlog in dienst bleven werden later afgebouwd zodat ze nog jaren meekonden. Na de Tweede Wereldoorlog vormde de Baureihe 44 en Baureihe 50 lange tijd de ruggengraat van het goederenvervoer. Na de oorlog droeg DB 291 stoomlocomotieven over aan Frankrijk als herstelbetaling. In 1958 werden 32 locomotieven door DB omgebouwd om op stookolie te rijden, in 1963 bouwde de DR 91 locomotieven om. De Baureihe 44 locomotieven waren tot en met de aflossing van elektrische en diesel locomotieven de ruggengraat van het goederenverkeer. In Oost-Duitsland werd de laatste loc van de serie in 1974 terzijde gesteld. Een aantal hoofdlijnen waren geëlektrificeerd en er waren nieuwe diesellocomotieven in dienst gesteld. In West-Duitsland werd de laatste locomotief in 1977 terzijde gesteld.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij beschikt over twee locomotieven van het type, de 44 1085 afkomstig uit het voormalige West-Duitsland en de 44 1593-1 afkomstig uit het voormalige Oost-Duitsland. De 44 1085 is in 1942 in Nazi-Duitsland gebouwd, in het huidige grondgebied van Oostenrijk en is in 2006 bij de VSM terecht gekomen. De 44 1085 is één van de 32 locomotieven die in West-Duitsland is omgebouwd tot olie gestookte locomotief, wat de loc bij de VSM nog steeds is. De 44 1085 is samen met de 50 0073-2 de enige olie gestookte stoomloc van de VSM. De stoomloc is helaas niet inzetbaar. De 44 1593-1 is in 1943 in Frankrijk gebouwd. De loc is na 1945 in dienst gekomen bij de Poolse Staatsspoorwegen. In 1997 is de loc overgegaan naar de VSM, de loc is nog bedrijfsvaardig. 

Momenteel is de loc eigendom van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.

Nieuws over goederen-
vervoer per spoor
Nieuws over spoorbouw en -onderhoud
Actueel OVnieuws
Nieuws over
OV materieel
Nieuws over OV musea
Personenvervoerders
Goederenvervoerders
Railbouw- / Railonderhoudbedrijven
Foto's van locomotieven
Lijst van locomotieven
Foto's van treinstellen
Specials over treinen
Incidenten op het spoor
Voertuigen ProRail ICB
BetuweRoute
Treinbedrijven in NL
Treinenwerkplaatsen
(Spoor)bouwprojecten
Foto-thema's over de Spoorwegen
Historische Treinen (Tip)
Spoorwegmusea
Geschiedenis van het Nederlandse spoor
De rol van de treinen in de oorlog
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stoomloc 44 1593 tijdens rangeerbewegingen te Beekbergen. Terug naar Toen 2024,
6 september 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
Een doorkijkje door de stoomlocomotieven in Loenen in de avond. 6 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 

De blauwe 2412 rijdt met een goederentrein met achterop de 44 1593 langs de Nieuwe Voorweg naar Apeldoorn VAM.
Hier keert de trein weer terug naar Beekbergen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl

 
De 44 1593 rijdt met de goederentrein met achterop de 2412 langs de overweg ter hoogte van De Els richting Beekbergen.
7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 rijdt met de Blokkendoos-stam langs de Ruggeweg richting Beekbergen. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
In Loenen zorgen nachtstokers er voor dat alle stoomlocomotieven de volgende dag ook weer inzetbaar zijn.
Op de foto staan alle tien de stoomlocomotieven. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Alle vrijwilligers die de hele dag hard hebben gewerkt worden beloond met een welverdiende lekkere barbecue.
7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Deze dag sluiten we af met een foto van de 44 1593, 23 023 en de 50 3654. 7 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 rijdt met de laatste reizigerstrein vanuit Beekbergen naar Apeldoorn ter hoogte van de Nieuwe Voorweg.
8 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 staat op de opstelsporen naast de loods in Beekbergen opgesteld. 9 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
VSM Stoomloc 44 1593 staat met een reizigerstrein bij het inrijdsein voor station Loenen. Terug naar Toen 2022,
3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 44 1593 met Blokkendoosrijtuigen en de VSM 65 018 achterop onderweg vanaf Loenen naar Beekbergen.
Terug naar Toen 2022, 3 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 44 1593 met een reizigerstrein tussen Apeldoorn en Beekbergen. Terug naar Toen 2022, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De SSN 23 023 met Blokkendoosrijtuigen en de 44 1593 achterop in de bossen tussen Loenen en Beekbergen.
Terug naar Toen 2022, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 44 1593 met Blokkendoosrijtuigen bij het inrijsein voor Loenen. Terug naar Toen 2022, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 44 1593 als losse loc tussen Loenen en Eerbeek. Terug naar Toen 2022, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De VSM 44 1593 met een goederentrein tussen Eerbeek en Loenen. Terug naar Toen 2022, 4 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 staat op spoor 11 van station Beekbergen. Terug naar Toen 2019, 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 staat op station Loenen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 staat in Loenen. 7 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 tijdens rangeerbewegingen te Beekbergen. VSM Terug naar Toen 2018,
2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Stoomloc 44 1593 met een reizigerstrein vlak voor station Beekbergen. VSM Terug naar Toen 2018,
2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
VSM 44 1593 trekt samen met de SSN 65 018 een reizigerstrein naar Apeldoorn. Tullekensmolenweg te Lieren.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 rangeert in Beekbergen. Terug naar Toen 2017, 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 44 1593 staat op de draaischijf in Beekbergen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 rangeert van de draaischijf af. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 rangeert in Loenen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 44 1593 en de 23 071 in Beekbergen. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 50 3654, 23 071 en de 44 1593 rangeren in Beekbergen om samen de laatste reizigerstrein naar Apeldoorn te trekken.
2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 en de 23 071 rangeren naar de andere kant van de reizigerstrein. 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593, 23 071, 50 3654, 64 415 en de 50 307 vertrekken met een reizigerstrein uit Apeldoorn naar Beekbergen.
2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 te Beekbergen. "Terug naar Toen - 2016", 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
De net uit revisie gekomen 44 1593 te Beekbergen. 3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 staat met een reizigerstrein klaar voor vertrek in Beekbergen naar Apeldoorn.
 
De stoomlocomotieven 44 1593 en de 50 3654 trekken een reizigerstrein door het bosrijke gebied tussen Beekbergen en Loenen.
3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 en de 50 0073 zijn zojuist met een reizigertrein vertrokken vanaf station Beekbergen richting Apeldoorn.
3 september 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 tijdens "Terug naar Toen - 2015". 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 52 532 en de 44 1593 naast elkaar. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 tijdens Terug naar Toen - 2014. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 44 1593 naast de 2459 te Beekbergen. 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 2459 en de 44 1593 staan naast elkaar in Beekbergen. Terug naar Toen 2014, 6 september 2014. © TreinenInNederland.nl