![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Mat '54 - 386 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
In 1954 plaatste NS een bestelling voor 68 tweedelige treinstellen en 73 vierdelige treinstellen. De treinstellen waren bedoeld voor extra capaciteit op geëlektrificeerde spoorlijnen en voor de vervanging van Mat'24, de Blokkendozen. Tussen 1956 en 1962 leverde Allan, Beijns en Werkspoor in Utrecht alle treinstellen. De Mat'54-terinstellen kregen bijna allemaal bij aflevering een totaal groene kleur met een crème snor op de voor- en achterkant. De treinstellen die totaal donkergroen met een rode bies werden afgeleverd, kregen later ook de kleurstelling die de andere Hondekoppen ook hadden. De komst van de Mat '54 aan het eind van de jaren 50 baarde veel opzien. Door zijn robuuste vorm zag hij er anders uit dan de oude stroomlijnmodellen. Het treinstel kreeg door de vorm van de cabine al snel de bijnaam Hondekop. Het nieuwe ontwerp moest de machinisten beter beschermen tijdens een aanrijding. Deze zaten nu hoger en meer naar achteren in de cabine. Door de aflopende zijraampjes konden de machinisten en de conducteur op het perron oogcontact hebben. In die tijd hadden alle treinstellen dezelfde gestroomlijnde vorm; hierdoor vielen de nieuwe treinstellen op. De tweedelige treinstellen kregen de nummers 321 t/m 365 en 371 t/m 393, de vierdelige treinstellen de nummers 711 t/m 757 en 761 t/m 786. De Hondekoppen zijn gebouwd voor sneltreindiensten; het comfort was belangrijker dan de acceleratie. De treinstellen zijn ook erg zwaar. Hierdoor zijn ze erg comfortabel, maar ze waren ook de zwaarste treinstellen die ooit in Europa hebben gereden. De treinstellen hebben een maximale snelheid van 140 km/u. Door de Scharfenbergkoppeling konden de Mat'54-treinstellen gekoppeld dienstdoen met de Mat'35, Mat'36, Mat'40 en Mat'46 en later ook de Mat'57. Voor de nieuwe treindienst tussen Amsterdam en Brussel, de Beneluxtrein, werden 12 tweedelige treinstellen gebouwd die qua uiterlijk sterk waren afgeleid van de Mat'54. De Mat'57-serie werd door Werkspoor gebouwd. Een eis van NS was dat de treinstellen met de Mat'54-treinstellen gekoppeld konden rijden. Zo reden de Benelux-treinstellen mee op de treinen van Amsterdam naar Venlo of Vlissingen. Alle 12 treinstellen kregen de kleurstelling van de Beneluxdiensten, donkerblauw met een horizontale gele band. In 1957 werd de eerste afgeleverd en in dienst gesteld. Vanaf 1968 tot 1980 kregen alle Hondekoppen de nieuwe gele NS-huisstijl. Alle tweedelige treinstellen kregen de stoptrein kleurstelling. Ongeveer de helft van de vierdelige Hondekoppen kregen de stoptrein en de andere helft kregen de intercity kleurstelling. De kleurstelling van stoptrein en intercity maakte in de praktijk niet uit, alle Hondekop werd voor beide diensten gebruikt. In 1989 werd begonnen met het buitendienststellen van de eerste Mat'54 treinstellen. Op 1996 werd de officiële afscheidsrit gehouden van het materieel type Mat'54. In 1996 kreeg het Spoorwegmuseum beschikking over de tweedelige 386. In 2005 kreeg de trein zijn oorspronkelijke groene kleur terug. In 2008 werd de trein weer rijvaardig gemaakt. In 2009 was het verplicht voor al het materieel dat in Nederland over het hoofdspoor reed met een hogere snelheid van 40 km/u om ATB aan boord te hebben. De 386 is voorzien van ATB en was tot 2011 het enige museumstel met ATB. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Op 9 november 2024 werd de Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum na 6 jaar weer terug naar Utrecht gebracht. Het was de bedoeling dat de 1768 van het museum het treinstel kwam ophalen uit Blerick. Maar dit werd door onbekende reden de TCS 101003 (ex-NS 1775). Tevens werd die dag Hondekop 386 vanaf het museum naar Blerick gereden voor onderhoud. Op de foto komt de Mat'54 aan in Blerick. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 12 oktober 2024 reed het Spoorwegmuseum haar jaarlijkse Vriendenrit. Dit jaar werd met de Mat'54 386 vanuit Utrecht naar Roosendaal gereisd. Hier werd een bezoek gebracht aan de enige bewaarde Mat'57. Stichting Hondekop is sinds 2017 bezig met de restauratie van de Benelux Hondekop 220.902. Nadat deze Hondekop was bezocht stond de Hondekop van het Spoorwegmuseum weer klaar voor de terugreis. Op de foto staat de 60 jarige 386 in Roosendaal te wachten om richting Rotterdam en Utrecht te vertrekken. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 386 staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld. 22 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 386 staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 28 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Zondagochtend waren de Mat'54 en de Mat'46 vanuit Utrecht onderweg naar Blerick. Beide treinstellen kwamen naar Blerick om de gerestaureerde Mat'36 252 op te halen. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'54 en de Mat'46 bij aankomst te Blerick. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een ontmoeting tussen een VIRM en de Mat'54 te Blerick. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Doorkomst van het transport te Horst-Sevenum. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het transport is aangekomen in het Spoorwegmuseum. De Mat'54 is ontkoppeld en zal weldra wegrijden en naar spoor 3 verhuizen. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 386 staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum opgesteld. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De neuzen van de Mat'56 386 en de Mat '46 273 bij elkaar op het buienterrein van het Spoorwegmuseum. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46 273, de Pec 8502 en de Mat'54 386 reden vanuit het Spoorwegmuseum naar Blerick. In Blerick werd de Pec afgeleverd en |
|||||||||||
's Avonds rond half 8 arriveerde de trein bij het Spoorwegmuseum in Utrecht. 13 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS Mat'54 386 uit 1962 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Detailfoto's van de Mat'54 386. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 386 staat op het buiten terrein van het Spoorwegmuseum. 1 juli 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat'54 386 staat in Het Spoorwegmuseum. 4 juni 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'64 386 is één van de treinstellen op de tentoonstelling "Treinen door de tijd". 11 juli 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De cabine van de Hondekop 386. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het interieur van de 386. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 386 staat naast Het Spoorwegmuseum. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat 54 de 386 tijdens de open dag van de NedTrain werkplaats in Leidschendam.
4 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat'54 386 (met de niet zichtbare Mat'46 273) bij vertrek vanuit Amsterdam Centraal. De treinen reden diverse ritten tussen Amsterdam en Haarlem ter gelegenheid van de 175ste verjaardag van het Spoor in Nederland. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Hondekop 386 staat langs het perron van het Sporwegmuseum. 21 december 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 386 staat in Amsterdam Centraal langs perron 2b. 28 februari 2010. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 386 in het Spoorwegmuseum. 27 mei 2005. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||