Treinen in Nederland.nl
NS / NSM 3031

Info over het locomotief:

NS en PTT besloten in de jaren vijftig dat het postvervoer onafhankelijk moest worden. Voorheen ging de post met passagiers treinen maar dat leverde vaak vertraging op omdat de post nog in en uit geladen moest worden. Ook stonden de postwagons vaak ver van elkaar op het station waardoor het nog langer duurde. De PTT liet in de jaren zestig 35 postrijtuigen ontwerpen om de 25 oude omgebouwd Mat'24 treinen te vervangen. De nieuwe treinen waren afgeleid op het type Mat'64, ze hadden dezelfde aandrijving als de Plan-T treinstellen. Tot tegenstelling van de Mat'64 treinen hebben deze treinen een schroefkoppeling, zo konden ze worden gekoppeld met goederenwagons. Ze werden in 1965 en 1966 gebouwd door Werkspoor. Het onderhoud verzorgde NS eveneens als het personeel. De treinen werden genummerd in de mP 3000 serie (mP staat voor motorpost) en konden tot 3 locs in treinschakeling rijden. Ze werden eerst dezelfde kleur als de oude Mat'24 treinen geschilderd, rood-bruin. In 1976 kregen de 3016 en de 3017 een NS-gele en PTT-rode kleurstelling. Voor een betere zichtbaarheid werden de voor- en achterkant geel gemaakt van de andere locs tussen 1975 en 1988. In de jaren zeventig weden postwagons van het type Hbbkkss ontworpen, vanaf toen reden de mP 3000's met de nieuwe wagons. Rond 1980 werden alle overige mP's NS-geel en PTT-rood gemaakt.

Vanaf 1990 nam het aantal nachtelijke buitendiensstellingen aan het spoor fors toe. Een groot deel van het postvervoer gebeurde 's nachts, waardoor dat erg werd gehinderd. In 1992 werden de eerste voormalige mP 3000 locs overgedragen aan NS doordat het postvervoer per spoor afnam. NS nam in 1995 weer een aantal mP's over van PTT, deze treinen werden bij NS ingezet voor vervoer tussen werkplaatsen. In mei 1997 stopte het postvervoer per spoor en nam NS Cargo de laatste locs over. Doordat het vervoer tussen werkplaatsen ook stopte gingen ook de laatste mP's aan de kant. Bruikbare onderdelen werden gebruikt voor de rijdende Mat'64. De mP 3027 en 3030 werden gebruikt voor wegleerritten voor machinisten en lichte overbrengings ritten.

In 1997 nam het Spoorwegmuseum de 3031 over van NS, in 2005 werd de Motorpost naar de Hoofdwerkplaats in Tilburg gebracht om de originele bruine kleurstelling weer te krijgen. Een jaar later werd de loc afgeleverd door de werkplaats. Sindsdien werd de loc vaak gebruikt voor transporten van en naar het Maliebaan station.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De 3031 staat langs het perron opgesteld. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl
   
 
De mP3031 staat langs het perrron opgesteld. 12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De mP 3031 uit 1966 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
Tijdens tentoonstelling Expeditie Posttrein konden bezoekers de Motorpost 3031 uit 1966 bezichtigen.
16 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Motorpost is, net als tijdens de officiele opening van Utrecht Centraal, ingericht als tentoonstellingsruimte.
16 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 

De Nederlandse overheid liet tussen 1855 en 1897 in totaal 27 ‘Rijkspostrijtuigen’ bouwen. Dit waren reizende postkantoren, waarin de postconducteurs tijdens de rit brieven op plaatsnaam konden sorteren in grote kasten met vakjes. Omdat er geen enkel postrijtuig
uit die tijd meer bestaat heeft modelbouwer Maykel Kastelijn er eentje nagebouwd.

 
Wat doet een schilderij van een boot nu op deze tentoonstelling? Tot de aanleg van de spoorbruggen bestond tussen Moerdijk en Rotterdam een bootdienst om treinreizigers en post te vervoeren. Deze bootdienst sloot aan op het treinvervoer op de lijn Antwerpen - Rotterdam en werd verzorgd door de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij Fijenoord.
 
Diverse modellen postrijtuigen zijn te bewonderen.
 
Een koffer van een postbeambte uit vroegere tijden.
 
Drie kleurstellingen Motorposten. De meest rechter kleurstelling was een proefkleurstelling en heeft het uiteindelijk niet gehaald.
 
 
Een maquette van een postsorteercentra.
 
De 3031 staat langs het perron in Het Spoorwegmuseum. 2 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Het PTT-logo op de zij-kant van de 3031. 2 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 3031 rijdt door Hilversum vanuit de Onderhoudswerkplaats Haarlem tbv 180 Jaar Spoor richting
Het Spoorwegmuseum. 21 september 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Aan het einde van de middag is kolenbak 636 aan het rangeren met Motorpost 3031 van het Spoorwegmuseum en een aantal goederenwagons.
VSM Terug naar Toen 2018, 2 september 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 3031 van het Spoorwegmuseum stond in Loenen opgesteld. Terug naar Toen 2017, 2 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
 
MotorPost 3031 was op 7 december 2016 tijdens de opening van station Utrecht Centraal ingericht als klein museum over het station.
© TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
Op een open dag in Leidschedam stond de Motorpost 3031 van het Spoorwegmuseum.
4 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Met 175 Jaar Spoor was er een open dag in werkplaats Haarlem. Op de foto staat MoterPost 3031.
20 september 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De NSM 1312 met de NSM mP 3031 aan de haak. Utrecht Centraal, 3 november 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De mP 3031 staat in het Spoorwegmuseum tijdens de tentoonstelling Vracht84NL. © TreinenInNederland.nl
 
De voorkant van de gerestaureerde mP 3031. © TreinenInNederland.nl
 
Instructie voor het PTT-personeel als deze meereed met de trein. © TreinenInNederland.nl