![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
NS 273 - Mat '46 - Muizeneus |
||||||||||
Info over het treinstel: |
|||||||||||
De Mat '46 was na de Tweede Wereldoorlog hard nodig, veel treinmaterieel was verwoest. De tekeningen van de Mat'46 lagen al in (hoe kan het ook anders) in 1946 op tafel. Vanaf 1948 reden de eerste treinstellen over het Nederlandse Spoor. De treinen lijken qua uiterlijk veel op het gestroomlijnde materieel dat in de jaren 30 haar intrede deed. De Mat '46 heeft als bijnaam"De Muizeneus". Dit heeft zij te danken aan de gele 'snorharen' die in een later stadium ter versiering op de voorkant zijn geschilderd. De treinen stonden bekend als solide en hebben een ruime bagageafdeling naast het reizigersgedeelte. Treinstel 273 rijdt tot in de jaren 80 als stop- en sneltrein. De 273 is volledig gereviseerd toen zij in de collectie van het Spoorwegmuseum werd opgenomen. Daarbij kreeg zij ook weer de kleuren waarmee zij de fabriek heeft verlaten: donkergroen met rode bies en zonder snorharen. (Tekst: Het Spoorwegmuseum) |
|||||||||||
De 273 staat langs het perron opgesteld. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Op zaterdag 20 juli 2024 is de replica van De Arend op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum ontspoord. De locomotief reed op dat moment achteruit toen het ter hoogte van het begin van het perron mis ging. Door een onbekende oorzaak ontspoorde 2 van de 3 assen van de stoomlocomotief. De tender die voorop reed ontspoorde niet. Omdat de ontsporing met lage snelheid gebeurde raakte er niemand gewond. Op maandag 22 juli kwam een hersporingsploeg van de Incidentenbestrijding van ProRail naar het museum om de stoomloc weer op de rails te zetten. Het team maakte gebruik van een hersporing systeem set om de locomotief op te vijzelen en zijdelings te verplaatsen. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een voor-aanzicht van de 273. 28 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46 273 is zojuist van de Mat'54 386 afgekoppeld in Blerick. Tussen beide treinstellen wordt de gerestaureerde Mat'36 252 gerangeerd. Het geheel vertrekt dan naar het Spoorwegmuseum. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46 komt langs de Mat'36 gereden. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46 heeft kopgemaakt en rijdt langzaam naar de Mat'46 gereden. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het koppelhoedje wordt van de Mat'46 verwijderd. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Voor het eerst sinds vele jaren zijn de Mat'36 en de Mat'46 weer met elkaar gekoppeld. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46. |
|||||||||||
Het transport heeft te Blauwkapel kopgemaakt, waardoor nu de Mat'46 voorop in de trein kwam te zitten. De foto toont de doorkomst bij de Buys Ballotstraat in Utrecht. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het transport is aangekomen op spoor 2 van Spoorwegmuseum. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46 273, de Pec 8502 en de Mat'54 386 rijden door Heugelsom onderweg vanaf het Spoorwegmuseum naar Blerick. In Blerick werd de Pec afgeleverd en reden de Mat'46 en Mat'54 weer samen terug naar Utrecht. Eerst zou de Mat'36 252 worden overgebracht vanuit Blerick naar Utrecht, maar door een defect werd dat transport uitgesteld. 13 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De neuzen van de Mat'56 386 en de Mat '46 273 bij elkaar op het buienterrein van het Spoorwegmuseum. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De NS Mat'46 273 uit 1952 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Detailfoto's van de 273. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 273 staat op het buitenterrein van Het Spoorwegmuseum. 2 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Plan-U 114 sleept de 273 door Hilversum vanuit de Onderhoudswerkplaats Haarlem tbv 180 Jaar Spoor richting Het Spoorwegmuseum. 21 september 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 23 november 2018 zou er een gezelschapsrit plaatsvinden tussen het Spoorwegmuseum (Utrecht Maliebaan) en Zwolle v.v. Helaas ging er tussen Utrecht en Amersfoort een snelschakelaar kapot waardoor de trein niet meer harder kon rijden dan 60 km/u. In Amersfoort ging de trein aan de kant om te kijken wat er mis was. Nadat het euvel werd vastgesteld besloot men om terug te keren naar het museum. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat '46 nr. 273 van het Spoorwegmuseum bij vertrek uit Hoek van Holland Haven. Op zondag 26 maart hebben vele duizenden enthousiaste treinenliefhebbers alvast afscheid genomen van de Hoekse lijn. Alhoewel de spoorverbinding vanaf Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand pas in de nacht van 31 maart op 1 april definitief ophoud te bestaan organiseerde spoorbeheerder ProRail en NS zondag j.l. een mooi afscheidsfeest. Er werd met drie nostalgische treinen diverse ritten gereden over de 125 jaar oude spoorlijn. Tevens reed Mat '54 nr. 766 voor de allerlaatste keer de beroemde Boottrein vanaf Amsterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven en vice versa. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat '46 nr. 273 op de brug van Maassluis. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat '46 nr. 273 te Rotterdam Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De krappe cabine van de 273. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat '46 nr. 273 rijdt bij vertrek vanuit Rotterdam Centraal langs Mat '54 nr. 766. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een korte video van de Mat '46, de 273. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De muizenneus. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat'46, 273 en Mat'54, 386 thv Halfweg tijdens de viering van 175 Jaar Spoor.
20 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat '46, de 273 van het Spoorwegmuseum tijdens de open dag van de NedTrain werkplaats Leidschendam op 4 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een korte video van het interieur van de Mat '46, 273. |
|||||||||||
Mat'46 273 en Mat'54 386 naast de 1202 met rijtuigen en de 1312 tijdens de viering van 175 Jaar Spoor. 20 september 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Mat'46 273 en Mat'54 386 vlak voor binnenkomst in Amsterdam Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 273 op de sporen naast het Spoorwegmuseum in Utrecht. 23 december 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de 273. 23 december 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 273 op de sporen naast het Spoorwegmuseum in Utrecht. 23 december 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 273 in het Spoorwegmuseum. 22 oktober 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Mat '46 de 273 en Mat '54 de 766 passeren Houtens Trammetje 6016 te Houten Castellum. 26 november 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 273 tijdens de open dag van de Ned Train werkplaats op de Zaanstraat in Amsterdam. 15 september 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een andere line up. De 252, de 273 en Benelux-stuurstandrijtuig NS Bs 28 101. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 252 en de 273 gezamelijk naast elkaar. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||