![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
252 - Mat '36 |
||||||||||
Info over het treinstel: |
|||||||||||
De treinstellen van de elektrisch stroomlijnmaterieel werd door NS in 1936 ontworpen en besteld. De vorm van het treinstel was gebasseerd op die van de diesel elektrische treinstellen van het type Mat '34 (Diesel drie). De serie bestond uit 90 treinstellen, onderverdeeld in 53 tweerijtuigstellen (211-263) en 37 drierijtuigstellen (601-637). De van oorsprong tweedelige stellen hadden Jacobsdraaistellen (waarbij twee rijtuigbakken op een gemeenschappelijk draaistel rusten). De van oorsprong driedelige stellen hadden een klassieke oplegging, waarbij elke rijtuigbak op twee aparte draaistellen rustte. Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de Scharfenbergkoppelingen konden de stellen in treinschakeling rijden met de treinstellen Mat '35, Mat '40, Mat '46 en Mat '54. Een deel van de treinstellen (29 tweerijtuigstellen en alle drierijtuigstellen) is vanaf 1942 verlengd door toevoeging van een extra middenbak, hierbij werden de tweerijtuigstellen verlengd tot drierijtuigstellen en de oorspronkelijke drierijtuigstellen verlengd tot vierrijtuigstellen. Het tot drierijtuigstellen verlengde materieel werd omgenummerd in de serie 401-429. Het tot vierrijtuigstellen verlengde materieel en de resterende tweerijtuigstellen behielden de oude nummers. In de Tweede Wereldoorlog ging een deel van het materieel door oorlogshandelingen verloren en een aantal treinstellen werd afgevoerd in oostelijke richting. Een deel hiervan kwam na de oorlog niet meer in dienst. Het overige materieel werd na de oorlog hernummerd om weer aaneengesloten reeksen te krijgen, waarbij de treinstellen met de hogere nummers werden vernummerd om de nummers van de verloren gegane treinstellen op te vullen. Na 1950 werden nog eens 13 tweerijtuigstellen door toevoeging van een extra middenbak verlengd tot drierijtuigstellen en vernummerd in de serie 441-453. Een verschil met de serie 401-419 was dat de middenbak van de serie 401-419 was voorzien van een bagageruimte en de middenbak van de serie 441-453 niet. Mat '36 stond model voor het naoorlogse Mat '46, dit omdat na de Tweede Wereldoorlog snel behoefte was aan nieuw materieel. Mat '36 deed met name dienst in het westen en het midden van het land. Vanaf het midden van de jaren 60 werd de serie afgevoerd en vervangen door Mat '64. Ter voorkoming van nummerdoublures van dit nieuwe materieel, dat de nummers 401-438 kreeg, werden de vier nog resterende treinstellen Mat '36 uit de serie 401-419 vernummerd in 439-440. De 252 is eigendom geweest van Stichting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel (STIBANS). STIBANS had lange tijd geen vaste standplaats, hun materieel stond in de NS werkplaats op de Watergraafsmeer. Door de bouw van een werkplaats voor treinen die over de HSL rijden is het materieel verplaatst naar Blerick. In januari 2012 is STIBANS opgegaan in het Spoorwegmuseum. Bron tekst: Wikipedia.org |
|||||||||||
|
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Mat'36 252 en de 1312 staan voor het vele rangeerwerk in het museum. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De UIC-nummers van de 252. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
NS Kraansik 362 naast de NS Mat '36 252. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS Mat'36 252 staat in het Spoorwegmuseum. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 1201 naast Mat'36 252. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De groene Mat'36 252 staat in het Spoorwegmuseum tentoongesteld. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht 252. 22 juli 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 252 staat op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 28 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 252 en de 273 staan naast elkaar in het Spoorwegmuseum. 28 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Onder grote belangstelling is op donderdag 25 mei 2023 de tentoonstelling 'Onder Hoogspanning' geopend in het Spoorwegmuseum. |
|||||||||||
We nemen een kijkje in de tweede klassen. Via deze link kan je een uitgebreide reportage over de binnenkant van de 252 bekijken. 25 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De derde klasse. 25 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Via een periscoop kan men verschillende onderdelen aan de onderkant van de trein bekijken. Zoals deze motor van de 252.
25 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het logo van STIBANS, hun hebben de 252 van de sloper gered. 25 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Arriva Limburg GTW nr. 280 heeft na enig rangeerwerk een koppelwagon ongekoppeld. De GTW werd gebruikt om de gerestaureerde Mat'36 252 naar de Mat'54 386 en de Mat'46 te rangeren. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'36 (nr. 252) staat te stralen in het zonnetje. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'36 is tegen de Mat'54 aangekoppeld. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'46 komt langs de Mat'36 gereden. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De kop van de Mat'36. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'36. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De twee smalle deuren van de Mat'36. Eén voor de derde klasse en de ander voor de tweede klasse. |
|||||||||||
De tweedelige stellen hadden Jacobsdraaistellen (waarbij twee rijtuigbakken op een gemeenschappelijk draaistel rusten). |
|||||||||||
Voor het eerst sinds vele jaren zijn de Mat'36 en de Mat'46 weer met elkaar gekoppeld. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Mat'36 wordt door kolenbak 673 richting de museumhal geduwd. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Na vele jaren van afwezigheid is de Mat'36, gerestaureerd en wel, terug in het museum. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de 252. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een aantal detailfoto's van de 252. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Bij de smalle deuren branden bordjes van "IN" en "UIT". Zo wilde NS het in- en uitstapproces in betere banen leiden. In de praktijk kwam er echter weinig van terecht. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Eén van beide cabines. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De schakelkast achter de cabine. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Eén van de balkons van de 252. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een klapstoel op één van de balkons. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De smalle deuren van de Mat'36. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Foto's van mooie plekjes van Nederland en een spiegeltje op de achterwanden van de coupes. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De derde klasse. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De tweede klasse. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De andere, meer ingerichte, cabine van de Mat'36. 21 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 252 stond in Blerick omdat hij wordt gerenoveerd, de foto toont de 252 tijdens het Rail and Road Event 2019 te Blerick. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een voor-aanzicht van de 252. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een duifie van de voorkant van de 252. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de cabine van de 252. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
NS 252 (Mat '36) van het Nederlands Spoorwegmuseum was te zien tijdens het Multi Event in Blerick. 9 juni 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Momenteel wordt het treinstel grondig gerenoveerd. Men hoopt over ongeveer 5 jaar klaar te zijn. |
|||||||||||
De rijcontroler van de 252. |
|||||||||||
Het instrumentenpaneel van de 252. |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 252 tijdens de open dag van de Ned Train werkplaats op de Zaanstraat in Amsterdam. 15 september 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 252 en de 273 gezamelijk naast elkaar. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 252 tijdens een materieelshow in Alkmaar. 9 april 2005. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||