Treinen in Nederland.nl
Railion 232 201
Info over de locomotief:

Vanaf 1970 tot 1982 werd er in de Oekraïense Lokomotivfabrik Luhansk te Loehanskde, gelegen in de Sovjet-Unie in samenwerking met de DR, de spoorwegen in Oost-Duitsland, de serie V300 gebouwd. De serie is een doorontwikkeling van de V200 serie die vanaf 1966 in de DDR reden. De locs hebben een motor van 3000pk en een maximale snelheid van 120km/u. De locomotieven zijn later naar de DDR gebracht om daar dienst te doen. Door de val van de Berlijnse muur in 1989 werden de DB in West-Duitsland en de DR in Oost-Duitsland werden samengevoegd in DB. De locs reden hierdoor in heel Duitsland. De serie van de loc werd de in plaats van V300 BR 232 genoemd. De locs kregen de bijnaam Ludmilla.

In 2002 gingen er 14 1600'en van Railion naar NS Reizergers over, de 1623, 1624 en de 1626 t/m 1637. Railion nam door het verkoop van de 1600'en 12 BR 232 en 4 BR 241 locomotieven over van DB. De locs die in Nederland reden kregen een een groot wit vlak op beide neuzen om de zichtbaarheid te verbeteren. De eerste loc reed in 2003 in Nederland. Vanaf 2009 komen de locs niet meer in Nederland.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
De Railion 232 201. Europoort, 8 maart 2008. © Han Groen
   
 
De Railion 232 201 met een containertrein te Willemsdorp. 4 november 2007. © Floris de Groot
 
De Railion 232 201 twee 6400's en een goederentrein. Willemsdorp, 2 juni 2007. © Leen Dortwegt
 
De 232 201 heeft zojuist een containershuttle opgehaald uit de Rotterdamse havens en is nu op weg naar De Kijfhoek.
4 september 2003. © TreinenInNederland.nl