Treinen in Nederland.nl
Stichting Historisch Dieselmaterieel 2205
Info over de locomotief:

In de jaren '50 bestelde NS 280 diesellocomotieven om de laatste stoomtreinen buitendienst te nemen. Om de locomotieven sneller in te kunnen zetten bestelde NS 2 series, de Amerikaanse 2200 en de Franse 2400 serie. Door Allan is de eerste serie 2200's tussen 1955 en 1958 gebouwd, de 2201 t/m 2300. Door Schneider in Frankrijk is de tweede serie (2301 t/m 2350) gebouwd tussen 1956 en 1958. De motoren werden gebouwd door Stork, de elektrische installatie door Heemaf. Alle 2200'en werden in een totaal bruine kleur met een gele horizontale band afgeleverd. De diesellocomotieven serie 2200-2300 werd vanaf 1955 ingezet door NS. Door de komst van de 2200 en 2400 serie werden de meeste oorlogdiesellocomotieven van de serie 2000 in 1958 opgeslagen in Roosendaal. In 1960 werden alle locomotieven van die serie gesloopt. In 1958 zijn alle locomotieven op de baan gekomen en ging de laatste stoomlocomotief, de 3737, op 7 januari 1958 buitendienst. De maximumsnelheid van van de serie 2200-2300 bedraagt 100 km/u. De locomotieven van de serie 2200-2300 werden veelvuldig gebruikt voor het rijden van zware goederentreinen, bijvoorbeeld ertstreinen, vanuit de Rotterdamse haven. Speciaal hiervoor konden de locomotieven multiple bediend worden. Dit wil zeggen dat maximaal vier locomotieven tegelijk door één machinist bediend kon worden. In het begin werden de 2200'en voor goederen- en voor reizigerstreinen ingezet. Er werden dan drie of vier rijtuigen tussen twee locomotieven in geplaatst. In de wintermaanden werd er gebruikgemaakt van een verwarmingswagen met ingebouwde stoomketel om de rijtuigen te verwarmen. Later zijn de locs voornamelijk goederentreinen gaan rijden. Na Spoorslag '70 gingen een aantal locomotieven weer terug de reizigersdienst in omdat er te weinig dieseltreinen waren voor de diensten.

De 2200 locomotieven waren goed geschikt om te heuvelen, daar werden er ook een aantal voor gebruikt. Heuvelen is een manier van rangeren waarmee een goederentrein bovenaan een heuvel wordt geduwd en elke wagon apart naar beneden te laten rollen om ze zo te verdelen over verschillende treinen. Voor het heuvelen kregen de locs enkele aanpassingen waaronder de toevoeging van een Wabco installatie. Vanaf 1968 werden een aantal locomotief radiografisch bestuurbaar gemaakt, de locs kregen een R op de zijkant en werden vernummerd naar de 2361 t/m 2384. Vanaf 1971 werden alle locomotieven, behalve de 2275, in de nieuwe geel-grijze kleurstelling van NS geschilderd. In 1985 bestelde NS 60 diesel locomotieven van het type Mak DE 6400 bij Maschinenbau Kiel, later Vossloh. De 6400-en werden ingezet ter vervanging van de toen ongeveer 35 jaar oude 2200 en 2400 series. In 1989 kwam er een vervolg serie van nog eens 60 6400'en.

In 1985 werd begonnen de locomotieven af tevoeren. Er werden een aantal locomotieven door de NS verkocht aan andere vervoerders. In 1995 werden er 25 2200'en aan NMBS verkocht, ze werden gebruikt voor de aanleg van de HSL in België en rangeerwerkzaamheden in de Antwerpse haven. De locs werden genummerd in de 7601 t/m 7625. In 2002 gingen alle locs buiten dienst. In 1998 bij de opsplitsing van de NS zijn nog slechts vijf locomotieven inzetbaar. Deze kwamen terecht bij NS Cargo (later Railion) en deden nog dienst in Zeeuws-Vlaanderen. In 1995 kreeg de 2384 (ex 2342) als enige 2200/2300 een NS Cargo rode kleurstelling. In 2003 werden de laatste 2200-en door Railion buiten dienst gesteld.

In 1995 werden er 25 2200'en aan NMBS verkocht, ze werden gebruikt voor de aanleg van de HSL in België en rangeerwerkzaamheden in de Antwerpse haven. De locs werden genummerd in de 7601 t/m 7625. In 2002 gingen alle locs buiten dienst. Alle locomotieven (behalve de 7608 (ex 2275) en de 7618 (ex 2205), ze kwamen terug naar Nederland en werden eigendom van Stichting Historisch Dieselmaterieel) werden in België gesloopt. De 2205 is opgeknapt en heeft een NS geel-grijze kleuren gekregen. De 2275 stond vanaf 2008 in Zutphen ongebruikt en is eind 2012 verplaatst naar Amersfoort om opgeknapt te worden. Het doel van de stichting is om met de 2 2200'en een een paar Plan-E rijtuigen een trek-duwstam te vormen zoals hij vroeger over diesellijnen heeft gereden.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De 2205 staat samen met de rest van het materieel van de SHD in Amersfoort opgesteld. Raildagen 2024 bij Eurailscout, de SHD en VolkerRail.
20 september 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
In 2020 is een overeenkomst bereikt om de 50 0073 (die particulier eigendom is) in bruikleen te geven aan de ZLSM. De locomotief stond bij de VSM en moest worden getransporteerd naar Limburg. In de late avond van 3 december 2023 vertrok de SHD 2205, het CTO-meetrijtuig en een Plan-E rijtuig (als rem- en verblijfwagens) met de 50 0073 vanuit Beekbergen naar Dieren. Vanuit daar zou het transport de eerste nacht via de Maaslijn naar Venlo gaan en de volgende nacht verder naar Simpelveld. Het transport reed met 40 km/u, maar helaas strandde het transport in Nijmegen. De 50 0073 had een warmgelopen lager. De locomotief werd op een kopspoortje gerangeerd om daar verdere besluiten af te wachten.
3 december 2023.
© TreinenInNederland.nl
 
 
 
Men rijdt vanaf het VSM-spoor de hoofdbaan op. 3 december 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Nadat de achterkant van het transport over de wissels heen was werd de trein opgeduwd richting het station.
3 december 2023.
© TreinenInNederland.nl
 
 
 
De SHD 2205 staat samen met een Plan-W rijtuig en een Plan-E rijtuig in Utrecht opgesteld.
23 november 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De SHD 2205 wordt in Simpelveld schoongemaakt voor de fotorit die een week later werd gereden.
Stoomtreindagen 2023 bij de ZLSM
, 28 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De 2205 komt met een reizigerstrein 's Gravenpolder - 's Heerabtskerke binnen rijden.
Sporen naar het verleden 2023, 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De SHD 2205 rijdt met een reizigerstrein langs de overweg aan de 's-Gravenpoldersestraat in Hoedekenskerke
richting Hoedekenskerke. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 2205 staat aan het einde van de dag in Goes opgesteld. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
De ex-Strukton 302282 rijdt met het Plan-W rijtuig (in de Benelux-kleurstelling), het CTO meetrijtuig (een oud Plan-C rijtuig), een Plan-E rijtuig
en de geel-grijze 2205 achter op over de diesellijn door Mook-Molenhoek richting Venlo en verder. Van 9 t/m 11 mei 2023 reed de SHD verschillende meetritten door Nederland. 9 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Op 11 mei reed de meettrein weer. Nu werd deze getrokken door de 2205 van de SHD. De opname toont de doorkomst bij Baarn. © TreinenInNederland.nl
 
De SHD 2205 rijdt met het CTO-meetrijtuig door station Eindhoven Strijp-S richting Eindhoven.
14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 kwam even later met het CTO-meetrijtuig door station Eindhoven Strijp-S gereden richting Boxtel.
14 december 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Op 7 februari 2021 viel er na een lange periode weer sneeuw in Nederland. Door de sneeuw liep het treinverkeer in Nederland geheel vast.
Twee dagen later werd de 2205 van Stichting Historisch Dieselmaterieel ingezet om de BetuweRoute weer sneeuwvrij te maken.
Op de foto passeert de loc met een snelheid van 40 km/u het dorp Groessen via de BetuweRoute richting Zevenaar.
Wij maakten er die dag de volgende reportage van, In beeld: Dieselloc 2205 met sneeuwschuiver over de BetuweRoute.
© TreinenInNederland.nl
 
 
De 2205 en het CTO-meetrijtuig staan te Amersfoort. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 en het CTO-meetrijtuig staan te Amersfoort. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De gastloc 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel uit Amersfoort staat met een reizigerstrein klaar op Simpelveld
naar Vatschau tijdens het End of Season Gala 2018. 20 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Gastloc 2205 van de SHD in station Simpelveld. 20 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 staat met twee VSM rijtuigen en Stoomloc IFS 3 “Anna” klaar voor vertrek naar Vetschau in Duitsland.
20 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 bij het einde van de lijn in het Duitse Vetschau. 20 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl
 
 
De SHD 2205 rijdt met de Railexperts 6703, SHD Plan-W 50 84 21-37 455-6, SHD Plan-E 50 84 87-37 222-1, vijf RailPro Fccpps'en
en de Strukton 303004 door Schalkwijk naar de ZLSM in Limburg. 24 mei 2018. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 tijdens Amersfoort Dieselt. 13 juni 2015. © TreinenInNederland.nl
 
 
De schakelkast die in de cabine van de 2205 zit. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 2205 tijdens de SpoorParade in Amersfoort ter gelegenheid van de viering van 175 Jaar Spoor in Nederland. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
NS 2205 van de SHD (Stichting Historisch Dieselmaterieel) was te zien tijdens Amersfoort Dieselt 2014.
28 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een kijkje in de cabine van de 2205.
 
De deuren aan de zijkant van de neus waren geopend waardoor men uniek kijkje bij de motoren kon nemen.
 
De 2205 bij de '150 jaar Zwolle'. 7 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De cabine van de 2205. 7 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 stond op de NS-Publieksdag ter gelegenheid van 150 jaar Station Amersfoort. 15 september 2013. © TreinenInNederland.nl
 
De 2205 op de NS-Publieksdag te Amersfoort. 15 september 2013. © TreinenInNederland.nl