In beeld: Werkzaamheden Amsterdam Centraal op 24 mei 2025

09-06-2025 / 18.15 uur
AMSTERDAM -
Om te zorgen dat station Amsterdam Centraal straks méér reizigers aankan, voert ProRail momenteel ingrijpende werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd. De de sporen worden aangepast, zodat de perrons breder en langer gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt terwijl andere delen van het station operationeel blijven. Dit zorgt voor een zorgvuldig geregisseerde bouwlogistiek in een beperkte werkruimte.

De spoorbruggen bij de Oostertoegang zijn einde levensduur. Van de vijf bruggen is er al één vervangen (spoor 14/15). Men is onlangs gestart met de vervanging van de volgende brug. De funderingspalen voor het oostelijk en westelijk landhoofd van de vierde spoorbrug worden over de Oostertoegang en de damwanden geplaatst, waar later de brug op komt te liggen. 

Uitgraven spoorbak
Het zand onder de spoorbak en het perron moet worden uitgegraven. Zo kan er in een later stadium de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel en de ondergrondse fietsenstalling onder het station gebouwd worden. De constructies worden daarom vrijdragend gemaakt: niet meer rustend op zand, maar op vervangende constructies.

Strukton denkt aan het klimaat
Voor de verbouwing van station Amsterdam Centraal zet aannemer Strukton minimaal 50% elektrisch materieel in. Speciaal voor dit project heeft men de E-Maxi XL aangeschaft. Deze elektrische locomotief is ontwikkeld door AMT group uit Breda.

Met het door Strukton uitgedachte logistieke plan minimaliseren zij het bouwverkeer en voorkomen ze daarmee hinder. Ze beperken de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof.

Daardoor is de E-maxi XL één van de stappen van Strukton in de richting naar klimaatneutraliteit in 2035. Sinds kort wordt de E-maxi XL daadwerkelijk ingezet.

Over de E-maxi XL
Op 7 november 2024 vond de sleuteloverdracht plaats van leverancier AMT group naar project Amsterdam Centraal C11. “Een feestelijk moment, met heerlijke taart en worstenbroodjes”, aldus Hoofd Machines van Strukton Jeroen Smoes.

Projectleider Robert Hilhorst nam de sleutel in ontvangst. “Het mooiste vind ik dat wat er bedacht is in de tenderfase zoals het logistieke plan, nu echt vorm krijgt. Dus van brainstormsessie, EMVI-plan tot uitvoering. Dat geeft veel energie!”

Op 24 mei 2025 gingen wij naar station Amsterdam Centraal om de situatie op foto vast te leggen.

Voor alle foto's geldt: © TreinenInNederland.nl

 
   
   
   
   
 
We starten onze foto rond vanadaag aan de westkant van het station. Naast de sporen 11, 12 en 13 zijn dat weekend
ook de net opgeleverde sporen 14 en 15 buiten dienst. Op spoor 14 is een KROL van de firma Van de Mheen Rail (TGL-16-D)
aan het werk.
 
De E-maxi XL en KROL 41 (TNK-18-K) van Strukton staan op spoor 12 aan hun laadstation op te laden.
 
De E-maxi XL.
 
 
 
Een KROL van de firma Van de Mheen Rail (TGL-16-D)
 
KROL 41 (TNK-18-K) van Strukton staat op te laden aan het laadstation van vasn Werven.
 
 
 
Container 001 van Strukton (Strukton-nr 1606300-001)
 
 
 
Graafwerkzaamheden aan perron 13/14.
 
Het beeld wat er nu is komt straks niet meer terug. Het perron wordt verbreed wat tenkoste gaat van een spoor.
 
 
 
 
 
 
 
 
Over de sporen 11, 12 en 13 is aan de oostkant van het station een bovenloopkraan geplaatst.
Dit is gedaan om wagons te kunnen laden en lossen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Met deze rupsvoertuigen wordt het zand weggereden.
 
 
 
Een grote graafmachine van de firma Kandt.
 
 
 
De gele dwarsbalken die men onder het zwevende perron plaatst.
 
 
De perronplaten waarover de reizigers lopen.
 
 
 
 
 
 
 
Het vertreklicht, het H en L sein en het dwergsein zijn tijdelijk op een betonnen plaat geplaatst aan het einde van perron 10.
 
KROL VR-18 van de firma van Roon (441-GV-1) is op spoor 15 aan het werk.
 
 
 
De spoorbrug van de sporen 11, 12 en 13 is al grotendeels weggehaald. Links ligt de nieuwe brug voor de sporen 14 en 15.
 
KROL KR-9 van de firma De Ridder (T-12-FVJ) is aan het werk in de oostelijke wisselstraat van het station.
 
We nemen een kijkje in de hal van de Westtunnel waar men bijna klaar is met de vernieuwde toegang.
 
 
 
 
 

Lees en bekijk ook:

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 3 april 2025

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 29 en 30 maart 2025

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 1 maart 2025

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 26 januari 2025

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 2 december 2024

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 24 augustus 2024

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 5 juli 2024

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 13 april 2024

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 23 december 2023

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 11 oktober 2023

Werkzaamheden Amsterdam Centraal - 17 juni 2023

Opstelterrein Amsterdam Westhaven officieel geopend

Lees alles over station Amsterdam Centraal

Lees en bekijk alles over de grote verbouwing van station Amsterdam Zuid