In beeld: ICE L Talgo voor tweede keer in Nederland

19-05-2025 / 19.15 uur
DE LUTTE-
Op zondag 18 mei kwam de nieuwe Talgo ICE L-stam weer naar Nederland. Eerder dit jaar kwam de ICE L-stam, bestaande uit 21 rijtuigen, op 2 februari al naar Nederland. Na drieënhalve week vertrokken de rijtuigen toen weer terug naar Duitsland. De ICE L-stammen worden 235 meter lang en gaan bestaan uit 17 korte rijtuigen. De rijtuigen hebben een gemiddelde lengte van 13,8 meter. Dit is bijna de helft van een normaal rijtuig, dat ongeveer 26 meter is.

De rijtuigjes zijn onderling verbonden met een enkele as in plaats van een draaistel. Hierdoor hebben de rijtuigen een erg hoge aslast. De rijtuigen hebben een aslast van 21 ton. De treinen beschikken over 477 tweede klasse plaatsen en 85 eerste klas stoelen en een BordBistro.

De ICE L-stammen gaan in het begin rijden met Vectron-locomotieven van Siemens. Later zullen de door Talgo gebouwde BR105-locomotieven in dienst komen. Wanneer deze locomotieven naar Nederland rijden is onbekend. De BR105-locomotieven hebben ook een erg hoge aslast, namelijk van 22 ton. In Nederland mogen treinen tot een aslast van 20 ton zonder beperkingen rijden. Zowel de rijtuigen (aslast van 21 ton) als de locomotieven (aslast van 22 ton) van Talgo zitten daaroverheen. Hierdoor zullen de treinen dus mogelijk met een snelheidsbeperking in Nederland moeten rijden.

Anderhalf jaar geleden zouden de eerste Talgo-stammen, waarvan 79 er DB van heeft besteld, vanaf december 2023 al op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn moeten rijden. Zoals het er nu naar uitziet, zullen de eerste stammen medio 2026 naar Berlijn rijden. Met hun maximale snelheid van 230 km/u zullen de ICE L-stammen de reistijd verkorten ten opzichte van de huidige treinen die maximaal 200 km/u mogen in Duitsland. Vanwege de leveringsproblemen met de Talgo-treinen zal vanaf september dit jaar de ICE 3 Neo van Siemens de treindienst tussen Amsterdam en Berlijn overnemen. Vanaf december zijn de oude rijtuigen compleet vervangen. Deze ICE's kunnen 320 km/u rijden en zullen de reistijd dus verkorten. Deze treinen hebben echter wel slechts 439 zitplaatsen in plaats van de ongeveer 600 plaatsen die de huidige rijtuigen hebben.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
   
 
Op de foto's rijdt de trein door De Lutte naar Amersfoort.
 
 
 
 
 
Socialmedia
OVnieuws
.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland