OVnieuws.info Index
PHS Rijswijk - Rotterdam opgeleverd
14-04-2025 / 19.15 uur
ROTTERDAM - Vandaag is het project PHS Rijswijk - Rotterdam opgeleverd. Die oplevering is een belangrijke mijlpaal binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hiermee is de eerste van de zeven corridors van PHS opgeleverd. Dankzij forse uitbreiding van de spoorcapaciteit zijn reizigers sneller thuis tussen Den Haag en Rotterdam: er vertrekt elke paar minuten een trein.
.
Binnenkort online
Werk van wereldbelang
John Voppen, CEO ProRail: “28 treinen per uur over dit stuk spoor. Dat is echt fantastisch en ik ben er megatrots op dat we dit samen met alle partijen voor elkaar gekregen hebben. Dit is werk van wereldbelang. In dit erg dichtbevolkte stuk Nederland is het openbaar vervoer nu nog sneller en betrouwbaarder en kunnen duizenden reizigers dag in dag uit duurzaam reizen.”

Het vergroten van de capaciteit is hard nodig want het traject tussen Den Haag en Rotterdam is een van de drukste van Nederland. Elke dag maken duizenden reizigers gebruik van deze verbinding. De regio Zuid-Holland groeit hard: er komen tot 2030 zo’n 400.000 nieuwe inwoners bij, vooral in de Zuidelijke Randstad. ProRail werkte voor dit project samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus en overheden, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Betere bereikbaarheid
Voppen: “Met PHS Rijswijk–Rotterdam zetten we een grote stap richting toekomstbestendige mobiliteit en blijft deze regio bereikbaar en aantrekkelijk voor wonen, werken en ondernemen. Samen met onze partners hebben we een stuk spoor neergelegd dat klaar is voor de reizigersgroei van morgen. Dit is waar ProRail voor staat: bouwen aan een duurzaam, veilig en betrouwbaar spoor voor iedereen.”

Innovatieve oplossingen
In de afgelopen jaren is er intensief gewerkt aan het spoortraject Rijswijk - Rotterdam. Tussen Rijswijk en Delft Campus zijn twee extra sporen aangelegd. Elders op het traject zijn sporen, wissels, bovenleidingen en treinbeveiliging vernieuwd. Tegelijkertijd zijn bruggen verbreed, kabels verlegd en is overweg ’t Haantje bij Rijswijk vervangen door een veilige onderdoorgang. Dankzij deze innovaties kunnen treinen nu sneller en dichter op elkaar rijden. Dat zorgt voor een betrouwbare verbinding en geeft reizigers meer flexibiliteit.

Stations in een nieuw jasje
Ook de stations aan het traject zijn flink aangepakt. Delft Campus is nu het eerste energieneutrale station van Nederland, met een volledig uit zonnepanelen bestaande perronkap. Er zijn liften geplaatst om het station toegankelijk te maken voor iedereen.  

Een tunnel voor fietsers en voetgangers verbindt de TU Campus met de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Op station Delft is een extra perron toegevoegd. En op station Schiedam zijn de sporen 1 en 2 opnieuw in gebruik genomen, zodat Schiedam een volwaardig intercitystation kan blijven.

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
Socialmedia
OVnieuws
.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland