OVnieuws.info Index
In beeld: Werkzaamheden Amsterdam Centraal op 3 april 2025

07-04-2025 / 11.00 uur
AMSTERDAM - Op donderdag 3 april zijn de werkzaamheden op en rondom station Amsterdam Centraal nog steeds volop in gang. We zijn uitgenodigd door ProRail om een bezoek te brengen aan het station en om te horen wat er nog allemaal staat te gebeuren en om te kijken hoe het er allemaal nu bij ligt.

Wat gaat er de komende weken gebeuren?
- In de week vanaf 3 april

Binnenkort online

gaan de perronwerkzaamheden beginnen, gaat men damwanden indrukken en palen indraaien bij de landhoofden van de 4e brug (zie de beelden in onze onderstaande fotoreportage)
- Op maandag 7 april moet de eerste reizigerstrein over de eerste vernieuwde brug aan de oostkant van het station gaan rijden
- 14 april moet de eerste trein over de vrije kruising op de Dijksgracht gaan rijden en worden er damwanden aangebracht in het station
- In de week vanaf 21 april wordt er een bovenloopkraan in het station geplaatst.

Waarom zijn deze ingrijpende werkzaamheden nodig?
Om te zorgen dat station Amsterdam Centraal straks méér reizigers aankan, voert ProRail ingrijpende werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd. De de sporen worden aangepast, zodat de perrons breder en langer gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt terwijl andere delen van het station operationeel blijven. Dit zorgt voor een zorgvuldig geregisseerde bouwlogistiek in een beperkte werkruimte. 

De spoorbruggen bij de Oostertoegang zijn einde levensduur. Van de vijf bruggen is er al één vervangen (spoor 14/15). In deze fase wordt gestart met vervanging van de volgende brug. De funderingspalen voor het oostelijk en westelijk landhoofd van de vierde spoorbrug worden over de Oostertoegang en de damwanden geplaatst, waar later de brug op komt te liggen. 

Uitgraven spoorbak
Het zand onder de spoorbak en het perron moet worden uitgegraven. Zo kan er in een later stadium de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel en de ondergrondse fietsenstalling onder het station gebouwd worden. De constructies worden daarom vrijdragend gemaakt: niet meer rustend op zand, maar op vervangende constructies.

Bij de vrije kruising Dijksgracht worden de twee middensporen verlegd en aangesloten op het eerste deel van de nieuwe fly-over. Dit is een belangrijke stap om later verder te werken aan de ongelijkvloerse kruising. Die kruising zorgt ervoor dat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet langer hinderen.

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
 
We beginnen onze reportage op de Dijksgracht. Hier is krol "Lorinda" (T-48-FDG) van de firma CvS verhuur aan het werk.
 
Een krol van de firma Peter van der Meer (T-96-GHJ) is met een ballastzuiger aan het werk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een krol van de firma van de Mheen Rail (TGL-10-D)
 
 
 
 
 
Een krol van de firma Biemond verhuur (TFL-84-K).
 
 
 
 
Geen railvoertuig maar wel betrokken bij de werkzaamheden op de Dijksgracht. Een kraan van de firma Fred Prinsen (T-22-GBF).
 
 
Een krol van de firma G.J. Brinkman (TGH-35-S).
 
 
 
 
 
Links en krol van de firma G.J. Brinkman (TGH-35-S) en rechts krol "Zware Hufter" van de firma G.J. Brinkman.
Dit voertuig heeft geen kenteken.
 
Krol "Zware Hufter" van de firma G.J. Brinkman. Dit voertuig heeft geen kenteken.
 
 
 
 
 
Railhoogwerker 5 van de firma Rail Care.
 
 
 
 
 
 
 
 
Een rupsvoertuig met railwielen van de firma Fred Prinsen. Dit voertuig heeft geen kenteken.
 
 
 
 
Een krol van de firma Fred Prinsen (T-38-DXT).
 
 
 
 
Een hoogwerker van de firma Biemond verhuur (TKZ-35-K).
 
 
 
 
 
 
Stopmachine BDS 201 2000 dynamic van de firma BAM.
 
 
UIC nummer 99 84 9325 201-4.
 
 
 
 
 
 
Railhoogwerker 8 van de firma Rail Care.
 
Krol KR-9 van de firma De Ridder (T-12-FVJ).
 
 
Strukton loc 303008 staat met een lange sleep platte wagons op spoor 9 van het station.
 
 
De zijn de palen die bij de landhoofden van de bruggen in de grond worden gedraaid. Ze liggen nu op spoor 8 van het station.
 
 
Met onder meer deze platte wagons (Klmossen) wordt het uitgegraven zand afgevoerd.
 
 
 
Met de nieuwe Strukton wagons wordt het zand uit de perrons afgevoerd.
 
 
 
Een paarse variant op de gele wagons van Strukton.
 
Men is druk met het uitgraven van het perron.
 
RailProloc 603 is aanwezig om wagons aan- en af te voeren.
 
Krol 22 van de firma van de Mheen Rail (T-18-GKN) is bezig het zand uit perron 10/11 te graven.
 
 
 
Ook krol KR-6 van de firma Ridder (TKD-03-D) is druk met het uitgraven van het perron.
 
 
 
 
 
 
Aan beide landhoofden van de brug worden ijzeren palen in geboord. Deze palen worden gevuld met betonijzer waarna er beton in gestort wordt.
 
 
 
 
 
 
 
Deze brug gaat verwijderd worden.
 
Loc 203-1 van VolkerRail rijdt door het station. Ook deze loc helpt bij de werkzaamheden.
 
Krol KR-9 van de firma De Ridder (T-12-FVJ).
 
Aan de andere kant van de brug wordt ook al hard gewerkt.
 
Dan nemen we een kijkje bij de toen nog afgesloten 14 en 15. Inmiddels zijn deze al weer ingebruik genomen.
 
 
Wat opvalt is dat de wissels die vroeg de sporen in een "a" en een "b" gedeelte verdeelde nu weg zijn gehaald.
 
 
De nieuwe seinen en de nog mooi koper gekleurde bovenleiding.
 
 
Dan nemen we een kijkje op de nieuw gebouwde spoorbrug. Dit is de eerste spoorbrug die is vervangen.
 
Van onderaf ziet hij er zo uit.
 
Een krol van de firma De Ridder (TKB-89-B)
 
 
 
Het oude seinhuis op de perrons 13 en 14.
 
De bovenleidingen en de seinen van de sporen 11, 12 en 13 zijn al verwijderd. In de nieuwe situatie zal er geen middenspoor meer terugkomen.
 
 
Betonnen poeren waarmee de bovenleidingsportalen vast in de grond stonden liggen nu op spoor 12.
 
 
 
 
 
Een stuk van het middenspoor 12 is al verwijderd.
 
 
Een kijkje op de sporen 8, 9 en 10. Dit beeld zal t.z.t drastisch veranderen. Maar eerst zijn nu de sporen 11, 12 en 13 aan de beurt.
 
 
Strukton 303008 met haar sleep platte wagons op spoor 9b.
 
Krol 22 van de firma van de Mheen Rail (T-18-GKN).
 
RailPro loc 603 komt met een korte sleep platte wagons door het station gereden.
 
Op de wagons ligt het betonijzer voor de palen van de brughoofden.
 
Een kijkje op één van de oude bruggen.
 
 
 
Socialmedia
OVnieuws
.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland