|
|
 |
.JPG) |
.JPG) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
OVnieuws.info Index |
In beeld: Werkzaamheden Amsterdam Centraal op zondag 30 maart 2025 |
|
|
|
|
01-04-2025 / 13.15 uur
AMSTERDAM - Spoorbeheerder is afgelopen vrijdag (28 maart) gestart met de tweede fase van de werkzaamheden op Amsterdam Centraal. Deze fase loopt van 29 maart tot en met 23 april. Dit heeft veel invloed op het treinverkeer in die periode.
Grote impact
"Deze bouwoperatie is een enorme logistieke uitdaging”, stelt regiodirecteur Harro Homan |
|
|
|
|
|
Binnenkort online |
|
|
van spoorbeheerder ProRail. “We werken dag en nacht op een paar vierkante meter. Terwijl het station grotendeels openblijft en het treinverkeer zo veel mogelijk doorgaat. Dat vraagt om een strakke planning én nauwe samenwerking met NS en aannemers Dura Vermeer, BAM, Strukton Dekker en Anton Rail. Ondanks de impact op reizigers, moeten we deze cruciale stap zetten om Amsterdam Centraal klaar te maken voor de toekomst."
Dit gebeurt er
Om te zorgen dat station Amsterdam Centraal straks méér reizigers aankan, voert ProRail in deze fase diverse ingrijpende werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd. De de sporen worden aangepast, zodat de perrons breder en langer gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt terwijl andere delen van het station operationeel blijven. Dit zorgt voor een zorgvuldig geregisseerde bouwlogistiek in een beperkte werkruimte.
De spoorbruggen bij de Oostertoegang zijn einde levensduur. Van de vijf bruggen is er al één vervangen (spoor 14/15). In deze fase wordt gestart met vervanging van de volgende brug. De funderingspalen voor het oostelijk en westelijk landhoofd van de vierde spoorbrug worden over de Oostertoegang en de damwanden geplaatst, waar later de brug op komt te liggen.
Uitgraven spoorbak
Het zand onder de spoorbak en het perron moet worden uitgegraven. Zo kan er in een later stadium de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel en de ondergrondse fietsenstalling onder het station gebouwd worden. De constructies worden daarom vrijdragend gemaakt: niet meer rustend op zand, maar op vervangende constructies.
Bij de vrije kruising Dijksgracht worden de twee middensporen verlegd en aangesloten op het eerste deel van de nieuwe fly-over. Dit is een belangrijke stap om later verder te werken aan de ongelijkvloerse kruising. Die kruising zorgt ervoor dat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet langer hinderen.
Wij brachten op zowel zaterdag als zondag een bezoek aan Amsterdam om de werkzaamheden op foto vast te leggen. In verband met het grote aantal foto's hebben we deze reportage in tweeën gedeeld. Een reportage van de werkzaamheden zaterdag en een reportage van de werkzaamheden op zondag.
Kijk en geniet mee van de reportage van de werkzaamheden op zondag 30 maart. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto's |
|
|
|
|
|
Contact |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KROL LH-02 van de firma Berende (TKD-03-D) is bezig met weggraven van zand uit het perron. |
|
|
Loc 303008 van de firma Strukton staat met een lange sleep wagons te wachten op spoor 9. |
|
|
Met deze wagon (type Sgss) worden oude tegels afgevoerd. |
|
|
KROL KR-6 van de firma Ridder (TKD-03-D) rijdt containerlorrie 4 over spoor 10. |
|
|
|
|
KROL nummer 440 van de firma van Oosterwijk (596-GV-0). |
|
|
|
|
Railhoogwerker 8 van de firma Rail Care. |
|
|
De firma Strukton had voor deze werkzaamheden haar gloednieuwe wagons ingezet.
Ze zijn van het type Sgns en zijn gemaakt door de Schenkgroep uit Nijmegen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De DB 6441 komt met een sleep platte wagons (Klmos-sen) het station binnengereden. |
|
|
KROL nummer 440 van de firma van Oosterwijk (596-GV-0). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Railhoogwerker 8 van de firma Rail Care. |
|
|
|
|
Kraantje 20 van de Loonbedrijf van Etten is het zand uit het perron aan het weggraven. |
|
|
KROL Atlas 50 van Strukton (TNK-90-K). |
|
|
|
|
|
|
Een stopmachine van BAM met het UIC nummer 99 84 942 8 704-3 is bezig spoor 15 recht te stoppen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Voertuig 9 van Rail Care. De railhoogwerker is volledig electrisch. |
|
|
Alle seinen aan de oostkant van het station hebben een L en H-bord gekregen voor goederentrein die de fly-over over moeten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Loc 303008 van de firma Strukton. |
|
|
|
|
KROL nummer 440 van de firma van Oosterwijk (596-GV-0). |
|
|
Een stopmachine van BAM (met het UIC nummer 99 84 942 8 704-3) is inmiddels aangekomen aan de westzijde van het station. |
|
|
|
|
|
|
KROL nummer 440 van de firma van Oosterwijk (596-GV-0). |
|
|
Voertuig 9 van Rail Care. De railhoogwerker is volledig electrisch. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KROL nummer 440 van de firma van Oosterwijk (596-GV-0) |
|
|
Een KROL van de firma van Roon (TBH-66-F). |
|
|
KROL 10 van de firma v/d Mheen Rail (TGL-10-D). |
|
|
|
|
KROL 438 van de firma van Oosterwijk (5-GV-164). |
|
|
KROL LH-02 van de firma Berende (34-67-GV). |
|
|
|
|
Een KROL van de firma van Ooijen (TKK-91-5). |
|
|
|
|
KROL KR-9 van de firma De Ridder (T-12-FVJ) |
|
|
KROL KR-6 van de firma Ridder (TKD-03-D) met containerlorrie 4. |
|
|
|
|
|
|
KROL 10 van de firma v/d Mheen Rail (TGL-10-D). |
|
|
Dit is één van de oude bruggen aan de oostkant van het station die t.z.t verwangen worden. |
|
|
KROL 438 van de firma van Oosterwijk (5-GV-164). |
|
|
|
|
Een railhoogwerker van Dura Vermeer (TJJ-82-H) |
|
|
|
|
|
|
Haspels met bovenleidingsdraad. |
|
|
KROL KR-9 van de firma De Ridder (T-12-FVJ). |
|
|
|
|
Loc 111001 van de firma Happytrain heeft zojuist een sleep platte wagons (Klmos-sen) naar het station gebracht.
De loc loopt nu om en zal dadelijk aan de andere kant van de sleep wagons worden aangekoppeld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KROL "Lorinda" van CvS verhuur (T-48-FDG). |
|
|
|
|
KROL "Lorinda" van CvS verhuur (T-48-FDG). |
|
|
|
|
KROL KR-9 van de firma De Ridder (T-12-FVJ). |
|
|
|
|
Loc 111001 van Happytrain komt het station weer binnengereden. |
|
|
|
|
Momenteel wordt er door de firma BAM hard gewerkt in de westelijke reizigerstunnel op station Amsterdam Centraal. Sinds maandagochtend 25 september is deze afgesloten aan de kant van het centrum. De reizigerstunnel aan de IJ-zijde is wel open.
Wat gebeurt er?
Aannemer BAM is aan de slag rond de toegangpoortjes. Later in het jaar wordt ook de hellingbaan naar de tunnel verwijderd. Deze voldoet niet meer aan de huidige normen: hij is te steil en werkt daardoor belemmerend in de toegankelijkheid. Wie slecht ter been is komt hier moeilijk tegenop. Vervanging door een rolhellingbaan, of vervlakking van de hellingbaan kan niet omdat daar geen ruimte voor is. Bovendien is er in de huidige situatie geen lift naar het eerste perron.
De bestaande hellingbaan maakt daarom plaats voor trappen en een roltrap. Er komen ook twee liften. Een die de entree en de reizigerstunnel verbindt en een aparte lift naar het eerste perron. De vloer krijgt dezelfde lichte tegels zoals die nu in de vloer aan de centrumzijde van het station en in de monumentale stationshal liggen. Ook wordt de monumentale boogconstructie onder het eerste perron weer teruggebouwd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En zo zal er nog tot 2030 hard gewerkt worden in en rondom Amsterdam Centraal. Wij blijven de werkzaamheden op de voet volgen.
Blijf jij ons volgen?
|
|
|
|
|
Socialmedia
OVnieuws
.info
|
 |
|
|
|
|
|
|
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|