OVnieuws.info Index
Van 18 tot en met 23 maart zes dagen werk in Heerhugowaard
13-03-2025 / 18.45 uur
HEERHUGOWAARD - In Heerhugowaard staat ProRail op het punt spectaculaire werkzaamheden uit te voeren aan de toekomstige spooronderdoorgang Zuidtangent. Van 18 tot en met 23 maart werken ze 24 uur per dag om het spoordek op zijn plaats te leggen. Het spoordek is de betonnen constructie waar de treinen overheen gaan rijden. In deze periode rijden er geen treinen.

.
Binnenkort online

Marcel Martens, bouwmanager: "Het wordt vooral ’s nachts wel even doorbijten."

Planning past als een puzzel
“In de zes dagen gaan we écht heel veel werk doen,” vertelt Frank Derlagen, hoofduitvoerder van Mobilis-Hegeman. “We halen eerst de sporen weg en graven de spoordijk uit. Daarna heien we steunpalen op de plek waar eerst het spoor lag en maken daar ook damwanden. Op vrijdag rijden we het spoordek op zijn plek, een spectaculair werk.” Marcel Martens, de bouwmanager vanuit ProRail bevestigt dat: “Bijna 2 miljoen kilo aan beton zetten we op wieltjes, simpel gezegd, en daarmee rijden we tot op de centimeter nauwkeurig in het gat in de spoordijk. Dat is gewoon gaaf. Echt vakmanschap.”

Wel zorgt de strakke planning voor nachtelijke hinder voor de omgeving: “Om alles te laten passen in zes dagen moeten we bijvoorbeeld ’s nachts heien. Dat is voor de omgeving echt heel vervelend, maar het past anders niet. En het treinverkeer willen we zo kort mogelijk stilleggen.” Frank vult aan: “Het was echt passen en meten, alles past nu als een puzzel in elkaar. We hopen op begrip vanuit de omgeving, hierna zijn de overlast gevende werkzaamheden voorbij.” Als het spoordek op zijn plek ligt, wordt het spoor teruggebouwd en de beveiliging van het spoor aangepast. Frank: “Daarna kunnen de treinen weer rijden. En gaan wij verder met de rest van het project.”

Busvervoer
Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen van en naar Heerhugowaard. Dat zorgt voor veel drukte op het Stationsplein en de Umbriëllaan. Volg de aanwijzingen van de verkeersregelaars op. Kijk ook op deze site van NS én plan je reis voor vertrek.

Cruciaal moment
De afgelopen maanden is hard gewerkt om de planning te halen, aldus Frank: “Er moest veel gebeuren tot het moment waarop er geen treinen rijden. Het spoordek hebben we voorgebouwd naast het spoor, de bouwkuip moest worden dichtgezet met damwanden en daarna is deze gedeeltelijk uitgegraven, kruisingen aangepast, noem maar op.” Marcel voegt toe: “Zo’n periode waarin er geen treinen rijden staat al jaren vast. Die schuif je niet zomaar op. Dat moment halen is cruciaal. Dat we dat gaan halen is heel prettig.”

Meekijken op internet
Als de spooronderdoorgang af is, verbetert de bereikbaarheid binnen gemeente Dijk en Waard enorm. Marcel: “Zowel Frank als ik wonen in de regio, dus we zien heel goed de meerwaarde van het project. Weggebruikers en voetgangers hebben straks geen last meer van het kruisende treinverkeer, en andersom.” Het werk leeft enorm in de gemeente, ziet Frank: “Er staan regelmatig mensen bij het bouwhek en ook naar de livestreams op YouTube wordt goed gekeken.”

Toch is er ook een waarschuwing: “We snappen dat geïnteresseerden heel graag komen kijken, maar dat is op deze locatie niet goed mogelijk. Het bouwterrein is klein, buiten de hekken is beperkt ruimte door gebouwen en kruisingen,” legt Frank uit. Marcel moedigt daarom aan om digitaal mee te kijken: “We hebben twee livestreams beschikbaar waar iedereen dag en nacht terecht kan. Deze zijn te vinden op het YouTube-kanaal van ProRail . Bezoek deze, en kijk vanuit de eerste rang mee!”

Foto: © ProRail

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
   
   
Socialmedia
OVnieuws
.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland