en minder onderhoud nodig.
Traditioneel spoor vervangen
Sinds 2022 wordt er al hard gewerkt in de Schipholspoortunnel voor het project Groot Onderhoud Schiphol. Een megaklus waar jaren voorbereiding aan voorafging. Naast al die voorbereidingen en de werkzaamheden werkten ProRail, bouwcombinatie SVS (Strukton Volker Schiphol) en diverse andere aannemers de afgelopen twee jaar ook aan deze innovatieve spoorconstructie.
Om de in- en uitstap voor reizigers makkelijker te maken, moeten de sporen bij station Schiphol Airport namelijk verhoogd worden. En dat lukt niet met het traditionele blokkenspoor dat in de spoortunnel ligt.
Duurzame en innovatieve oplossing
Met de nieuwe spoorconstructie heeft ProRail een oplossing met een langere levensduur. Waar het traditionele spoor een levensduur van 25 jaar kent, gaat het prefab balkenspoor ruim 60 jaar mee. Dit betekent minder onderhoud en meer betrouwbaarheid voor de reizigers.
Gevolgen treinverkeer
Door de werkzaamheden kunnen er minder treinen rijden van, via en naar Schiphol Airport. Van zaterdag 15 tot en met zondag 23 maart rijden er ook minder treinen vanaf de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Reizigers moeten rekeninghouden met extra drukte. Op donderdagochtend 27 maart is men klaar en rijden de treinen weer volgens de normale dienstregeling. ProRail adviseert reizigers om vooraf de reisplanner te raadplegen en waar mogelijk buiten de spits te reizen. |