OVnieuws.info Index
ProRail: Onverminderd veel werk op het spoor in 2025

06-02-2025 / 15.00 uur
UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail gaat in 2025, net als het jaar daarvoor, meer dan 400 projecten uitvoeren op en rond het spoor. Daarmee wordt het netwerk onderhouden en toekomstbestendig gemaakt voor veilig en betrouwbaar treinverkeer. Dit jaar staat er een extra uitdaging te wachten: de grootschalige werkzaamheden over de Duitse grens – die oktober 2024 begonnen en 80 weken duren – hebben een grote impact op de planning.

Onvermijdelijk: hinder
De afgelopen jaren is het aantal spoorprojecten fors toegenomen.

Binnenkort online

In 2025 en de jaren daarna blijft dat nagenoeg gelijk. Het werk kan allemaal gedaan worden, maar dit is het maximaal haalbare en het gaat gepaard met grote uitdagingen. Zo is er nog altijd een schaarste aan personeel en is de druk op de beschikbare materialen in de markt groot. Daarom wordt er steeds vaker overdag, in weekenden en buiten de vakanties gewerkt.  

Dat zorgt voor hinder. Reizigers, vervoerders en omwonenden gaan merken dat de aannemers van ProRail dag en nacht aan het werk zijn. De impact zal soms groot zijn, maar de klussen die gedaan worden essentieel. Daarom zet de spoorbeheerder in op een betere voorspelbaarheid door buitendienststellingen eerder bekend te maken, zodat reizigers en vervoerders hierop kunnen rekenen. Vervoerders maken 10 dagen van tevoren een concreet en gedetailleerd reisadvies bekend.

Betuweroute 
Op het Duitse deel van de Betuweroute lopen goederentreinen momenteel veel vertraging op. Onder meer omdat reizigers- en goederentreinen kriskras door elkaar heen rijden. Die vertraging heeft ook effect op het Nederlandse spoor. Daarom wordt er over de grens een nieuw spoor gebouwd, met een lengte van 46 kilometer. Het kost Deutsche Bahn zeker 80 weken om deze klus te klaren. In die tijd moeten goederentreinen op het Nederlandse spoor omgeleid worden. 

Concreet betekent dit dat ProRail in 2025 niet overal aan de slag kan. Het goederen- en reizigersvervoer moet namelijk wel doorgang vinden. Dit benadrukt ook het grote belang van grensoverschrijdende samenwerking voor een efficiënt en duurzaam spoornetwerk.

Toekomstgericht 
Naast de werkzaamheden aan bruggen, tunnels, stations en spoorinfrastructuur, gaat ook de landelijke modernisering van het netwerk gewoon door.  Er worden verschillende grote projecten in het kader van bijvoorbeeld Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en ERTMS (het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem) uitgevoerd. Deze projecten zorgen op langere termijn voor een beter en efficiënter spoor, maar brengen nu hinder met zich mee.  

Een goed functionerend spoor draagt bij aan de mobiliteit van Nederland. Daarom onderhoudt ProRail niet alleen, ze gaan ook vernieuwen, de capaciteit uitbreiden en maatregelen voor prestatieverbeteringen nemen.

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
Socialmedia
OVnieuws
.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland