Goederentreinen.nl
Daling goederenvervoer per spoor door afname kolenvervoer

04-02-2025 / 14.00 uur
ROTTERDAM -
In 2024 werden er in totaal bijna 40 miljoen goederen per spoor vervoerd. Daarmee daalde het spoorgoederenvervoer met 7 procent ten opzichte van 2023. De belangrijkste oorzaak hiervan is de afname van het kolenvervoer door de Duitse energietransitie. Dat blijkt uit het jaarrapport Ontwikkeling spoorgoederen in Nederland 2024, dat ProRail jaarlijks opstelt.

Door het Duitse beleid om te stoppen met kolen voor energieopwekking, is onder meer een kolencentrale in Zuid-Duitsland gesloten die via Nederland werd bevoorraad.

Actueel OVnieuws
Nieuws over spoorbouw en onderhoud
Nieuws over OV materieel
Nieuws over OV musea
OV bedrijven

Ook speelt concurrentie met Duitse havens een rol in de krimpende markt. Het aantal dagelijkse beladen kolentreinen daalde van 10 á 15 enkele jaren geleden, naar ongeveer 5 in 2024.

Containervervoer blijft stabiel
Meer dan de helft van het goederenvervoer per spoor bestaat uit containers en trailers. Dit intermodaal vervoer bleef in 2024 stabiel. Wel is er dynamiek in de markt: nieuwe verbindingen komen erbij, andere verdwijnen. Vooral verbindingen over korte afstand of met lage frequentie werden beëindigd.

Duitsland belangrijkste handelspartner
Ondanks de daling in kolenvervoer blijft Duitsland veruit de belangrijkste bestemming voor spoorgoederenvervoer vanuit Nederland. Het vervoer naar Noordoost-Europa groeide met meer dan 10 procent. Polen en Tsjechië behoren tot de top 5 bestemmingslanden.

Betuweroute meest gebruikt
In 2024 reden ruim 43.000 goederentreinen de grens met Duitsland over, 7 procent minder dan in 2023. Meer dan de helft hiervan (23.000) waren containertreinen. De Betuweroute was de belangrijkste corridor, ondanks werkzaamheden voor de aanleg van het Derde spoor in Duitsland tussen Zevenaar en Oberhausen. In november is in Duitsland een grote buitendienststelling gestart, waardoor minder treinen over de grensovergang op de Betuweroute kunnen rijden.

Eén Europese taal
De CEO van goederenvervoerder HSL Netherlands Sven Schallach pleit voor één Europese spreektaal voor op het spoor, dat zei hij in een interview met Goederentreinen.nl. Nu ondervindt de spoorsector nog te veel last van de verschillende talen die een machinist moet spreken voordat hij of zij de grens mag overrijden. In de luchtvaart is de voertaal Engels maar op het spoor heeft elk Europees land nog zijn eigen taal. Dit maakt het voor machinisten lastiger om de grens over te steken. Schallach noemt het een discriminatie tegenover de andere vervoerssectoren. Zo kan een vrachtwagenchauffeur uit Roemenië die alleen Roemeens spreekt met zijn vrachtwagen door heel Europa rijden zonder dat hij ook maar één andere taal machtig hoeft te zijn. Ook zijn de (veiligheids)regels voor de spoorsector veel strenger dan voor de vrachtwagenchauffeurs.

Schallach is met het Spoorwegbureau van de Europese Unie (de ERA) en de Europese Commissie in gesprek over het doorvoeren van één Europese voertaal voor op het spoor. Dat zou het werk veel efficiënter maken.

HSL Netherlands beschikt zelf over veel machinisten die internationaal kunnen rijden. Zo worden de bottlenecks bij de grens weggenomen. Als voorbeeld noemt Schallach een goederentrein van Tilburg naar Polen, die werd vroeger door vier verschillende machinisten gereden terwijl dat nu met slechts twee machinisten kan. Dat is een efficientie van 50% en op die manier kan de spoorsector blijven concurreren met de vrachtwagens.

Momenteel leidt HSL zelf binnenlandse machinisten op om internationaal te kunnen gaan rijden.

Lees en bekijk het hele intervieuw met HSL CEO Sven Schallach.

Railbouw- / onderhoudsbedrijven
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea (binnenkort)
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Groot Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl