![]() |
|||||||||||
Goederentreinen.nl | HSL Netherlands CEO Sven Schallach pleit voor één Europese voertaal op het spoor |
||||||||||
27-01-2025 / 14.30 uur |
|||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Nieuws over spoorbouw en onderhoud | |||||||||||
Nieuws over OV materieel | |||||||||||
Nieuws over OV musea | |||||||||||
OV bedrijven | met zijn vrachtwagen door heel Europa rijden zonder dat hij ook maar één andere taal machtig hoeft te zijn. Ook zijn de (veiligheids)regels voor de spoorsector veel strenger dan voor de vrachtwagenchauffeurs. Schallach is met het Spoorwegbureau van de Europese Unie (de ERA) en de Europese Commissie in gesprek over het doorvoeren van één Europese voertaal voor op het spoor. Dat zou het werk veel efficiënter maken. HSL Netherlands beschikt zelf over veel machinisten die internationaal kunnen rijden. Zo worden de bottlenecks bij de grens weggenomen. Als voorbeeld noemt Schallach een goederentrein van Tilburg naar Polen, die werd vroeger door vier verschillende machinisten gereden terwijl dat nu met slechts twee machinisten kan. Dat is een efficientie van 50% en op die manier kan de spoorsector blijven concurreren met de vrachtwagens. Momenteel leidt HSL zelf binnenlandse machinisten op om internationaal te kunnen gaan rijden. |
||||||||||
Railbouw- / onderhoudsbedrijven | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Incidenten in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
OV-musea (binnenkort) | |||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto-archief | |||||||||||
Metrofoto-archief | |||||||||||
Tramfoto-archief | |||||||||||
Groot Treinfoto-archief | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bekijk ons interview met HSL Netherlands CEO Sven Schallach. |
|||||||||||
Sinds 2003 |
|||||||||||
HSL Netherlands onderscheid zich in de manier van communiceren |
|||||||||||
HSL Netherlands voelt als een familie Een ander sterk punt van HSL Netherlands is dat het één grote familie is. "Dat wil zeggen dat iedereen bij ons in het proces wordt betrokken, iedereen mag meepraten. Niemand wordt bij ons buitengesloten. Elke vrijdagmiddag om 15 uur hebben wij een telefoonconferentie waarin iedereen kan zeggen wat er die week goed of juist niet goed ging en dan gaan wij samen prettig het weekend in. En dat is uniek in de spoorwereld", aldus Schallach. |
|||||||||||
Vervoer van meerdere producten bied zekerheid Bij HSL vervoeren ze allerlei soorten producten zoals mineraalolie, chemische producten, kolen, staal, auto's, graan, containers en trailers. Het voordeel hiervan is; men is niet afhankelijk is van één product. Als het met een bepaalde sector dan wat minder gaat kunnen ze dat opvangen met het vervoer uit de andere sector. Als voorbeelden noemt Schallach dat Poetin in 2017 de graan niet aan Europa maar aan China heeft verkocht waardoor toen het graanvervoer nagenoeg stil kwam te liggen en door de corona kwam het autovervoer tussen Oostenrijk en de Benelux stil te liggen. In die gevallen kunnen ze dat snel opvangen door andere producten te vervoeren. |
|||||||||||
HSL Netherlands moet niet té groot worden HSL Netherlands mag nog wel groeien maar het mag ook weer niet té groot worden. Schallach zegt hierover: "Doordat je als onderneming té groot wordt gaat de kwaliteit ook minder worden en dat wil ik niet. Wij willen liever wat minder rijden maar met hoge kwaliteit dan veel rijden en één van de zoveel partijen worden. Wij willen ons blijven onderscheiden zoals we dat nu al doen, goede communicatie met zowel de klant als de werknemers. We willen vooral menselijk blijven en dat ik weet wat er speelt bij mijn personeel en bij de gezinnen van mijn personeel. Verder wil ik de veiligheid die nu hoog is, hoog houden. Ik heb er geen zin in om één van de gezinnen van mijn personeel te moeten meedelen dat er iets met hun geliefde gebeurd is. Dan maar ietsje kleiner en goed controleerbaar dan groot en niet meer weten wat er speelt. Maar momenteel mag HSL van mij nog wel iets groeien. Als dat gebeurt heb ik mensen die dat met mijn visie controleerbaar houden." |
|||||||||||
Milieubewust Momenteel is HSL heel milieubewust bezig. "98% van de treinen die we rijden rijdt op elektrische stroom die groen is ingekocht. Helaas wordt er nu op de last mile nog met diesel locomotieven gereden maar ook daar wordt aan gewerkt. Maar laten we vooral niet vergeten dat vervoer per spoor sowieso heel erg milieuvriendelijk is. HSL vervoert ook veel vrachtwagentrailers die dan niet over de weg hoeven te rijden en zo dus ook geen uitstoot hebben" zegt Schallach. |
|||||||||||
Vijf Euro9000 locomotieven HSL beschikt sinds ongeveer een jaar over 5 Euro9000 locomotieven. In het begin reden ze vooral met siekerbieten die HSL rijdt vanaf Zwitserland naar Noord Duitsland. Dat waren vooral campagnes, maar die zijn nu weer over. Ze worden nu vooral ingezet tussen Nederland / België richting het zuiden. Schallach: "De locomotieven hebben nog wel kinderziektes, maar dat hoort erbij. Het zijn prachtige locs. Ze rijden eigenlijk het gehele traject elektrisch en voor de last mile (waar vaak geen bovenleiding hangt) kunnen ze overschakelen op diesel. Dit heeft wel de toekomst." |
|||||||||||
Veel last van werkzaamheden Een groot probleem en ook een doorn in mijn oog is dat de diverse grote werkzaamheden niet goed op elkaar worden afgestemd. Neem bijvoorbeeld nu de werkzaamheden in Duitsland richting Tsjechië, daar kan twee weken lang helemaal geen trein rijden maar als dat voorbij is gaan ze in Tsjechië zelf twee weken aan het werk aan het spoor waardoor daar dan ook geen treinen kunnen rijden. Een normaal mens zou dat op elkaar afstemmen zodat die werkzaamheden tegelijkertijd gebeuren maar dat gebeurt hier dus niet. Dat is voor mij richting de klant moeilijk uit te leggen. |
|||||||||||
HaSeL Kijk ook eens rond op de website van HSL Netherlands zelf en wie weet hebben ze wel een leuke baan voor jou! |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||