Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
De Stoomtreindagen 2024 bij de Stoom Stichting Nederland
17-11-2024 / 20.00 uur
ROTTERDAM -
In het weekend van 5 en 6 oktober 2024 hield de Stoom Stichting Nederland haar jaarlijkse Stoomtreindagen. Ieder uur vertrok vanuit station Gouda een stoomtrein naar het depot van de SSN. Ook konden bezoekers met een historische bus naar de SSN toe. In Rotterdam waren onder andere de Duitse stoomtreinen van de SSN: de 01 1075, 23 023 en de 41 105 te zien. Ook was de stoomloc NS 8811 en de Hippel 658 in zijn uitvoering van depot Feyenoord te zien. Naast de SSN is de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij ook een vaste gast. Dit jaar namen hun de 23 076 en de 50 307 mee. Ook was de Hofpleintrein mB 61 van Stichting Hofpleintrein te zien.
Binnenkort online

Deze trein is 2019 naar Nederland gehaald en er wordt hard gewerkt aan de restauratie.

Voor alle foto's en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

 
Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
   
 
Aan het begin van de dag komt de VSM 50 307 met vier rijtuigen station Gouda binnen gereden.
 
De locomotief is van de rijtuigen ontkoppelt en rangeert om de rijtuigen heen.
 
De Duitse rijtuigen van het type Bm 238 van de SSN in Gouda.
 
Vanuit Gouda reed ieder uur een stoomtrein naar het depot van de SSN in Rotterdam.
 
 
De VSM 50 307 rangeert om de rijtuigen heen naar de andere kant van de trein om terug te rijden naar het SSN-depot.
 
 
De 50 307 staat weer klaar om vanuit Gouda naar de SSN in Rotterdam te rijden.
 
De stoomtrein vertrekt naar het SSN-depot.
 
De Sik 228 en de groene C.4-03 staan voor de loods opgesteld. Links is de rest van de opendag te zien.
 
 
 
Een voor-aanzicht van de Sik 228.
 
De groene C.4-03 van de SSN. Deze locomotief heeft dienst gedaan bij de Hoogovens van IJmuiden. Bij de SSN wordt de locomotief voor rangeerwerkzaamheden gebruikt.
 
De VSM 50 307 maakt een anderhalve draai op de draaischijf.
 
 
 

Ook de mB 61 van Stichting Hofpleintrein was te zien.

In 1908 begon de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij met de treindienst tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Hollands Spoor. Een jaar later werd de lijn uitgebreid naar Scheveningen. Deze treindienst was de eerste in Nederland die werd gereden met elektrische treinen. In totaal zijn er 23 rijtuigen met motoraandrijving en 27 tussenrijtuigen gebouwd. Tot aan de Tweede Wereldoorlog reden deze treinen op 'hun' Hofpleinlijn. Uiteindelijk werd één exemplaar bewaard voor het Spoorwegmuseum. De rest werd gesloopt of was tijdens de oorlog afgevoerd naar het oosten. In 1992 werd de mBD 9952 (eerder mB 61) in Klostermansfeld (Duitsland) gevonden. In 2019 werd het rijtuig naar Nederland gebracht en begon de Stichting Hofpleintrein aan de restauratie. Als het rijtuig af is gaat het op het dak van de Rotterdamse Hofbogen worden geplaatst.

 
 
De Hofpleintrein van de overkant gezien.
 
Het interieur van de ZHESM mB 61.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op het terrein stond een goederenwagen van het type Ks uit 1955. De NS wagon heeft het nummer 40 84 953 6 386-8.
 
Van links naar rechts zijn de VSM 50 307, SSN 23 023, de 8811 met daar achter Hippel 658 en de 41 105 te zien.
 
Mensen in oude klederdracht poseren voor de 23 023.
 
De VSM 50 307 en de SSN 23 023 naast elkaar.
 
 
Een voor-aanzicht van de 50 307.
 
Bezoekers konden een kijkje nemen in het machinistenhuis van de 23 023. Rechts is de 8811 te zien.
 
Een voor-aanzicht van de 23 023.
 
De Duitse VSM 50 307, SSN 23 023 en de Nederlandse SSN 8811 naast elkaar in Rotterdam.
 
 
De NS 8811 en de NS 658 zijn bij de SSN. Beide locomotieven hebben veel met elkaar gemeen. Beide locomotieftypes zijn door de Britse War Department tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Europa verscheept. De stoomloc is van het type Hunslet Austerity 0-6-0ST, NS nam na de oorlog 31 stoomlocomotieven over. NS nam ook 10 rangeerdiesels van het type Class 11 over. Later bestelde NS nog 115 exemplaren. De NS 600'en rangeerden in heel Nederland, zo ook vanuit depot Feyenoord. De NS 658 heeft bij de SSN de speciale huisstijl gekregen zoals de Hippels in Feyenoord rangeerden. Tussen 1951 en 1953 rangeerde de 8811 gezamenlijk met de Hippels in depot Feyenoord. 
 
 
De NS 8811 van de SSN.
 
 
 
Detailopnames van de locomotief.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De mooie NS 658 van de SSN. Deze locomotief is terug gebracht in de speciale kleurstelling zoals de locomotieven vanuit depot Feyenoord
hebben gereden. De 'normale' Hippels hebben geen schrikstrepen gedragen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Een zij-aanzicht van de 658.
 
 
 
De locomotief heeft een blauw zwaailicht gekregen. Vroeger hadden de locomotieven deze voor verbeterde zichtbaarheid. In de jaren '80
werden deze blauwe lampen vervangen voor rode lampen om verwarring met hulpdiensten te voorkomen.
 
 
 
 
 
De NS 8811 en de NS 658.
 
 
De Stoomspuit brandweerwagen van de Stichting Stoomspuit Gorkum.
 
Een KROL van Biemond en van Pelt B.V. stond op het terrein van de SSN.
 
 
 
Bezoekers konden met een pompwagen een ritje maken.
 
De 41 105 van de SSN staat zonder tender buiten opgesteld. Momenteel ondergaat de locomotief een revisie om weer in dienst genomen
te worden. In de werkplaats wordt aan de tender van de locomotief gewerkt.
 
 
 
 
 
 
De ketel van de 41 105 was te zien.
 
 
 
 
Het machinistenhuis van de 41 105.
 
 
De tender van de 41 105 ondergaat een revisie.
 
 
Binnen in de werkplaats waren velen stands te zien. Zo ook van de Stichting Hofpleintrein die met hun mB 61 bezig zijn.
 
Vele foto's die tijdens de restauratie zijn gemaakt waren te zien.
 
 
Een gezellige drukte in de werkplaats.
 
 
In juli 2023 breidde de SSN haar collectie uit met de 6001 van de RET. In 1967 werd de loc gebouwd door de Duitse firma Gmeinder.
Haar hele leven heeft de locomotieven rangeerwerkzaamheden verricht bij de RET. Sinds 2023 is de toen 56 jaar oude locomotief in bezit
van de SSN en zal daar voor hetzelfde doel gebruikt worden.
 
 
 
 
 
 
Achter de SSN-werkplaats kon men ook kaartjes kopen voor toegang tot het terrein en ritjes met de stoomtrein.
 
De VSM 50 307 staat te wachten tot hij naar een reizigerstrein naar Gouda kan rangeren.
 
De fabrieksplaat van de 50 307.
 
Ondertussen komt de pompwagen voorbij.
 
 
De VSM 23 076 stond later voor de werkplaats van de SSN gerangeerd. Bezoekers konden een kijkje nemen
in het machinistenhuis van de 23 076.
 
De 01 1075 wordt op de draaischijf gedraaid.
 
 
Aan het einde van de dag komt de VSM 23 076 met een van de laatste reizigerstreinen weer aan in Gouda.
 
De 23 076 wordt in Gouda weer omgelopen om terug te rijden naar Rotterdam.