Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Treinen in Nederland
OVnieuws.info Index
In beeld: De VSM 23 076 met de Westfalendampf tussen Arnhem en Amsterdam
17-09-2024 / 20.00 uur
ARNHEM -
Op zaterdag 14 september 2024 verzorgde de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in samenwerking met Railexperts de jaarlijkse Westfalendampf naar Amsterdam Centraal. De trein bestond uit 13 blauw-beige Centralbahn-Sonderzug rijtuigen en één rood barrijtuig. In Duitsland begon de reis in Goch met de DB Museum 218 137 als tractie naar Emmerich. Tussen Emmerich en Arnhem verzorgde de NIAG 189 284 de tractie. Dit omdat de stoomtreinen van de VSM niet over ETCS en de Duitse beveiligingssystemen beschikken. Vanaf Arnhem zouden de stoomlocomotieven 23 076 en 50 3654 de reizigers verder naar Amsterdam brengen.
Binnenkort online

Normaal verzorgen beide BR23'ers van de VSM dit soort ritten, maar de 23 071 ondergaat momenteel een revisie. Helaas moest vanwege een defect de 50 3654 achterblijven in Arnhem. Deze locomotief werd naar Arnhem Berg Opstelterrein gerangeerd om later weer terug naar Beekbergen te worden meegenomen. In Arnhem werd de 189 284 achterop de trein geplaatst en de 23 076 werd alleen voor de trein gerangeerd.

Met veel moeite vertrok de stoomloc in zijn eentje met de zware trein richting Amsterdam. Tijdens een stop in Driebergen-Zeist werd de 189 284, welke koud achterop hing, toch weer opgebouwd. Vanaf daar duwde de elektrische locomotief mee zodat de trein eerder op snelheid was. Tussen Utrecht en Amsterdam reed de trein niet rechtstreeks via Breukelen maar via Hilversum. Dit werd gedaan doordat de trein met zijn lage snelheid niet op het drukke viersporige traject tussen Utrecht en Amsterdam pastten. Via de omreisroute reed de trein onder de monumentale betonnen bovenleidingsportalen uit 1938. Deze portalen zijn alleen tussen Utrecht en Hilversum te zien.

Aangekomen in Amsterdam Centraal reed de trein als ledig materieel naar de Amsterdam Westhaven. De 23 076 werd in de Houtrakpolder gedriehoekt en bijgevuld met kolen en water. De 189 284 werd naar de andere kant van de trein gereden zodat deze op de terugrit ook weer achterop zat. Mooi op tijd vertrokken beide locomotieven trekkend en duwend met de goed gevulde trein om eind van de middag weer uit Amsterdam terug naar Arnhem. Op de terugweg reed de trein ook via de monumentale portalen tussen Hilversum en Utrecht naar Arnhem. In Arnhem vertrok de 23 076 met de defecte 50 3654 terug naar Beekbergen. De 189 284 vervolgde met de trein zijn reis naar Emmerich, waar de 218 137 weer op de trein stond te wachten.

Foto's
Contact
 
  Voor alle foto- en filmopnames geldt: © OVnieuws.info
   
 
Bekijk onze uitgebreide filmreportage.
 
De VSM 23 076 met een sleep van 14 rijtuigen en achterop de NIAG 189 284 ter hoogte van De Kade in Veenendaal.
 
De NIAG 189 284.
 
 
De doorkomst ter hoogte van De Kade in Veenendaal vanuit de lucht.
 
De VSM 23 076 met de rijtuigen bij aankomst in Amsterdam Westhaven.
 
 
De VSM 23 076 rijdt over de verbindingsboog tussen Amsterdam Westhaven en de sporen richting de Hemtunnel.
 
 
 
De doorkomst op de verbindingsboog in Westhaven van bovenaf.
 
Na gedriehoekt en bijgevuld te zijn in de Houtrakpolder kwam de VSM 23076 weer aan in Amsterdam Westhaven.
 
Een VSM medewerker moet sleutelen om de spoorwegovergang met de Westhavenweg te sluiten.
 
 
De NIAG 189 284.
 
 
De VSM 23 076 staat met de 14 rijtuigen klaar voor vertrek te Amsterdam Centraal. De NIAG 189 284 hangt achterop als duwende loc.
 
De trein bij doorkomst te Hollandse Rading onder de monumentale betonnen bovenleidingsportalen uit 1938.
Deze portalen zijn alleen tussen Utrecht en Hilversum te zien.
 
 
Het rode barrijtuig.
 
 
De achterop duwende NIAG 189 284.
 
De doorkomst te Hollandse Rading vanuit de lucht.
 
De doorkomst te Utrecht Centraal.
 
De binnenkomst te Arnhem Centraal.
 
Een ICE 3 Neo rijdt langs de VSM 23 076.
 
De VSM 23 076 tijdens het stoomafblazen.
 
De VSM 23 076 rijdt als losse loc door het station naar Arnhem Berg Opstelterrein om de defecte 50 3654 op te halen.
 
De VSM 23 076 passeert de achterop hangende 189 284.
 
De NIAG 189 284 wordt van achterop de trein omgerangeerd naar de voorkant van de trein.
 
 
De NIAG 189 284 zit nu vooraan de trein om hem verder naar Emmerich en verder te trekken.
 
Een van de blauw-beige Centralbahn-Sonderzug rijtuigen.
 
Het rode barrijtuig.
 
Nadat de 23 076 de defecte 50 3654 op Arnhem Berg Opstelterrein had aangehaakt reden ze door Arnhem Centraal op weg naar Dieren en Beekbergen.