En als straks ook de andere onderdelen van het project gereed zijn, kunnen er meer treinen rijden. Voor de reiziger betekent dit meer gemak en comfort.
Vanaf de zomer werd er gewerkt aan de afronding van de nieuwe sporen. De afgelopen vier weken is de bovenleiding afgemaakt en zijn de laatste elementen voor de treinbeveiliging geïnstalleerd en getest. De nieuwe sporen zijn vervolgens aangesloten op het hoofdnet. Na twee dagen van uitvoerig testen met testtreinen sprong het sein op groen: het spoor is klaar voor gebruik.
In het najaar verder
Er kunnen meer treinen gaan rijden als ook de werkzaamheden tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal klaar zijn. Op dit deel van het traject is geen spoorverdubbeling nodig, maar volstaan aanpassingen in het treinbeveiligingssysteem en aan de huidige sporen. Op station Schiedam Centrum worden twee extra sporen geschikt gemaakt voor de frequentieverhoging. Deze sporen zijn komen te vervallen met de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door die sporen opnieuw in gebruik te nemen kunnen intercity’s Schiedam blijven aandoen, en blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand. In het najaar gaat ProRail verder met die aansluiting. De afronding van die werkzaamheden zal langer duren dan eerder gepland.
PHS Rijswijk-Rotterdam
Eind 2019 zijn de eerste werkzaamheden voor dit grote PHS-project begonnen. Tussentijds zijn steeds onderdelen opgeleverd. Zo is in Rijswijk een nieuwe spooronderdoorgang aangelegd. Daardoor kon de bestaande overweg worden weggehaald. Dat is niet alleen veiliger, maar zorgt ook voor een betere doorstroming. Station Delft is uitgebreid met twee nieuwe sporen en een perron. En station Delft Campus is volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale treinstation van Nederland. Een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers zorgt voor een veilige verbinding tussen de oost- en westkant van het station. |