|
|
|
|
|
|
Transport van de 1252, 1254 en de 1255 vanuit Blerick naar Amersfoort |
|
.JPG) |
Sinds de 1252, 1254 en de 1255 op 20 oktober 2018 door Rail Force One naar Blerick werden gebracht was het stil rondom de locomotieven. In Blerick werd er weinig aan de locomotieven gedaan. Vier jaar later, op 1 september 2022, was er weer nieuws over de ruim 70 jaar oude locomotieven. Die dag werden de 1252, 1254 en de 1255 door Railexperts overgebracht van Blerick naar Amersfoort. De tractie werd geleverd door de enige nog rijdende 1200 in Nederland, de 1251. Rond 14 uur vertrok de 1251 met de 1255, de 1252, de 1254 en de 6703 vanuit Blerick naar Gekkengraaf. In Gekkengraaf werd de 6703 afgekoppeld en vertrokken de 1200'en naar Amersfoort. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Treinenwerkplaatsen |
Daar werden de drie 1200'en door de 6004 van Railexperts gerangeerd naar een van de achterste sporen. Wat er in Amersfoort met de oude (en roestige) locomotieven gaat gebeuren is onbekend.
De (onzekere) geschiedenis van de 1200'en
In hun leven was het vaak onzeker wat er met de 1200'en zou gebeuren, dat was al toen NS de locomotieven buitendienst stelden. Nadat NS in 1998 de laatste 1200'en buitendienst had gesteld werden ze versneld gesloopt. De 1201, 1202, 1211 en de 1221 zouden bewaard worden. De rest zou gesloopt worden bij HKS in Amsterdam Westhaven. De reden hiervoor was NS bang was dat een privaten vervoerder de locomotieven zou gebruiken. Via een aangespannen rechtszaak door ACTS werd NS verboden om de 1200'en verder te slopen. Uiteindelijk kocht ACTS de 1208, 1214, 1215, 1218, 1224 en de 1225 van NS. De 1208, 1215, 1224 en 1225 werden letterlijk voor de deur van de sloper weg gehaald. Vier locomotieven werden opgeknapt en kregen de ACTS-kleurstelling en nummering, de 1215 werd de 1251, de 1225 werd de 1252, de 1218 werd de 1253 en de 1214 werd de 1254. De 1208 en de 1224 werden als pluk-locs gebruikt. In 2000 werd de pluk-loc 1208 met Werkgroep 1501 geruild voor de 1225, deze loc werd snel in dienst gesteld als de 1255.
In 2003 stelde ACTS de eerste 1200 buitendienst, de 1253. In 2007 werd ook de 1252 terzijde gesteld en twee jaar later volgde de resterende 1200'en. Oud-ACTS machinisten Harry Schneider en Laurens Pit kregen beschikking over de 1251, 1252 en de 1254. Alweer was de toekomst van de locomotieven onzeker. In juli 2010 konden drie 1200'en weer aan het werk. EETC begon met het huren van de 1251, 1252 en de 1254. Om de rijtuigen van de internationale treinen die EETC reed van stroom te voorzien werd ook de 1255 gehuurd. In 2011 werd de 1254 als eerste voorzien van de EETC-kleurstelling, later dat jaar kreeg ook de 1251 de bruine kleurstelling. In 2014 werd de 1252 ook voorzien van een nieuwe kleurstelling, de locomotief werd zwart met wit gemaakt en kreeg Märklin-stickers vanwege het 175 jaar bestaan van de spoorwegen in Nederland. De locomotieven verzorgde onder andere het vervoer van autotreinen vanuit Den Bosch naar het buitenland. Per 15 april 2015 stopte EETC met het rijden van treinen, waardoor de 1200'en weer aan de kant werden gezet.
Iets meer dan een jaar later, augustus 2015, werd de 1252 weer verhuurd waardoor deze weer reed. De loc werd door Railpromo gehuurd als vaste trekkracht van het Panorama Rail Restaurant. Op de zwart-witte kleur van de loc werden stickers van Railpromo en het rijdende restaurant geplakt. In 2016 werd de 1251 ook verhuurd aan Railpromo, de loc werd helemaal omgestickerd in de zwart-wit-licht blauwe kleuren van Railpromo en hij kreeg zijn oude nummer 1215 weer terug. Op 23 maart 2016 werd de loc door burgemeester van Amsterdam gedoopt tot "City of Amsterdam". De 1215 werd gebruikt als vaste inzet voor de treinen van Railpromo waardoor de 1252 nog maar als reserve loc diende en vaak op Watergraafsmeer geparkeerd stond. In juni 2017 werden beide 1200'en aan de kant gezet door een verlopen ATB-keuring. Voor de 1215, 1252 en de 1254 was het weer onzeker hoe lang de locomotieven terzijde zouden staan.
In 2016 huurde HSL Logistiek de 1254 voor een korte tijd, later dat jaar wilde Captrain de loc ook huren. Vanwege een klein defect koos Captrain er voor om de loc niet te gaan huren. In oktober 2017 werd de 1215 door de 9901 naar Haarlem gesleept om weer voorzien te worden van zijn oude ACTS-kleurstelling en het nummer 1251. Railexperts begon met het huren van de loc omdat ze een tweede locomotief nodig hadden die op de hoofdbaan mocht rijden. Begin september 2020 kocht Railexperts een aantal 1600'en en stelde snel de eerste daarvan, de 9902 (ex 1616) in dienst. Hiermee kwam de 1251, die al sinds de coronacrisis nog amper reed, zonder werk te staan in Amersfoort. Eind juni 2022, twee jaar later, werd de 1251 na een onderhoudsbeurt weer in dienst gesteld voor Railexperts. Sindsdien wordt de loc echter zelden ingezet omdat Railexperts genoeg 1600'en tot hun beschikking heeft.
Op 20 oktober 2018 werden de 1252, 1253, 1254 en de 1255 naar Blerick gebracht. Daar werd er weinig aan de vier 1200'en gedaan en het was weer afwachten wat er met de locomotieven zou gebeuren. De 1218 (ex 1253) werd op 9 juli 2022 door Stichting 2454 CREW opgehaald in Blerick en naar de SGB in Goes gebracht. In Goes zal de loc een plek krijgen in de overdekte tentoonstelling over de wederopbouw van het spoor na de Tweede Wereldoorlog. De overige drie 1200'en werden op 1 september 2022 door de 1251 naar Amersfoort gebracht, waar ze onzeker en roestig hun toekomst staan af te wachten.
Voor alle foto's geldt © TreinenInNederland.nl |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Contact |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
De Railexperts 6004 rangeert met een hele sleep aan 1600'en, bestaande uit de 1614, 1602, 1618, 1615, 1832, 1619 en de 1621, weg van de 6705 en de 201 093. De 1200'en werden later tegen de 6705 aangerangeerd, daarna werd de sleep 1600'en weer terug naar het spoor gereden. |
|
|
De 6705 en de 201 093 staan alleen op het opstelspoor opgesteld. |
|
|
|
|
|
|
Nadat de 6004 de 1600'en had weggerangeerd om plaats te maken voor de 1200'en reed de loc richting het oosten om daar
op de historische locomotieven te wachten. |
|
|
|
|
|
|
Vanuit Blerick komt de Railexperts 1251 met drie van zijn soortgenoten, de 1255, 1252 en de 1254, station Amersfoort binnen rijden. |
|
|
|
|
|
|
De 6004 wordt aan de 1254, 1252 en de 1255 gekoppeld om deze weg te rangeren. De 1251 wordt van de locomotieven los gekoppeld
om zelf tegen de 9902 aan te rangeren. |
|
|
|
|
Een zij-aanzicht van de 1254. |
|
|
De 9902 staat samen met de 9903 opgesteld terwijl de 6004 wordt klaar gemaakt om de drie 1200'en weg te rangeren. |
|
|
De 6004 rijdt met de 1254, 1252 en de 1255 naar de westelijke kant van het emplacement van Amersfoort. |
|
|
Terwijl de drie 1200'en worden weggerangeerd passeert de 1251 richting Amersfoort Goederen. |
|
|
De 6004 drukt de 1200'en naar een van de kopsporen, om daarna weer richting het westen te kunnen rijden.
Tegelijk vertrekt de NSI 1765 met de IC Berlijn richting Amsterdam Centraal. |
|
|
De 6004 is onderweg met de locomotieven naar de westelijke kant van het emplacement. |
|
|
Een close-up van de 1254, nog in de oude EETC-kleurstelling. |
|
|
Een close-up van de 1252, nog in de oude Marklin / Railpromo-kleurstelling. |
|
|
Een close-up van de 1255, nog in de oude ACTS-kleurstelling. |
|
|
|
|
|
|
De 1251 rangeert naar de locsporen waar Railexperts meer locomotieven heeft opgesteld. De loc werd tegen de 9902 aangezet. |
|
|
|
|
De 1255 en de 6705 worden tegen elkaar aan gerangeerd. |
|
|
|
|
|
|
De 1200'en zijn aangekomen op het opstelspoor waar ze de komende tijd gaan staan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
De 6004 wordt van de 1254 afgekoppeld. Daarna rangeerde de loc naar de sleep 1600'en om deze weer terug te plaatsen waar ze eerst stonden. |
|
|
|
|
De 6004 duwt de zeven 1600'en tegen de drie 1200'en aan. |
|
|
Een close-up van de 1621 en de 1254 bij elkaar. |
|
|
Zo ondstond een lange rij aan locomotieven. Op de foto staan de terzijde gestelde 201 093, 6705, 1255, 1252, 1254, 1621, 1619, 1832, 1615, 1618, 1602, 1614 en de in dienst zijnde 6004 helemaal achteraan die wordt losgekoppeld van de sleep. |
|
|
Nadat de 6004 alle locomotieven op hun plek had gerangeerd reed de loc richting de kortere locsporen om zelf te worden opgesteld. |
|
|
|
|
De 1251 is tegen de 9902 aangeparkeerd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|