Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Dode en zwaargewonde bij treinbotsing Barendrecht |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
Specials over het OV | 25-09-2009 / Eerste bericht 06.15 uur, daarna div. updates |
||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmuseum | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | Toen de trein bijna tot stilstand was gekomen botste het op enkele brokstokken van de goederentreinen. Met de snel actie van de machinist van de passagierstrein is een nog ergere catastrofe voorkomen. Door de snelremming raakten wel enkele van de 150 passagiers van de trein licht gewond. De A15 is na het ongeluk afgesloten voor al het verkeer en ook het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht is stilgelegd. Rijkswaterstaat verwacht dat de A15 voor de ochtendspits weer open zal zijn. Het treinverkeer is in de loop van de ochtend beperkt opgang gekomen. Op dit moment zijn slechts 2 sporen beschikbaar. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is natuurlijk de grote vraag. ProRail heeft laten weten dat op het moment van de aanrijding één goederentrein stilstond terwijl de andere goederentrein er vol op botste. Verder laat ProRail weten dat hun gedachten uitgaan naar de nabestanden van de omgekomen machinist. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid, de Inspectie van Verkeer en Waterstaat, de Spoorwegpolitie en ProRail zijn gelijk met een groot onderzoek begonnen. Ook meester Pieter van Vollenhoven kwam ter plaatse om zich op de hoogte te stellen van de gebeurtenissen. De betrokken locomotieven bij het ongeluk zijn de ERS 6616, de DBSRN 6514 en de 6415. De locomotief van de passagierstrein was een Traxx-loc B 2835 met een Benelux/Prio-stam achter zich. |
||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
OV bedrijven | |||||||||||
Arriva | |||||||||||
BBA (voormalig) | |||||||||||
Breng | |||||||||||
Connexxion | |||||||||||
EBS | |||||||||||
GVB | |||||||||||
GVU | |||||||||||
Hermus | |||||||||||
HTM | |||||||||||
HTM-Buzz | |||||||||||
Limex (voormalig) | |||||||||||
Novio (voormalig) | |||||||||||
NS | |||||||||||
Qbuzz | |||||||||||
RET | |||||||||||
Stadsbus Maastricht (vm) | Leger gaat helpen met de berging van de ramptreinen (26 sept 2009) | ||||||||||
Stadsvervoer Ned. (vm) | |||||||||||
Syntus | BARENDRECHT - Het leger gaat ProRail helpen bij de berging van de ramptreinen die onder de tunnel van de A15 in Barendrecht staan. Doordat de treinen precies onder een breed viaduct van de A15 op elkaar zijn gereden is berging op een andere manier haast niet mogelijk. Nu worden de brokstukken met Leopard-tanks onder het viaduct vandaan gesleept waarna ze uit elkaar worden gezaagd en met grote kranen kunnen worden geborgen. Er is ProRail, KeyRail (de beheerder van de BetuweRoute) en de goederenvervoerders alles aan gelegen om de spoorlijn zo snel mogelijk weer vrij te krijgen omdat het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse Havens maar mondjesmaat kan plaatsvinden. Er is alleen treinverkeer naar de havens mogelijk vanuit de richting Rotterdam. Hierdoor moeten veel goederentreinen omrijden via Rotterdam-Gouda-Utrecht. Er zou dit weekend regulier onderhoud plaats vinden op het traject Rotterdam-Gouda maar dit is door het ongeluk uitgesteld. De economische schade door de botsing loopt enorm op. |
||||||||||
Veolia | |||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
BAM | |||||||||||
Eurailscout | |||||||||||
Spitzke | |||||||||||
Strukton | |||||||||||
VolkerRail | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||