![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
NS 1775 / Train Charter Services 101003 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten. In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en. Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld. Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden. Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht. In maart 2018 heeft Railpromo de 1772, 1775 en de 1781 overgenomen van NS. De drie locomotieven gaan de 1215 en de 1252 vervangen. Als eerste werd de 1772 bij Shunter op de Waalhaven diezelfde maand omgestickerd in de Railpromo-huisstijl. De loc kreeg ook het nummer 101002. Een maand later werd de 1781 ook onderhanden genomen en kwam als 101001 op de baan. Railpromo wachtte nog met de 1775 laten onderhouden en stickeren door Shunter. Op 1 augustus 2019 werd de vers bestickerde 1775, als 101003, overgebracht naar Amsterdam. Vijf dagen later werd Railpromo op 6 augustus failliet verklaard. De 101001, 101002 en de 101003 zijn samen met de vier rijtuigen die Railpromo in bezit had opgesteld op de Watergraafsmeer, wachtend op betere tijden. Op 1 oktober 2019 is bekendgemaakt dat Train Charter Services de DinnerTrain en al het materieel overnam. Bij TCS werd al het materieel voorzien van nieuwe stickers. * In de avond van 11 op 12 december 2019 heeft de loc de bovenleiding te Amersfoort Goederen kapot getrokken. Ook is de stroomafnemer van de loc beschadigd. Momenteel rijd de 1775 voor Train Charter Services onder het nummer 101003. UIC-nummer: 91 84 1560 775-6 |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Op 9 november 2024 werd de Buffel 3426 van het Spoorwegmuseum na 6 jaar weer terug naar Utrecht gebracht. Het was de bedoeling dat de 1768 van het museum het treinstel kwam ophalen uit Blerick. Maar dit werd door onbekende reden de TCS 101003 (ex-NS 1775). Tevens werd die dag Hondekop 386 vanaf het museum naar Blerick gereden voor onderhoud. Op de foto is de 101003 net aangekomen in Blerick. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101003 rangeert tegen de Buffel aan. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De combinatie staat klaar voor vertrek. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Terijl de TCS 101003 met de DM'90 3624 klaar stond kwam de Hondekop 386 van het Spoorwegmuseum in Blerick aan. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De doorkomst van TCS 101003 en de 3426 van het Spoorwegmuseum te Horst-Sevenum. 9 november 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101003 rijdt met de tweede Sziget Express van de dag en de Duitse BR101 103004 achterop vanuit Venlo door Helmond Brandevoort naar Utrecht Centraal en Bad Bentheim. 14 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101003 staat met rijtuigen van de European Sleeper in Amsterdam Westhaven opgesteld. 13 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 20 december 2023 werden 45 van de 90 recent door TCS gekochte ICR-rijtuigen vanuit Ahgons overgebracht naar de Watergraafsmeer in drie transporten. De tweede serie van 15 rijtuigen werd getrokken door de TCS 101003. 20 december 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101003 met de tweede serie van 15 rijtuigen. 20 december 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De TCS 101003 rijdt met de IRP 2105 langs Dordrecht Zuid richting Lage-Zwaluwe. 19 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101003 staat als losse loc op Arnhem Centraal te wachten om te vertrekken. 16 januari 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101003 rijdt met de dolimetrein door Houten Castellum richting Sittard. 6 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101003 rijdt met de dolimetrein door Houten Castellum richting Sittard. 4 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101003 rijdt als losse loc door Velp richting Zuthpen. 9 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101003 rijdt met een Dolimetrein door station Eindhoven Strijp-S richting Amersfoort en Onnen. |
|||||||||||
De TCS 101003 rijdt met een omgeleide dolimetrein en achter op de IRP 2107 door station Arnhem Velperpoort richting het zuiden. 7 juli 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het Train Charter-logo op de zijkant van de 101003. 7 juli 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een dag later reed de TCS 101003 weer met de dolimetrein door Arnhem Velperpoort, deze keer hing de IRP 2101 achter op de trein. Op de foto passeert de trein Arnehm Velperpoort onderweg richting Zwolle. 8 juli 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De NSR 1775 met een intercitytrein. Utrecht (Mereveldseweg), 22 mei 2008. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||