NS 1772 / Train Charter Services 101002
Info over de locomotief:

Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten.

In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en.

Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld.

Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden.

Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht.

In maart 2018 heeft Railpromo de 1772, 1775 en de 1781 overgenomen van NS. De drie locomotieven gaan de 1215 en de 1252 vervangen. Als eerste werd de 1772 bij Shunter op de Waalhaven diezelfde maand omgestickerd in de Railpromo-huisstijl. De loc kreeg ook het nummer 101002. Een maand later werd de 1781 ook onderhanden genomen en kwam als 101001 op de baan. Railpromo wachtte nog met de 1775 laten onderhouden en stickeren door Shunter. Op 1 augustus 2019 werd de vers bestickerde 1775, als 101003, overgebracht naar Amsterdam. Vijf dagen later werd Railpromo op 6 augustus failliet verklaard. De 101001, 101002 en de 101003 zijn samen met de vier rijtuigen die Railpromo in bezit had opgesteld op de Watergraafsmeer, wachtend op betere tijden. Op 1 oktober 2019 is bekendgemaakt dat Train Charter Services de DinnerTrain en al het materieel overnam. Bij TCS werd al het materieel voorzien van nieuwe stickers.

* Op 15 december 2020 reden de TCS 101002 en de IRP 2105 hun eerste Dolimetrein in dienst bij Lineas. Lineas huurt locomotieven van IRP en TCS omdat hun eigen locomotieven van de HLR 77 serie de rijtijden niet kunnen halen en meestal te laat waren. Een 101000 van TCS rijdt de trein tussen Onnen en Sittard, een 2100 van IRP tussen Onnen en Veendam. Tussen Sittard en Hermalle (B) rijden 2 locomotieven van de HLR 77 serie de trein.

Momenteel rijd de 1772 voor Train Charter Services onder het nummer 101002.

UIC-nummer: 91 84 1560 772-3

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sinds Arriva op 10 december 2023 de treindienst tussen Zutphen en Oldenzaal heeft overgenomen staan de Lint41-treinstellen van Keolis werkeloos. De 9 Linten werden op eigen kracht naar Zwolle gereden om daar te wachten op verkoop. Op 17 januari 2024 transporteerde TCS met hun 101001, 101002 en de rangeerloc 111001 de negen treinstellen van Zwolle naar Utrecht Cartesiusweg. Hier werd de techniek van de ATB-installatie uit de Linten gehaald. De ATB hebben de Linten niet meer nodig als ze verkocht zijn aan het buitenland. Op 22 mei 2024 transporteerde TCS de negen treinstellen vanuit Utrecht weer terug naar Zwolle. Op de foto rijdt de TCS 101002 met de Keolis Linten 36, 43 en 39 door Utrecht Overvecht op weg naar Zwolle. © TreinenInNederland.nl

 
 
De TCS 101002 staat met een sleepkoppeling in Amersfoort opgesteld. 25 mei 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De TCS 101002 en de Lineas 2105 staan in Sittard opgesteld. 20 augustus 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 101002 rijdt met de Lineas 2105 in opzending en een omgeleide dolimetrein door Arnhem Velperpoort richting Sittard.
19 juli 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 rijdt met een omgeleide dolimetrein station Nijmegen binnen, even later vertrok de trein
verder richting het zuiden. 20 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 101002. 20 juli 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De TCS 101002 trekt de IRP 2102 als losse loc door Arnhem Centraal naar Zutphen.
25 april 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 rijdt met een sleep schuifwanden beladen met afval uit Italië door station Almelo richting Onnen.
7 december 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 van TCS rijdt als losse loc door Deventer richting Amersfoort en verder. 27 september 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 rijdt met een slecht beladen door Gramsbergen naar Coevorden, om daar de terminal opgesleept te worden.
23 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 101002 wordt met een goed beladen Coevorden-shuttle door de Bentheimer Eisenbahn D24 de terminal in Coevorden opgesleept.
17 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 101002. 17 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De blauwe Arriva Vechtdallijnen GTW 523 rijdt langs de TCS 101002, die met een goed beladen Coevorden-shuttle afgebouwd staat,
richting Gramsbergen en Zwolle. 14 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 is door een diesellocomotief uit de terminal bij Coevorden geduwd en staat nog koud op het wachtspoor.
14 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 101002. 14 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 101002. 14 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Een plezierboot passeert de TCS 101002. 14 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS 101002 rijdt met de Coevorden-shuttle door Amersfoort Centraal richting Hilversum en verder naar Kijfhoek.
29 mei 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Het Railpromo-logo op de zijkant van de loc. 29 mei 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De TCS (door Lineas gehuurd) 101002 rijdt met een dolimetrein door station Arnhem Velperpoort richting het zuiden.
10 januari 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 rijdt met de 189 095 in opzending en de Müller Tanzzug in de regen door Houten Castellum richting Venlo
en verder Duitsland in.
27 oktober 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 rijdt met de 189 095 in opzending en de Müller Tanzzug in de regen door Houten Castellum naar Alkmaar.
25 oktober 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 rijdt met de 189 095 in opzending en de Müller Tanzzug in de regen door Houten Castellum naar Alkmaar.
4 oktober 2020. © TreinenInNederland.nl
 
Railpromo 101001 met de DinnerTrain en de 101002 bij vertrek uit Amsterdam Centraal.
5 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 101002. 5 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 is met de DinnerTrain en achter op de 101001 door Utrecht Centraal richting Hilversum.
22 juni 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 101002 is met de DinnerTrain en achter op de 101001 onderweg door Zaandam richting Amsterdam Centraal.
2 juni 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1772 en de 1781 stonden tijdens de SpoorParade in Amersfoort in de grote hal. De cabines van de locomotieven konden van binnen bekeken worden. 16 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Naast de 1700-locomotieven stond een VIRM-bak die bezichtigd kon worden. © TreinenInNederland.nl
 
De NSR 1772 met een IC naar Deventer. Eempolder, 9 mei 2008. © Patrick