DC Tractie 1770
Info over de locomotief:

Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten.

In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en.

Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld.

Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden.

Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht.

Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. In februari 2020 kocht het nieuwe bedrijf DC Tractie vijf terzijde gestelde 1700'en van NS. De 1751, 1760, 1766, 1770 en de 1780 werden overgenomen. DC Tractie wil de locomotieven voorzien van hun eigen huisstijl en gaan verhuren. Na de koop zijn vrijwel direct de NS-logo's van de 1751, 1760 en 1770 verwijderd; de logo's op de 1766 en 1780 bleven langer op de locs zitten. DC Tractie kon niet snel een huurder voor de locomotieven vinden. Dit komt omdat de 1700'en niet in het buitenland kunnen rijden en de meeste goederendiensten locomotieven gebruiken die de grens overgaan. Andere vervoerders die naar het grensstation Bad Bentheim rijden, waar de 1700'en wel kunnen komen, hebben al eigen locomotieven om de treinen te rijden. Op 29 augustus 2022 vertrok de DC Tractie 1751 samen met de 1766 en de 1770 vanuit Amersfoort naar de Watergraafsmeer. Op de Watergraafsmeer werd de 1751 half gestickerd in de TCS-kleuren en het werd duidelijk dat DC Tractie haar eerste huurder heeft gevonden. Op 1 september bracht de TCS 102001 de DC Tractie 1766, de 1770 en de recent gekochte 15 voormalige DB-restauratierijtuigen vanuit Watergraafsmeer naar Zwolle Rangeerterrein.

In december 2023 is de 1766 door DC Tractie verkocht aan Railexperts. Een jaar later werd ook de 1770 in december 2024 overgenomen door Railexperts. Railexperts gebruikt de locomotieven als pluklocs voor hun 1600'en.

UIC-nummer: 91 84 1560 770-?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De DC Tractie 1770 staat opgesteld tussen oude en gereviseerde rijtuigen (type WRmz 134.5) van TCS op de Watergraafsmeer.
10 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De van DC Tractie gehuurde TCS 1751/101004 bracht negen van de vijftien oude DB restauratiewagens (type WRmz 134.5) die TCS heeft
gekocht vanuit Zwolle via Arnhem naar Watergraafsmeer. Tussen de rijtuigen bevind zich ook de 1770 van DC Tractie. De loc stond
samen met de rijtuigen in Zwolle opgesteld. Op de foto passeert de trein Velp richting Arnhem en Watergraafsmeer in Amsterdam.
11 december 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 1770 van DC Tractie ingeklemd tussen de rijtuigen. 11 december 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De DC Tractie 1770, 1760, de RailReLease 9902, 9905 en de Rail Innovators Group 683 staan opgesteld in Amersfoort.
10 april 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 1770. 10 april 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 1770 met ICRm als intercity naar Venlo (treinnr. 1935) net na vertrek uit Helmond.
Helmond (Rooseindestraat), 24 januari 2009. © Thijs Rooijakkers
 
De 1770, 1734 en de 1752 staan, met al hun pantografen naar boven, te wachten op wat komen gaat in Venlo.
12 januari 2008. © TreinenInNederland.nl