NS 1768 - Akkrum
Info over de locomotief:

Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten.

In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en.

Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld.

Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden.

Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht.

De 1768 reed op 15 december 2019 de afscheidsrit met DDM-stam 7208. Het Spoormegmuseum nam daarna de 1768 en het stuurstandrijtuig van die stam, de DDM ABv 26-37 618 'Olifant', op in haar collectie. De locomotief heeft het stadswapen 'Akkrum'.

UIC-nummer: 91 84 1560 768-1

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De NS 1768 staat langs het perron opgesteld. 29 november 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Op 12 juli 2024 haalde de 1768 van het Spoorwegmuseum de SR10 en SR12 op en bracht ze naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Hier werden de rijtuigen feestelijk overgedragen en toegevoegd aan de collectie van het Spoorwegmuseum. De SR10 zal bij de andere
Koninklijke rijtuigen worden geplaatst en bezoekers kunnen door het rijtuig lopen. Het begeleidingsrijtuig SR12 ziet er van binnen uit
als een normaal eerste klas ICRm-rijtuig zoals ze voor de verbouwing zodat ze op de HSL konden rijden er uitzagen. De SR12 zal ook
van buiten weer worden voorzien van de normale geel-blauwe kleur en zijn nummer A 10-70 350 weer terug krijgen. Op de foto rijdt de
loc als losse loc door Veenendaal-de Klomp naar Arnhem. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Enige tijd later rijdt de 1768 met de twee Koninklijke rijtuigen door Veenendaal richting Utrecht. 12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1768 rijdt na kop gemaakt te hebben in Bilthoven met de twee rijtuigen door de Buys Ballotstraat in Utrecht.
12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De trein is in Utrecht aangekomen en staat in de regen langs het perron. 12 juli 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De NS 1768 uit 1993 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
De 1768 en de ICR Bs 50 84 28-70 101-7 zijn aan elkaar gekoppeld. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Op 15 januari 2021 bracht de NSM 1768 Pullman-rijtuig 4129 van de ZLSM terug vanuit het Spoorwegmuseum naar
station Kerkrade Centrum. Het rijtuig werd van de ZLSM geleend voor de tentoonstelling Tosti's Truffels Treinen. © TreinenInNederland.nl
 
 
De NSM 1768 staat opgesteld langs het perron van station Utrecht Maliebaan 1 juli 2020. © TreinenInNederland.nl
 

Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen terzijde gesteld. Op die dag reed de 1768 met de vierdelige
DDM-stam 7208 met stuurstandrijtuig ABv 26-37 618 'Olifant' een afscheidsrit. De rit begon in Amersfoort Centraal en reed naar Alkmaar,
vanuit daar werd naar Zandvoort aan Zee gereden. Daar werd kop gemaakt en via Amsterdam en de Hanzelijn naar Zwolle gereden.
In Zwolle reed de stam een laatste stukje terug naar Amersfoort Centraal. De 1768 en de DDM stuurstandrijtuig ABv 26-37 618 'Olifant'
zijn bewaard door het Spoorwegmuseum. Op de foto staat de afscheidstrein in Amersfoort klaar om aan de dag te beginnen.
© TreinenInNederland.nl

 
Een close-up van de 1768. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Vertrek uit Amersfoort Centraal. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1768 met de dubbeldekkerstam te Amsterdam Centraal. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Na kopgemaakt te hebben in Haarlem werd koers gezet naar Zandvoort aan Zee. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Vanuit Lelystad werd naar Zwolle gereden. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Een ontmoeting tussen de 1768 met dubbeldekkerstam 7208 en DDZ-stam 7631. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Toen DDZ-stam 7631 vertrokken was arriveerde de DD-AR 7335 met 1748 en de 7375 met de 1737.
15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Vanuit Zwolle werd er via Amersfoort Schothorst naar Amersfoort Centraal gereden. Hier werd Bvk-bak de Olifant overgedragen aan het Spoorwegmuseum. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De vele fans maakten nog een allerlaatste plaatje. 15 december 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Loc 1768 was met DDM-rijtuigen tijdens de open dag in de werkplaats in Maastricht te zien.
30 september 2017. © TreinenInNederland.nl
 
Een kijkje in de cabine van de 1768.
 
 
De 1768 trekt een BDs stam door het station van Lage Zwaluwe heen. 13 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De NSR 1768 trekt een BDs stam door Gilze-Rijen. 18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De NSR 1762 trekt een BDs stam door Gilze-Rijen (Vijf Eiken). 18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 1768 trekt een BDs stam door het station van Lage Zwaluwe heen. 23 september 2013. © TreinenInNederland.nl