![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
NS 1761 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten. In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en. Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld. Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden. Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht. De acht 1700'en die op het laatst de IC Berlijn reden werden allemaal door NS verkocht. UIC-nummer: 91 84 1560 761-6 |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Op zaterdag aan het begin van de middag komt de 1700 afscheidstrein (bestaande uit de 1761, een IC-Berlijnstam en de 1750 achterop) aan op spoor 14a van Amsterdam Centraal. De trein is vanuit Amsterdam via Zwolle onderweg naar Amersfoort. 18 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Loc 1761 met de tekst: "Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af". 18 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSI 1761 rijdt met de IC-Berlijnstam en de 1750 als afscheidstrein zondagochtend rond 9.37 uur het station van Amersfoort binnen. 19 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De afscheidstrein staat in Amersfoort klaar om richting Zwolle te vertrekken. 19 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
's Avonds komt de afscheidstrein door Utrecht Centraal gereden als die vanuit Amersfoort naar Utrecht OZ rijdt om daar te keren om vervolgens naar Amsterdam te rijden. 19 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 komt met een IC-Berlijn Bad Bentheim binnen rijden vanuit Nederland. 1 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Special Olympics Nederland-bestickering op de zijkant van de loc. 1 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 is los gekoppeld van de rijtuigen en rangeert naar een kopspoortje zodat de DB 101 022 de trein kan overnemen. 1 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 vertrekt met een IC-Berlijnstam uit Amersfoort richting Bad Bentheim. 31 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 komt met de IC-Berlijn Amersfoort binnen gereden vanuit Duitsland.
24 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RFO 1828 rijdt als losse loc langs de NSI 1761 die met de IC Berlijn in Amersfoort. 24 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 is met een IC-Berlijnstam vanuit Bad Bentheim in Amsterdam aangekomen. 4 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSI 1761 rijdt met een IC-Berlijn door Holten richting Bad Bentheim. 17 augustus 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSI 1761 (met Special Olympics Nederland-bestickering) staat met een omgeleide IC-Berlijn op station Zwolle te wachten om richting Bad Bentheim te vertrekken. 6 augustus 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De bestickering op de zijkant van de locomotief. 6 augustus 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 vertrekt uit station Deventer met een IC-Berlijn-stam richting Bad Bentheim. 6 augustus 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 rijdt met de IC-Berlijn Teuge richting Apeldoorn. 27 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 rijdt met de IC-Berlijn langs de Koppelpoort in Amersfoort richting Amsterdam. 25 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 rijdt door Holten richting Deventer en verder naar Amsterdam. 20 februari 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSI 1761 komt station Amersfoort Centraal binnen rijden met de intercity vanuit Berlijn. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 1761 met op de achtergrond de oude NS 1780 en 1766 (nu van DC Tractie) te Amersfoort. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSI 1761 komt met een stam IC-Berlijn rijtuigen Amersfoort Centraal binnen rijden. 29 mei 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 1761 staat met een IC-Berlijn langs het perron van station Deventer. 28 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 1761. 28 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 staat met de IC-Berlijn langs het perron van Amsterdam Centraal. 5 juli 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1761 staat met de IC-Berlijn langs het perron van Amsterdam Centraal. 30 maart 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De NSR 1761 met een omgeleide internationale trein langs Houten Castellum. 7 mei 2012. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1761 trekt een intercity langs het oude station van Houten. 21 mei 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||