![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
Strukton 1756 - Charlotte |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten. In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en. Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld. Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden. Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht. In april 2020 breidde Strukton haar vloot elektrische locomotieven verder uit met de aanschaf van de 1736, 1740 en de 1756. Net als de 1824 zullen deze locomotieven worden voorzien van de Strukton-huisstijl en worden ingezet. Op 6 november 2020 werd de eerste 1700, de 1756, in dienst gesteld. Op 10 maart 2021 werd ook de 1740 in gebruik genomen. Op 15 december 2022 werd de 1736 als laatste in gebruik genomen. Met het in gebruik nemen van de laatste 1700 werden de vrouwennamen van de 704, 706, 1736, 1740 en de 1756 door Strukton gepresenteerd. De 1756 kreeg de naam Charlotte. Begin 2019 schafte Strukton haar eerste elektrische locomotief aan, de 1824. Strukton had vanaf het begin het plan om de toen 38 jaar oude 1824 om te bouwen naar een hybride-locomotief die naast stroom van de bovenleiding ook op batterijen kan rijden. Het doel van Strukton is dat de hybride-loc op zijn batterijen een uur lang minimaal 300 ton (ongeveer drie machines) met een rangeersnelheid kan verplaatsen. Meer dan drie jaar later, op 7 oktober 2022, is het Strukton gelukt om een elektrische locomotief, de 1756, een stuk op het eigen terrein in Zutphen op batterijen te laten rijden. De batterijnen zijn geplaatst in een container die op een platte wagen achter de 1756 hing. Er moet nog veel getest worden om de hybride locomotief in dienst UIC-nummer: 91 84 1560 756-6 |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Op 21 september 2024 openden Strukton, Arriva en Jacko Fijn Techniek de werkplaats in Zutphen tijdens de Raildagen 2024. In Zutphen stelde Strukton een enorm groot deel van haar materieelpark open voor het publiek. Vrijwel al het materieel mocht ook van binnen bezichtigd worden. Naast het materieel van Strukton waren ook treinen van Arriva en locomotieven waar Jacko Fijn Techniek aan werkt te zien. Op de foto's zijn de Strukton 1756 en de accu-containerwagon te zien waarmee de locomotief op batterijen kan rijden.
© TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Het kastje in de locomotief waarmee de machinist kan wisselen tussen verschillende standen met de batterijen. 21 september 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Nadat de 1700-afscheidstrein was vertrokken, werden op Amersfoort een aantal locomotieven van private vervoerder aan elkaar gekoppeld om naar De Kijfhoek te vertrekken. Daar werd er nog een loc aangehaakt om vervolgens naar Rotterdam Stadion te vertrekken. De VolkerRail 7178, TCS 101001 en de 102001 staan klaar op spoor 10 als de Strukton 1756 als laatste tegen de trein aan rangeert. 19 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Alle privaten vervoerders die met 1700'en rijden in één trein. De Strukton 1756, de VolkerRail 7178, TCS 101001 en de TCS 102001 bij vertrek uit Amersfoort. 19 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1756 komt met een graantrein uit Oss station Arnhem Centraal binnen rijden. 4 januari 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1756 rijdt met een graantrein door Velp richting Arnhem en de eindbestemming Oss. 29 december 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1756 rijdt met een sleep werkmaterieel, waaronder de Kettinghor 4, en achterop de 704 door Arnhem Velperpoort richting Zutphen. 21 december 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In het weekend van 12 t/m 14 november 2021 reed de DinnerTrain vanaf Arnhem Centraal. Van hieruit reed de trein via Nijmegen naar Den Bosch alwaar de combinatie kop maakte en naar Utrecht Centraal. Hier werd wederom kop gemaakt en vertrokken ze weer naar Arnhem. Voor het twee keer kop maken per rit hadden ze twee locomotieven ingezet. Het betrof hun eigen 102001 (ex NS 1835) en de van Strukton gehuurde 1756. Op de foto rijdt de combinatie Arnhem Centraal binnen. 13 november 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
's Avonds werd hetzelfde rondje nogmaals gereden. Hier zien we de Strukton 1756 met de DinnerTrain en TCS 102001 in opzending klaar staan voor vertrek te Arnhem Centraal. 13 november 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De zijkant van de 1756 te Arnhem Centraal. 13 november 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Strukton 1756 met de vier DinnerTrain-rijtuigen en TCS-loc 102001 t.h.v. De Klomp. 14 november 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 1756. 14 november 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Strukton 1756 met de 303007, CSM 5 en de Ballastploeg 16 over spoor 10 door Amersfoort Centraal richting Utrecht en verder naar Roosendaal. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Strukton 1756 staat opgesteld in Amersfoort. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
NS 1756 staat met een DD-AR-stam langs het perron van station Deventer. 15 december 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSR 1756 trekt een omgeleide Internationale trein langs Houten Castellum. 2 augustus 2013.© TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De NSR 1756 met een BDs-stam op weg naar Den Bosch. Houten Castellum, 22 september 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1756 trekt een intercity-trein door Houten. 21 mei 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||