![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
1751 / TCS 101004 |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Tussen 1978 en 1981 bestelde NS 58 locomotieven die van het type Alstom BB 7200 (van de Nez Cassé-familie) zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor zowel reizigers- en goederentreinen. In de jaren '80 kregen alle 58 1600'en stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit onder andere gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Voor deze inzet kregen de 1700'en aan één kant een automatische BSI-koppeling. De 1700-locomotieven zouden net als de 1300'en en de 1600'en allemaal stadswapens krijgen. Zesentwintig 1700'en hebben uiteindelijk een stadswapen gekregen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Bij vijftig 1700'en werden de BSI-koppelingen verwijderd waardoor ze niet meer met DD-AR-stammen konden rijden maar juist wel met andere rijtuigen, zoals bijvoorbeeld ICR-rijtuigen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten. In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Alle 1700'en gingen over naar NS Reizigers. NS Reizigers beschikte ook over de 1623 t/m 1656, met uitzondering van de 1625. Deze locomotieven werden vernummerd in de 1823 t/m 1856. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. De 1700'en en de 1800'en hadden bijna dezelfde diensten bij NSR. De 1700'en konden echter niet met DDM-stammen rijden en de 1800'en konden niet met DD-AR-stammen rijden. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot. In 2009 en 2010 werden alle 1800'en terzijde gesteld. Ook enkele 1700'en werden, na slechts 19 dienstjaren, terzijde gesteld. Vanaf toen stelde NS langzaam 1700'en buitendienst als de locomotieven niet meer nodig waren. Tussen 2000 en 2006 werden bijna alle ICR-rijtuigen (meer dan 300 rijtuigen) gereviseerd. 32 rijtuigen werden omgebouwd naar BDs-stuurstandrijtuigen. Deze rijtuigen konden alleen samen met 1700'en rijden. Deze ICRm-stuurstandrijtuigen waren jarenlang vaste inzet van de 1700'en. Begin 2011 werden een aantal DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Ook werden een aantal 1700'en omgebouwd om met DDM-stammen te kunnen rijden, doordat er niet genoeg 1800'en meer beschikbaar waren. Na een inzet van een paar maanden werden de DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Vanaf 2014 werden (tijdens de modernisering van DD-AR en mDDM-motorwagens naar DDZ-treinstellen) 18 driedelige DD-AR-stammen terug in dienst genomen. Hiervoor werden twintig 1700'en omgebouwd om met de rijtuigen te rijden. De 1700'en die vroeger met de stammen reden waren al terzijde gesteld. Vanaf 2009 werden de eerste ICRm-rijtuigen, in de Fyra-huisstijl, op de HSL ingezet. Hierdoor had NS minder 1700'en nodig. Sinds 2013 werden de ICRm-rijtuigen klaargemaakt om met Traxx-locomotieven op de HSL te rijden. In 2015 werden de laatste ICRm-stuurstanden uit de binnenlandse dienst op het Hoofdrailnet gehaald. De 1700'en werden toen nog enkel ingezet met DD-AR-stammen en de IC-Berlijn, die de locomotieven tussen Amsterdam en Bad Bentheim reden. In 2016 kwamen er weer 11 vierdelige DDM-stammen terug in dienst. Een aantal 1700'en werden voor deze inzet aangepast. Van de 81 locomotieven waren er in 2016 nog maar 41 in dienst; de locomotieven waren toen slechts 25 jaar oud. In 2019 begon NS met het seriematig slopen van de 1700'en die terzijde stonden. Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. Nog maar acht 1700'en bleven in gebruik om de IC Berlijn tussen Amsterdam en Bad Bentheim te rijden. Dit betroffen de 1739, 1744, 1745, 1746, 1750, 1752, 1761 en 1765. Op 9 december 2023 reden de laatste 1700'en de IC Berlijn, hiermee werd het loctype bij NS na 32 jaar definitief terzijde gesteld. De locomotieven werden op deze dienst vervangen door Vectrons die NS International huurt van ELL. Deze locomotieven rijden de internationale treinen over het gehele traject, waardoor een locwissel in Bad Bentheim niet meer nodig was. Een maand eerder werd er op 19 november een afscheidsrit voor het loctype 1700 gehouden. De 1750 en de 1761 werden voorzien van de tekst: 'Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af'. De 1768 werd in 2019 opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. NS heeft 22 1700-locomotieven aan andere bedrijven verkocht. Op 15 december 2019 werden de laatste DD-AR en DDM-stammen definitief buiten dienst genomen. De bijbehorende 1700'en werden toen ook terzijde gesteld. In februari 2020 kocht het nieuwe bedrijf DC Tractie vijf terzijde gestelde 1700'en van NS. De 1751, 1760, 1766, 1770 en de 1780 werden overgenomen. DC Tractie wil de locomotieven voorzien van hun eigen huisstijl en gaan verhuren. Na de koop zijn vrijwel direct de NS-logo's van de 1751, 1760 en 1770 verwijderd; de logo's op de 1766 en 1780 bleven langer op de locs zitten. DC Tractie kon niet snel een huurder voor de locomotieven vinden. Dit komt omdat de 1700'en niet in het buitenland kunnen rijden en de meeste goederendiensten locomotieven gebruiken die de grens overgaan. Andere vervoerders die naar het grensstation Bad Bentheim rijden, waar de 1700'en wel kunnen komen, hebben al eigen locomotieven om de treinen te rijden. Op 29 augustus 2022 vertrok de DC Tractie 1751 samen met de 1766 en de 1770 vanuit Amersfoort naar de Watergraafsmeer. Op de Watergraafsmeer werd de 1751 half gestickerd in de TCS-kleuren en het werd duidelijk dat DC Tractie haar eerste huurder heeft gevonden. Alleen de cabines van de 1751 behielden hun gele kleur. Op zaterdag 2 september reed de half bestickerde 1751 met drie DinnerTrain-rijtuigen en de 102001 een rondrit door Nederland. De 1751 kreeg het nummer 101004; het nummer staat echter nog niet op de locomotief zelf. Op 18 februari 2023 reed de 101004 zijn eerste rit geheel voorzien in de TCS-kleurstelling. Per 1 november 2023 is de 101004 door TCS overgekocht van DC Tractie. Momenteel rijdt de locomotief voor TCS onder nummer 101004. UIC-nummer: 91 84 1560 751-7 |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De TCS 101004 rijdt met de DinnerTrain, bestaande uit 6 rijtuigen, door Arnhem Velperpoort richting Utrecht en verder naar Apeldoorn. 3 juni 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Tijdens de feestelijke opening van het nieuwe opstelterrein voor reizigerstreinen in Amsterdam Westhaven was ook de TCS 101004 op het opstelterrein te zien. 27 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101004 met op de achtergrond de line-up van intercity-treinstellen van de NS. 27 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101004 rijdt met de TUI City Express, bestaande uit 16 rijtuigen, langs de Koppelpoort in Amersfoort richting Amsterdam. 25 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101004 rijdt als losse loc door Holten richting Bad Bentheim. 20 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101004 rijdt later in de avond met 4 Euro-Express rijtuigen door Deventer richting Amersfoort en verder. 20 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De TCS 101004 rijdt met de DinnerTrain en de 102001 achter op door Wolfheze naar Arnhem Centraal. 17 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101004 staat met de DinnerTrain en achter op de 102001 klaar op Arnhem Centraal om de tweede ronde van de dag te maken. 17 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de half bestickerde 101004.
17 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 101004 te Arnhem Centraal. 16 december 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De van DC Tractie gehuurde TCS 1751/101004 bracht negen van de vijftien oude DB restauratiewagens (type WRmz) die TCS heeft |
|||||||||||
De 101004 rijdt met de DinnerTrain en de 102001 achter op door de Eempolder naar Zwolle. 27 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101004 staat met de DinnerTrain op Arnhem Centraal te wachten om naar de eindbestemming Apeldoorn te rijden. 5 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De gele zijkant van de 1751 met de halve TCS-zijkant. 5 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De gele neus van de half gestickerde 101004 en het Euro Express BordRestaurant-rijtuig (UIC-nummer 61 80 88-70 113-0) te Arnhem Centraal. 5 november 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101004 / 1751 rijdt met de GreenCityTrip door Arnhem Velperpoort richting Utrecht en Amsterdam. 3 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 101004 rijdt met het ledig materieel van de Müller Tanzzug langs Amsterdam Muiderpoort naar de Watergraafsmeer. 16 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NSR 1751 trekt een BDs-stam door Gilze-Rijen. 18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 1751. Gilze-Rijen. 18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||