1632 / Railexperts plukloc 1832 - Stadswapen: Nijmegen
Info over de locomotief:

Halverwege de jaren '70 was NS op zoek naar nieuwe locomotieven om de locomotiefvloot uit te breiden en de oude locomotiefseries 1000 en 1500 te vervangen. In 1975 en 1976 reed een locomotief van het Franse Alstom van het type BB 7200 met het nummer SNCF BB 7003 in Nederland. Tussen 1977 en 1979 reed ook een tot elektrische locomotief verbouwde diesellocomotief van het type DE2500 met het nummer 1600 P van de Duitse fabrikant BBC-Henschel. Beide locomotieven reden testritten zodat NS kon besluiten bij welke fabrikant ze locomotieven zouden kopen. De locomotief van Alstom voldeed beter en vanwege het bewezen concept van de grote familie aan Nez Cassé-locomotieven koos NS voor dit type. Tussen 1978 en 1981 bestelde NS uiteindelijk 58 locomotieven die van het type BB 7200 zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor reizigers- en goederentreinen. Daarnaast werden de locomotieven ook gebruikt voor de in 1981 bestelde DDM-dubbeldeksrijtuigen met stuurstanden. In de jaren '80 kregen alle 58 locomotieven stadswapens op de zijkant.

In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit werd deels gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS in totaal 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten.

In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Van de 58 1600'en gingen de 1601 t/m 1637 naar NS Cargo en de laatste 1638 t/m 1658 gingen naar NS Reizigers. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. Bij NS Cargo reden de locomotieven uitsluitend goederentreinen en bij NS Reizigers alleen reizigerstreinen. De 1637 werd als enige locomotief van de serie voorzien van de rode NS Cargo-huisstijl om de splitsing te benadrukken. Bij NS Reizigers werden alle locomotieven vernummerd naar de 1800-serie. NS Cargo fuseerde in 2000 met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. Alle locomotieven van Railion werden ontdaan van hun NS-logo's en kregen nieuwe Railion-logo's. In 2002 droeg Railion de 1623 t/m 1637 over aan NS Reizigers, met uitzondering van de 1625 die botsschade had opgelopen. Deze locomotieven werden ook vernummerd naar 1800'en, waardoor NS Reizigers beschikte over de 1823 t/m 1856, met uitzondering van de 1625. De NS Cargo-rode 1637 kwam ook bij NS Reizigers terecht en de NS Cargo-logo's werden verwijderd en hij kreeg het nummer 1837.

Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot en werd besloten om de 1823 t/m 1837 terzijde te stellen. Een jaar later werden de laatste 1800'en terzijde gesteld toen NSR de DDM-1-rijtuigen ook buitendienst stelde. Begin 2011 werden een paar DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk terug in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Na een inzet van een paar maanden werden de locomotieven en DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Een deel van de locomotieven kregen een tweede leven bij verschillende goederenvervoerders.

In de zomer van 2012 werd de 1832 verkocht aan HSL Logistik Benelux. Bij Shunter werd de locomotief voorzien van een zwart-wit geblokt uiterlijk (vergelijkbaar met een schaakbord). In 2015 nam het goederenvervoer van HSL Logistik Benelux zo danig toe dat de 1832 niet meer alle treinen kon rijden. Aangezien er geen 1600'en meer beschikbaar waren, sloot HSL een bruikleenovereenkomst met Werkgroep Loc 1501 om de locomotieven 1304 en 1315 te gebruiken voor de goederentreinen van HSL. De 1304 werd opgeknapt en kreeg een nieuwe bruine kleurstelling. De 1304 heeft echter maar 3 maanden gereden; daarna raakte de locomotief defect. De 1315 heeft nooit voor HSL een actieve dienst gereden. Op 12 april 2017 werd HSL van het spoor geweerd door de IL&T. Het veiligheidsbeheersysteem van het bedrijf voldeed niet aan de eisen. Ook werden machinisten niet goed genoeg opgeleid, waardoor deze over te weinig vakbekwaamheid beschikten om veilig te kunnen werken.

Eind 2017 nam verhuurder Rail Rolling Stock de 1832 over van het failliete HSL Logistik Benelux. Later nam het bedrijf ook de 1618, 1619 en de 1621 over van EETC. EETC stopte per 1 januari 2018 met het verhuren van de drie locomotieven aan Captrain. Rail Rolling Stock bleef de locomotieven verhuren. De 1832 stond zijn stroomafnemer af aan de 1618. Later kreeg de 1832 weer een stroomafnemer. Tussen juni 2018 en augustus 2020 werden alle drie de locomotieven weer ingeleverd door Captrain. Er werd geen nieuwe verhuurder gevonden. Eind 2021 werden alle vier de locomotieven te koop gezet. In december 2024 kocht Railexperts de 1618, 1619, 1621 en de 1832 van Rail Rolling Stock. De locomotieven waren het laatste materieel dat Rail Rolling Stock in bezit had. Met de koop bezit Railexperts elf 1600'en, waarvan bij de koop slechts drie rijvaardig zijn. De vier locomotieven stonden al in Amersfoort opgesteld, waar ook een groot deel van het materieel van Railexperts staat.

Momenteel staat de loc in Amersfoort terzijde. De loc heeft het stadswapen Nijmegen.

UIC-nummer: 51 84 1800 032-4

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De oude gele NS-kleur komt langszaam weer onder de HSL Logistiek-bestickering te voor schijn.
30 april 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Rail Rolling Stock 1832 te Amersfoort Goederen. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 1832 staat gerangeerd te Amersfoort. 23 augustus 2019. © TreinenInNederland.nl
 
HSL 1832 staat gerangeerd te Amersfoort. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De HSL Logistik 1832 solo te Utrecht Centraal. 14 maart 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De HSL Logistik 1832 trekt een autotrein door Utrecht Centraal. 6 maart 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De HSL 1832 rijdt als losse loc van De Kijfhoek naar Nijmegen. Tilburg, 12 oktober 2013. © TreinenInNederland.nl
 
De HSL Logistik 1832 met keteltrein 51503 (Emmerich - De Kijfhoek). Tilburg Universiteit, 12 oktober 2013. © TreinenInNederland.nl
 
Met het invallen van de duisternis trok de HSL 1832 een keteltrein langs Houten Castellum. 1 augsutus 2013. © TreinenInNederland.nl
 
DD-AR geduwd door de 1726 had de 1832 in op zending toen die vrijdagmorgen Amsterdam Centraal binnen reed. Snel er even naar toe lopen en mijn camera pakken. Helaas begon de DD-AR al weer te rijden maar ik kon nog snel een foto maken. De 1832 bleef achter in Centraal.
1 februari 2008. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 1632 vertrekt met een goederentrein van Amsterdam Westhaven. © Pieter Topsvoort
 
De 1632 rijdt solo langs Baambrugge in de richting van Breukelen. © TreinenInNederland.nl