![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
1627 / Railexperts 9901 - Stadswapen: Gouda |
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Halverwege de jaren '70 was NS op zoek naar nieuwe locomotieven om de locomotiefvloot uit te breiden en de oude locomotiefseries 1000 en 1500 te vervangen. In 1975 en 1976 reed een locomotief van het Franse Alstom van het type BB 7200 met het nummer SNCF BB 7003 in Nederland. Tussen 1977 en 1979 reed ook een tot elektrische locomotief verbouwde diesellocomotief van het type DE2500 met het nummer 1600 P van de Duitse fabrikant BBC-Henschel. Beide locomotieven reden testritten zodat NS kon besluiten bij welke fabrikant ze locomotieven zouden kopen. De locomotief van Alstom voldeed beter en vanwege het bewezen concept van de grote familie aan Nez Cassé-locomotieven koos NS voor dit type. Tussen 1978 en 1981 bestelde NS uiteindelijk 58 locomotieven die van het type BB 7200 zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor reizigers- en goederentreinen. Daarnaast werden de locomotieven ook gebruikt voor de in 1981 bestelde DDM-dubbeldeksrijtuigen met stuurstanden. In de jaren '80 kregen alle 58 locomotieven stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit werd deels gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS in totaal 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten. In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Van de 58 1600'en gingen de 1601 t/m 1637 naar NS Cargo en de laatste 1638 t/m 1658 gingen naar NS Reizigers. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. Bij NS Cargo reden de locomotieven uitsluitend goederentreinen en bij NS Reizigers alleen reizigerstreinen. De 1637 werd als enige locomotief van de serie voorzien van de rode NS Cargo-huisstijl om de splitsing te benadrukken. Bij NS Reizigers werden alle locomotieven vernummerd naar de 1800-serie. NS Cargo fuseerde in 2000 met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. Alle locomotieven van Railion werden ontdaan van hun NS-logo's en kregen nieuwe Railion-logo's. In 2002 droeg Railion de 1623 t/m 1637 over aan NS Reizigers, met uitzondering van de 1625 die botsschade had opgelopen. Deze locomotieven werden ook vernummerd naar 1800'en, waardoor NS Reizigers beschikte over de 1823 t/m 1856, met uitzondering van de 1625. De NS Cargo-rode 1637 kwam ook bij NS Reizigers terecht en de NS Cargo-logo's werden verwijderd en hij kreeg het nummer 1837. Door de instroom van de vierde generatie VIRM-treinstellen waren in 2009 de ICK- en ICL-rijtuigen niet meer nodig. De ICK-rijtuigen werden terzijde gesteld en de gehuurde ICL-rijtuigen werden terug naar Duitsland gebracht. Hierdoor ontstond bij NSR een locomotievenoverschot en werd besloten om de 1823 t/m 1837 terzijde te stellen. Een jaar later werden de laatste 1800'en terzijde gesteld toen NSR de DDM-1-rijtuigen ook buitendienst stelde. Begin 2011 werden een paar DDM-stammen, met bijbehorende 1800-locomotieven, weer tijdelijk terug in dienst genomen doordat veel SLT's uitvielen door het winterweer. Na een inzet van een paar maanden werden de locomotieven en DDM-rijtuigen weer buiten dienst genomen. Een deel van de locomotieven kregen een tweede leven bij verschillende goederenvervoerders. In 2011 nam goederenvervoerder Locon haar eerste 1800'en, de 1827 en 1834, over van NSR. Als eerste werd de 1834 afgeleverd als de 9902. De locomotief behield haar gele NS-kleur en kreeg Locon-logo's. Een maand later werd de 1827 afgeleverd als de 9901; de loc zag er hetzelfde uit als de 9902. Later dat jaar werden de 1831 en 1836 ook overgenomen. De 1831 werd als 9904 en de 1836 werd als 9905 in de oranje-witte huisstijl van Locon in dienst gesteld. In 2012 werd de 9902 ook voorzien van de Locon-huisstijl. In 2013 nam Locon de 1828, 1833 en 1837 over van NSR. De 1828 werd in de Locon-huisstijl in dienst gesteld als de 9906. De 1837 kreeg het nog ontbrekende nummer 9903. De 1833 werd een plukloc en kreeg op papier het nummer 9907, maar hij heeft het nummer nooit gedragen. Locon nam in 2014 weer drie locomotieven van NSR over: de 1824, 1829 en de 1830. De 1824 werd de tweede pluloc en kreeg op papier het nummer 9910. De 1829 en 1830 kregen ook de Locon-huisstijl. De 1829 werd de 9909 en de 1830 werd de 9908. Op 7 juni 2014 werd op het evenement '150 jaar Zwolle' het stadswapen van de 9908 gepresenteerd. De loc had het stadswapen Zwolle en het hoofdkantoor van Locon zat in Zwolle gevestigd. Op 8 november 2014 is de plukloc 9910 in Nordhorn (Duitsland) gespot bij een depot van de Bentheimer Eisenbahn. De 9901 werd in 2015 pas voorzien van de Locon-kleuren. Op 14 juni 2017 werd Locon failliet verklaard door de rechtbank. Jacko Fijn Techniek nam de 9901 en beide pluklocs 9907 en 9910 over. De ex-Locon 9902 t/m 9906, 9908 en 9909 kwamen terecht bij RailReLease. Nadat Jacko Fijn Techniek de 9901 van het failliete Locon overnam, verkochten ze de loc snel door aan Railexperts. Bij Railexperts behield de locomotief haar Locon-kleuren en haar Locon-nummer, 9901. De 9901 kreeg wel een blauw-zwarte band met de tekst Railexperts. In september 2020 kreeg de loc een RXP-logo op de voor- en achterkant. Momenteel is de loc eigendom van Railexperts en rijdt onder nummer 9901. De loc had het stadswapen Gouda. * Op 5 juli 2016 duwde de Locon 1505 de 9901 en de 9905 met een keteltrein vanuit Vopak naar het station van Vlaardingen. De trein kwam tot stilstand doordat de buffers tussen van de 9905 en de 9901 in een krappe boog kapot werden gedrukt tussen de 1505 en de zware keteltrein. Beide locomotieven zijn na het ongeval hersteld. UIC-nummer: 91 84 1570 827-3 |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 9901 staat met de rijtuigen CBB 51 85 89-70 152-4 en de GfF 56 80 89-90 672-7 in Amersfoort opgesteld. 25 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 staat met de 9902 klaar voor vertrek. 6 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 vertrekt met de 9902 uit Amersfoort richting Utrecht. 6 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In de nacht van 26 op 27 februari 2024 vertrok de stoomloc 50 0073 weer vanuit Nijmegen richting Limburg. Het transport van de stoomloc werd verzorgd door Railexperts met hun 9901 en de Stichting 2454 CREW met twee verblijfwagens (de 959 4 575-8 en de 959 4 895-7) en de 2454. Met een snelheid van 15 km/u werd de stoomloc in 4 nachten (met overdag in Den Bosch, Eindhoven en Sittard gestaan te hebben) naar Simpelveld gebracht. Daar kan de restauratie aan de 50 0073 beginnen, de locomotief gaat weer terug vernummerd worden naar de 50 3666. Op de foto staat het transport op 27 februari 2024 in Den Bosch te wachten op de komende nacht zodat ze verder kunnen rijden. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de Railexperts 9901. 27 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railexperts 9901 komt met de 2454 station Amersfoort binnen gereden vanuit Amsterdam. 14 november 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 13 augustus werden vier GTW's van Arriva uit het noorden door Railexperts en RailAdventure vanuit Onnen naar Braunschweig getransporteerd. De stellen werden naar Braunschweig gebracht ter behoeve van de toelating van een aantal andere GTW's van Arriva naar Duitsland toe. Op 17 augustus kwamen de vier treinstellen weer terug de grens over naar Onnen. Vanaf Bad Bentheim trok de Railexperts 9901 het transport, bestaande uit de GTW's 309, 310, 311 en de 306, verder naar Nederland. Op de foto's rijdt de trein door Holten richting Deventer, Zwolle en Onnen. 17 augustus 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 vertrekt uit Amersfoort richting Bad Bentheim om daar een sleep rijtuigen op te halen. 25 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 staat naast de RailRelease 9905 op Amersfoort. 18 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De RXP 9901 is met de IRP 2102 in opzending station Deventer binnen gereden. Nadat de intercity richting Amersfoort was |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De neuzen van de 9901 en de 2102 bij elkaar. 12 januari 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 9901 transporteert met twee koppelwagens van CentralBahn de Arriva GTW 258 vanuit Zutphen naar Venlo. Op de foto rijdt de trein door Barneveld. 3 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Het transport staat op Amersfoort te wachten om verder te rijden richting Venlo. 3 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 9901 rijdt met de Sommer-Strand-Holland-Express door Amersfoort richting Amersfoort Goederen. Daar wordt de 1251 achterop de trein gekoppeld. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 rijdt met de Sommer-Strand-Holland-Express en de 1251 achterop door Hilversum Media Park richting Amersfoort en verder. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railexperts 9901 rijdt met de IRP 2105 door Arnhem Velperpoort richting Arnhem Centraal en verder. 17 juni 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 rijdt met het ledige materieel van de Franciscus Express vanuit Ede-Wageningen naar Amersfoort via Arnhem en Deventer. Op de foto passeert de trein Velp. 21 maart 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
In het weekend van 11 en 12 september 2021 werd er open monumentendag gehouden. In en rond de spoorwerkloods in Roosendaal was materieel van verschillende (museum)bedrijven te zien. Op de foto staat de 9901 van Railexperts naast de RXP 6005 opgesteld. Klik op de link voor een uitbebreide fotoreportage van de 9901 van die dag. 12 september 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De twee grootste locomotieftypes van Railexperts naast elkaar, de 1600 en de V60. In Roosendaal stonden de 9901 en de 6005 naast elkaar. 12 september 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 9901 (ex NS 1627) en de 904 staan opgesteld in Amersfoort. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 9901 staat in Amersfoort opgesteld. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 9901 van Railexperts. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Twee oude NS-treinen bij elkaar in Amersfoort, de 9901 (ex-NS 1627) van Railexperts en de 904 van Stichting Mat'64. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 en de RailAdventure 9903 staan in Amersfoort opgesteld. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 rijdt met de HSL Netherlands 1324 als losse locs door station Arnhem Centraal naar Zutphen. 4 juli 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 9901 met de Venice Simplon-Oriënt-Express te Haarlem. 23 juni 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 9901 met 12 rijtuigen van de Venice Simplon-Oriënt-Express onderweg van Haarlem naar de Watergraafsmeer. 23 juni 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 9901 staat opgesteld in Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De rode 9902 en de oranje 9901 staan aan elkaar opgesteld in Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de Railexperts 9901. Op de foto is het logo'tje op de voorkant van de loc goed te zien die de loc kreeg toen ze de gekochte ex-DB loc's bestickerde. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 trekt de eerste ICNG, de 3108, Nederland in. Rond 18:00 reed de combinatie de grens over en was onderweg naar Watergraafsmeer via Lelystad en Almere. Op station Hengelo maakte de trein een korte stop om een intercity voor te laten gaan. Wij legde de combinatie daar vast. 23 mei 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 staat met de AlpenExpress langs het perron van Utrecht Centraal. 19 januari 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 9901 rijdt met de AlpenExpress door Houten Castellum richting Utrecht. 12 januari 2020 © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
RXP 9901 is met de nieuwe SNG Treinstellen 2341 en 2742 op weg van Venlo naar Amsterdam. Wij fotografeerde de combinatie bij doorkomst te Houten Castellum. 23 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 9901. 5 juli 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
RXP 9901 is met de nieuwe SNG Treinstellen 2328 en 2329 op weg van Venlo naar Amsterdam. Wij fotografeerde de combinatie bij doorkomst te Schalkwijk (gemeente Houten). 15 april 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 9901 rijdt als losse loc door station Houten om 2 nieuwe SNG's in Venlo op te halen. 15 april 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 9901 staat met een AlpenExpress langs het perron van Utrecht Centraal. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Alpen Express naar Zell am See van Rail Experts staat langs perron 15 te Utrecht Centraal. Rail Experts 9901 verzorgde de tractie. De BTE 186 295 hing in opzending achter de 9901. 22 februari 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 rijdt met drie vrachtrijtuigen Dm van de Stichting Hondekop en de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel 2454 door Houten Castellum naar Roosendal. 2 juli 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 9901 van Rail Experts was te zien tijdens het Multi Event in Blerick. 9 juni 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een voor-aanzicht van de 9901. 9 juni 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Op 5 juli 2016 duwde de Locon 1505 de 9901 en de 9905 met een keteltrein vanuit Vopak naar het station van Vlaardingen. De trein kwam tot stilstand doordat de buffers tussen van de 9905 en de 9901 in een krappe boog kapot werden gedrukt tussen de 1505 en de zware keteltrein. Beide locomotieven zijn na het ongeval hersteld. © FlashPhoto.nl |
|||||||||||
De 9901, de eerste locomotief die Locon overnam, is pas recent als laatste voorzien van de oranje huisstijl van het bedrijf. Op de foto's staat de 9901 in de Amsterdam Westhaven opgesteld. 12 april 2015. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Locon 9901 rijdt met een graantrein door Arnhem. 23 februari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Locon 9901 met (vakantie)-rijtuigen vlak voor Houten Castellum.
16 augustus 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Locon 9901 met een afvaltrein langs Houten Castellum. 1 augustus 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1627 staat gerangeerd te Amsterdam Westhaven. © Pieter Topsvoort |
|||||||||||