Railexperts 1621 - Stadswapen: Deventer

Info over de locomotief:

Halverwege de jaren '70 was NS op zoek naar nieuwe locomotieven om de locomotiefvloot uit te breiden en de oude locomotiefseries 1000 en 1500 te vervangen. In 1975 en 1976 reed een locomotief van het Franse Alstom van het type BB 7200 met het nummer SNCF BB 7003 in Nederland. Tussen 1977 en 1979 reed ook een tot elektrische locomotief verbouwde diesellocomotief van het type DE2500 met het nummer 1600 P van de Duitse fabrikant BBC-Henschel. Beide locomotieven reden testritten zodat NS kon besluiten bij welke fabrikant ze locomotieven zouden kopen. De locomotief van Alstom voldeed beter en vanwege het bewezen concept van de grote familie aan Nez Cassé-locomotieven koos NS voor dit type. Tussen 1978 en 1981 bestelde NS uiteindelijk 58 locomotieven die van het type BB 7200 zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor reizigers- en goederentreinen. Daarnaast werden de locomotieven ook gebruikt voor de in 1981 bestelde DDM-dubbeldeksrijtuigen met stuurstanden. In de jaren '80 kregen alle 58 locomotieven stadswapens op de zijkant.

In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit werd deels gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS in totaal 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten.

In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Van de 58 1600'en gingen de 1601 t/m 1637 naar NS Cargo en de laatste 1638 t/m 1658 gingen naar NS Reizigers. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. Bij NS Cargo reden de locomotieven uitsluitend goederentreinen en bij NS Reizigers alleen reizigerstreinen. De 1637 werd als enige locomotief van de serie voorzien van de rode NS Cargo-huisstijl om de splitsing te benadrukken. Bij NS Reizigers werden alle locomotieven vernummerd naar de 1800-serie. NS Cargo fuseerde in 2000 met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. Alle locomotieven van Railion werden ontdaan van hun NS-logo's en kregen nieuwe Railion-logo's. In 2002 droeg Railion de 1623 t/m 1637 over aan NS Reizigers, met uitzondering van de 1625 die botsschade had opgelopen. Deze locomotieven werden ook vernummerd naar 1800'en, waardoor NS Reizigers beschikte over de 1823 t/m 1856, met uitzondering van de 1625. De NS Cargo-rode 1637 kwam ook bij NS Reizigers terecht en de NS Cargo-logo's werden verwijderd en hij kreeg het nummer 1837.

Door de wereldwijde economische recessie en de instroom van de nieuwe multisysteemlocomotieven van het type BR189, die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden, zette Railion vanaf 2008 een groot aantal 1600'en en 6400'en aan de kant. Railion verkocht terzijde gestelde 1600'en aan andere goederenvervoerders die de locomotieven weer veelvudig inzetten. In 2008 kocht RailMotion tien 1600'en van Railion. Dit betroffen de 1606 t/m 1610 en de 1617 t/m 1621. RailMotion is dat jaar begonnen met het verhuren van de 1606, 1609, 1619 en de 1621 aan ACTS. Hiervoor huurde ACTS al enkele keren 1600'en van Railion. Bij ACTS behielden de 1600'en hun NS-gele kleur; de Railion-logo's werden wel verwijderd. ACTS werd eind 2010 opgekocht door Husa Railway Services en het bedrijf werd in 2011 omgedoopt tot Husa Transportation - Railway Services. Alle vier de voor Husa rijdende 1600'en, de 1606, 1609, 1619 en 1621, werden datzelfde jaar voorzien van de oranje-blauwe huisstijl van het bedrijf. Per 1 februari 2014 beëindigde Husa al haar vervoer per spoor door stijgende kosten voor het gebruik van het spoor. RailMotion, waarvan Husa haar tractie huurde, verkocht al haar locomotieven. De 1606 en 1609 werden aan RRF verkocht. Jacko Fijn Techniek nam de 1607, 1608, 1617, 1618, 1619, 1620 en de 1621 over. De 1610 was eerder al verkocht aan Shunter en de loc werd in 2012 gesloopt.

De Jacko Fijn Techniek 1607, 1608, 1617, 1618 en de 1620 stonden terzijde gesteld in de Waalhaven en de 1619 en 1621 stonden op de Kijfhoek. De vervoerder EETC toonde in november 2014 interesse om een paar 1600'en over te kopen. Na de locomotieven te hebben geïnspecteerd, werd besloten om de 1619 en de 1621 over te kopen. Een jaar later werd ook de 1618 overgenomen. EETC nam de locomotieven over om de oude 1251, 1252 en de 1254 te vervangen. De 1621 werd als eerste voorzien van de roodbruine huisstijl van EETC, met grote witte contrastvlakken. Op 20 februari 2015 reed de 1621 onder EETC haar eerste wintersporttrein. Op 7 april dat jaar (nog geen twee maanden later) reed de 1621 al haar laatste rit voor EETC. Op 15 april maakte EETC namelijk bekend per direct te stoppen met het rijden van treinen door sterk gestegen kosten. Tot inzet van de 1618 en de 1619 is het in deze korte tijd niet gekomen. De 1618, 1619 en 1621 stonden op de Watergraafsmeer geparkeerd. De Jacko Fijn Techniek 1607, 1608, 1617, 1620 en de 1621 werden ontdaan van onderdelen en zijn al in maart 2015 naar sloper Riwald in Almelo gebracht.

Sinds begin 2016 is EETC de 1618, 1619 en de 1621 gaan verhuren aan Captrain. Begin 2016 kwam de 1621 als eerste terug in dienst. De locomotief werd voorzien van de lichtgrijze/groene huisstijl van Captrain. De locomotief werd voornamelijk ingezet voor het rijden van treinen van en naar Bad Bentheim. Een week na het in dienst komen van de 1621 werd ook de 1619 in gebruik genomen door Captrain. De locomotief werd voorzien van de rood-, zwarte en grijze huisstijl van Raillogix. Nadat de 1621 ongeveer 2 maandjes in dienst was, werd zijn kleurstelling iets gewijzigd. De Captrain-logo's werden groter gemaakt, de groene band rond de cabineramen werd verder doorgetrokken en het nummer werd op de oude plaats van het stadswapen geplaatst. De 1618 werd als laatste van de drie in februari 2017, na 17 jaar stilstand, in dienst genomen. De 1618 werd hersteld, onder andere met de stroomafnemer van de 1832. De 1618 is ook voorzien van de Raillogix-huisstijl. De belijning is iets anders en de loc heeft een rood rooster in plaats van een zwart rooster. De 1618 werd ook voorzien van de naam Hans Broere. Op 1 januari 2018 is EETC gestopt met het verhuren van de 1618, 1619 en de 1621. De locs werden verkocht aan Rail Rolling Stock, die de locs door bleef verhuren. In juni 2018 is de 1621 wegens een defect terzijde gesteld; de locomotief werd op de Kijfhoek geparkeerd. Eind maart 2019 werd de 1619 ingeleverd en eind augustus 2020 werd de 1618 als laatste Captrain 1600 terzijde gesteld.

De Rail Rolling Stock 1618 en de 1621 stonden op de Kijfhoek opgesteld. De 1619 stond samen met de 1832 (die tevens ook van Rail Rolling Stock is) in Amersfoort. Op 12 september 2020 transporteerde Railexperts hun nieuw gekochte 1611, 1615 en 1616 naar Amersfoort. In dit transport reden ook de 1618 en 1621 van Rail Rolling Stock mee. Hiermee stonden alle vier de 1600'en van Rail Rolling Stock in Amersfoort opgesteld. Doordat Rail Rolling Stock zijn vier locomotieven niet verhuurd kreeg, werden ze eind 2021 te koop gezet. In december 2024 kocht Railexperts de 1618, 1619, 1621 en de 1832 van Rail Rolling Stock. De locomotieven waren het laatste materieel dat Rail Rolling Stock in bezit had. Met de koop bezit Railexperts elf 1600'en, waarvan bij de koop slechts drie rijvaardig zijn. De vier locomotieven stonden al in Amersfoort opgesteld, waar ook een groot deel van het materieel van Railexperts staat.

* Op 25 februari 2010 trok ACTS 1621 de eerste tunneldelentrein voor de Noord-Zuidlijn naar Amsterdam Westhaven.

* Op 29 mei 2009 trok de ACTS 1621 een goederentrein het station van Zwolle uit toen deze zijdelings in aanrijding kwam met een personentrein. De 1621 raakte zelf niet beschadigd maar de schade aan de infrastruktuur was groot. 

* Op 6 juni 2005 trok de Railion 1621 een RailPro-trein door Amsterdam Centraal toen een aantal wagons (ergens midden in de trein) ontspoorde en grote schade aanrichte aan de infrastruktuur. De 1621 raakte zelf niet beschadigd bij het incident.

Momenteel is de 1621 eigendom van Railexperts. De loc had het stadswapen Deventer.

UIC-nummer: 91 84 1001 621-4

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In Amersfoort staat een hele rij aan Nez Cassé's van Alstom. Op de foto staan de Rail Rolling Stock 1621, 1619, 1832,
Railexperts 1615, Rail Rolling Stock 1618, Railexperts 1602, 1614, DC Tractie 1780, 1770, Railexperts 1766 en de
DC Tractie 1760. 6 juni 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Op 1 september 2022 werden de 1252, 1254 en de 1255 door de Railexperts 1251 in Blerick opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werden de locomotieven tussen de pluk-locs op de achterste sporen in Amersfoort geplaatst. Hiervoor moest de RXP 6004 het nodige rangeerwerk uitvoeren. Op de foto trekt de V60 de hele sleep aan 1600'en, bestaande uit de 1621, 1619, 1832, 1615, 1618, 1602 en de 1614, naar een ander spoor om ruimte te maken voor de 1200'en. © TreinenInNederland.nl
 
De 1621 wordt, samen met de andere zes 1600'en tegen de 1254 aangerangeerd door de 6004. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De neuzen van de ex-Captrain 1619 en de 1621 te Amersfoort. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Rail Rolling Stock 1621 en de 1619 staan opgesteld in Amersfoort. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De Rail Rolling Stock 1621, 1619, 1832 en de Railexperts 9904 staan in Amersfoort opgesteld. 31 maart 2021 © TreinenInNederland.nl
 
Rail Rolling Stock 1621 te Amersfoort Goederen. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 1621 staat defect op De Kijfhoek. 10 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De Captrain 1621 rijdt met een lege autotrein door de Eempolder richting Amersfoort en Bad Bentheim.
20 maart 2016. © TreinenInNederland.nl
 
 
De EETC 1621 trekt een skitrein door Houten. 22 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 1621 in EETC uitvoering. © TreinenInNederland.nl
 
De EETC 1621 staat met zijn allereerste skitrein klaar voor vertrek te Utrecht Centraal. 20 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
Videobeelden: EETC 1621 staat met zijn allereerste skitrein klaar voor vertrek te Utrecht Centraal. 20 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De Husa 1621 en de 653-05 met een volle dolimetrein te Utrecht Centraal. 28 november 2013. © TreinenInNederland.nl
 
De Husa 1621 en de 653-05 met de Dolimetrein door Houten. 8 juni 2012. © TreinenInNederland.nl
 
De HUSA 1621 en de 653-05 met een Dolimetrein (Treinnr. 49667) te Houten Castellum. 26 maart 2012. © TreinenInNederland.nl
 
Op 6 juni 2005 trok de Railion 1621 een RailPro-trein door Amsterdam Centraal toen een aantal wagons (ergens midden in de trein)
ontspoorde en grote schade aanrichte aan de infrastruktuur. De 1621 raakte zelf niet beschadigd bij het incident.
© TreinenInNederland.nl
 
De 1621 en de 1613 in opzending staan met een kalktrein naar Beverwijk te wachten voor een rood sein in het station van Den Bosch.
24 juli 2003. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 1621 met een slecht beladen gemengde goederentrein. Baambrugge. © TreinenInNederland.nl