![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Info over de locomotief:
|
|||||||||||
Halverwege de jaren '70 was NS op zoek naar nieuwe locomotieven om de locomotiefvloot uit te breiden en de oude locomotiefseries 1000 en 1500 te vervangen. In 1975 en 1976 reed een locomotief van het Franse Alstom van het type BB 7200 met het nummer SNCF BB 7003 in Nederland. Tussen 1977 en 1979 reed ook een tot elektrische locomotief verbouwde diesellocomotief van het type DE2500 met het nummer 1600 P van de Duitse fabrikant BBC-Henschel. Beide locomotieven reden testritten zodat NS kon besluiten bij welke fabrikant ze locomotieven zouden kopen. De locomotief van Alstom voldeed beter en vanwege het bewezen concept van de grote familie aan Nez Cassé-locomotieven koos NS voor dit type. Tussen 1978 en 1981 bestelde NS uiteindelijk 58 locomotieven die van het type BB 7200 zijn afgeleid. De locomotieven kregen de nummerserie 1600 en werden tussen 1981 en 1983 geleverd. De locomotieven werden ingezet voor reizigers- en goederentreinen. Daarnaast werden de locomotieven ook gebruikt voor de in 1981 bestelde DDM-dubbeldeksrijtuigen met stuurstanden. In de jaren '80 kregen alle 58 locomotieven stadswapens op de zijkant. In 1988 besloot NS om nieuwe dubbeldeksrijtuigen van het type DD-AR te bestellen. Dit werd deels gedaan voor de invoering van de studenten-OV-jaarkaart. Alstom kon geen nieuwe 1600'en meer leveren, maar bood wel een verbeterde versie van de locomotieven aan. In 1989 en 1991 bestelde NS in totaal 81 van deze locomotieven en gaf ze de nummerserie 1700. De locomotieven werden tussen 1991 en 1994 geleverd. Alle 1700'en werden ingezet samen met de DD-AR-stammen. Tussen 1996 en 1998 werden 50 mDDM-motorrijtuigen geleverd. Deze motorijtuigen vervingen een groot deel van de 1700'en van hun DD-AR-stammen. Beide Nez Cassé-loctypes vervingen daarna de oude locomotiefseries uit de jaren vijftig, de 1100, 1200 en de 1300, in de reizigers- en goederendiensten. In 1995 werd NS opgesplitst in onder andere NS Cargo en NS Reizigers. Van de 58 1600'en gingen de 1601 t/m 1637 naar NS Cargo en de laatste 1638 t/m 1658 gingen naar NS Reizigers. In 1999 waren alle locomotieven definitief verdeeld tussen beide bedrijven. Bij NS Cargo reden de locomotieven uitsluitend goederentreinen en bij NS Reizigers alleen reizigerstreinen. De 1637 werd als enige locomotief van de serie voorzien van de rode NS Cargo-huisstijl om de splitsing te benadrukken. Bij NS Reizigers werden alle locomotieven vernummerd naar de 1800-serie. NS Cargo fuseerde in 2000 met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. Alle locomotieven van Railion werden ontdaan van hun NS-logo's en kregen nieuwe Railion-logo's. In 2002 droeg Railion de 1623 t/m 1637 over aan NS Reizigers, met uitzondering van de 1625 die botsschade had opgelopen. Deze locomotieven werden ook vernummerd naar 1800'en, waardoor NS Reizigers beschikte over de 1823 t/m 1856, met uitzondering van de 1625. De NS Cargo-rode 1637 kwam ook bij NS Reizigers terecht en de NS Cargo-logo's werden verwijderd en hij kreeg het nummer 1837. Door de wereldwijde economische recessie en de instroom van de nieuwe multisysteemlocomotieven van het type BR189, die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden, zette Railion vanaf 2008 een groot aantal 1600'en en 6400'en aan de kant. Railion verkocht terzijde gestelde 1600'en aan andere goederenvervoerders die de locomotieven weer veelvuldig inzetten. Railion veranderde in 2009 haar naam in DB Schenker Rail. In 2012 gaf DB Schenker alle 1600 die nog bij het bedrijf reden (de 1602, 1604, 1611, 1612, 1614, 1615 en de 1616) de rode huisstijl van het bedrijf. De 1612 werd als eerste rood gemaakt. Hierbij kreeg de loc grote witte vlakken op de neuzen voor betere zichtbaarheid. Andere 1600'en kregen deze grote vlakken niet en bij de 1612 werden ze ook snel verwijderd. De 1602 werd in 2015 terzijde gesteld. In 2016 werd de naam DB Schenker veranderd in DB Cargo. Op 4 april 2020 heeft DB Cargo afscheid genomen van de laatste 1600'en die nog voor het bedrijf reden, de 1611, 1615 en de 1616. De locomotieven zijn naar de Waalhaven Zuid gebracht. Hier werden de locomotieven te koop gezet. Een maand voordat de laatste drie locomotieven uit dienst gingen, werden ze voorzien van afscheidsteksten. Op de ene zijkant stond: 'DB Cargo neemt afscheid van de locomotiefserie 1600.' Aan de andere kant stond: 'Elke dag wat dichterbij, na 39 jaar trouwe dienst is het dan voorbij.' Op 2 september 2020 heeft Railexperts zes 1600'en van DB Cargo gekocht. Het betreffen de 1602, 1604, 1611, 1614, 1615 en de 1616. Op 12 september 2020 werden de locomotieven opgehaald uit de Waalhaven Zuid. De pluklocomotieven 1602, 1604 en de 1614 werden naar de SSN in Rotterdam Noord gebracht. De 1611, 1615 en de 1616 werden naar Amersfoort gebracht. De rode locomotieven werden voorzien van RXP-stickers. De 1616 kreeg ook het nummer 9902 (aansluitend op de 9901 van Railexperts) en de 1611 werd de 9903. Locon had vroeger ook een 9902 en 9903 in dienst, maar dit waren de 1634 en de 1637. Op 24 december 2021 werden de pluklocomotieven 1602 en 1614 van de werkplaats van de SSN in Rotterdam naar Amersfoort gebracht. Momenteel is de loc in eigendom van Railexperts en wordt als plukloc gebruikt. UIC-nummer: 91 84 1001 602-9 |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railexperts 1602 zijn stroomafnemer is omhoog geveerd terwijl hij in Amersfoort staat opgesteld. 25 augustus 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 1602 staat in Amersfoort opgesteld. 18 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 1602 staat met andere 1600'en terzijde in Amersfoort. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1602 staat terzijde op de Waalhaven. 5 oktober 2018. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DBS 1602 trekt een keteltrein door. 18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DBS 1602 met een keteltrein te Gilze-Rijen. 18 februari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DBS 1602 rijdt met de 6414 en een gemengde goederentrein door het station van Tilburg. 30 december 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DBS 1602 staat gerangeerd in Amsterdam Westhaven. Waarschijnlijk heeft de loc onlangs een cabine deur gekregen |
|||||||||||
De DBS 1602 rijdt met een kalk/staaltrein door Utrecht Centraal. 27 september 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DBS 1602 en de 6433 trokken een Unit-Cargotrein door Lage Zwaluwe heen. 23 september 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De DBS 1602 rijdt met een keteltrein door Lage Zwaluwe.
23 september 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De DB Schenker 1602, 1611 en de 6506 met de trein naar Sloe.
Dordrecht Zuid. 7 mei 2012. © Floris de Groot |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De DBS 1602 met een kolen/kalktrein te Houten Castellum. 1 augustes 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railion 1602 met een internationale trein. Utrecht (Mereveldseweg), 22 mei 2008. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railion 1602 met de Dolemiettrein te Utrecht Lunetten. 28 juli 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railion 1602 met een korte Infratrein Zwolle - Roosendaal (53300) te Houten. 27 juni 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een 1600 loc voor de Volvotrein is niet een allerdaags gezicht. Vandaag trok de Railion 1602 de Volvotrein
met 3,5 uur vertraging door Houten heen. 18 juni 2007. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1602 met goederentrein Bad Bentheim - De Kijfhoek vlak voor doorkomst bij station Breukelen op 17 april 2003.
© TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De Railion 1602 solo bij station Amersfoort. © Pieter Topsvoort |
|||||||||||