Treinen in Nederland.nl
NS / NSM 1312
Info over de locomotief:

Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogschade. Tijdens de reparatie van het spoor werden veel spoorlijnen geëlektrificeerd. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden, In de begin periode huurde NS treinen uit Engeland en Frankrijk voor de treindiensten. Als aanvulling op de nieuwe 1100 en 1200 serie bestelde NS 10 locomotieven van de serie 1300 bij Alstom. In mei 1952 begint de aflevering van de nieuwe locomotieven. De locomotief is qua uiterlijk sterk gebasserd op de SNCF CC-7100 serie die in Frankrijk rond rijdt. Technisch lijken de locs veel op de 1100 serie, die dan weer is gebasserd op de BB 8001 en de serie BB 8100 uit Frankrijk. Tien maanden later neemt NS de tiende en laatste locomotief in gebruik. De locomotieven werden net als de eerste 50 1100'en en de 1201 t/m 1214 in het turkoois geleverd. De 1300'en werden vooral gebruikt voor zware goederentreinen, maar ze werden ook voor reizigerstreinen ingezet.

Helaas raakte de 1303 twee maanden later zwaar beschadigd door een ongeluk te Weesp. Op 19 juni 1952 was er een seinstoring waardoor de 1303 in de dichte mist met volle snelheid inreed op twee stellen Mat'46. Met de onderdelen van de 1303 is in 1954 de 1311 geleved. Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. In 1956 neemt NS nog 5 1300'en als vervolg serie in dienst, deze locs werden in het Berlijns blauw geleverd. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling.

Het was de bedoeling om de 1300'en in 1983 buitendienst te nemen en veertien extra 1600'en te kopen ter vervanging. NS keek ook naar een levensduurverlening van 7 of 13 jaar. Er is gekozen om de levensduur met 13 jaar te velengen, de belangerijkste reden was dat de locs rond de eeuwwisseling tegelijk met de 1200 serie uitdienst genomen kon worden. In 1984 werd de eerste, de 1307, onder handen genomen. Drie jaar later verlaat de 1313 als laatste de werkplaats. De vernieuwe 1300'en vielen erg op door de nieuwe kleurstelling, totaal geel met een groot NS-logo aan beide zijde. Een aantal 1300'en kregen een eenbeensstroom afnemer. Net als de 1600'en kreeg de 1300 serie een stadswapen op elke locomotief. Tot de komst van de 1600 was de 1300 het sterkste loctype van NS.

Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Hierdoor werd in 1997 de 1316 als eerste, na de 1303, terzijde gesteld. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In de zomer van 1999 worden de meerste 1300'en terzijde gesteld. Negen locomotieven blijven inzetbaar als reserve locomotieven. Vier locs, de 1302, 1304, 1312 en de 1315, blijven echter indienst en worden ingezet als vervanging voor defecte locomotieven. In 1999 splitse NS in NS Reizigers en NS Cargo de 4 1300'en gingen over naar NS Cargo. In oktober 2000 gaan 10 1300'en, inclusief de 4 van NS Cargo, over naar NS reizigers. NS wil een groot aantal rijtuigen huren en wil daarvoor de locomotieven opknappen en weer inzetten voor de reizigers dienst. In het najaar van 2000 zijn alle 15 1300'en naar Tilburg gebracht om er weer tien rijvaardig te maken. Hierbij werden naast de 5 1300'en ook 10 1100'en gebruikt voor onderdelen.

NS reizigers besloot echter toch in 2001 om 14 1600'en van Railion (voorheen NS Cargo) over te nemen. Hierdoor worden de werkzaamheden aan de 1300'en gestaakt. Er komt een vervolg plan van NS om de vier rijvaardigen locs, de 1302, 1304, 1312 en de 1315, een extra onderhoudsbeurt te geven en als inzetbare reserve locs te gebruiken. Om voor deze werkzaamheden ruimte te creëren worden de overige locomotieven naar Roosendaal verplaatst. De 1302 wordt echter als enige opgeknapt en aan NS reizigers geleverd. Ook al hebben de vier locomotieven nier meer voor NSR gereden, ze kregen wel een taak. Ze werden net als een enkele 1100'en als energie-leverancier gebruikt voor instructie op de ICK-rijtuigen. Na een jaar komen de ICK-rijtuigen in dienst en worden de 1302 en de 1312 afgevoerd. De 1304 en de 1315 worden nog een paar jaar voor instructie gebruikt. Na de instructie zette NS de locomotieven terzijde.

De 1302 is in 2002 door het Spoorwegmuseum overgenomen van de NS. De tractie motoren van de 1302 zijn helaas kapot gegaan waardoor de loc in 2005 buiten dienst is gesteld. Als vervanger van de 1302 werd de 1312 aan de collectie van het Spoorwegmuseum toegevoegd. Alle bruikbare onderdelen van de 1302 zijn gebruikt om de andere 1300 van het Spoorwegmuseum weer rijvaardig te maken.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Mat'36 252 en de 1312 staan voor het vele rangeerwerk in het museum. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum,
13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
De NS 1312 naast de ZHESM 6. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 1312 staat buiten op het terrein. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
NS Kraansik 362 rangeert met de NS 1312. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
 
NS 1312 wordt door Sik 311 opgeduwd. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De neuzen van de NS 1501 en 1312 bij elkaar. 22 december 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De houten SS C 723 en de geel-grijze NS 1312 staan naast elkaar in het Spoorwegmuseum. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 staat in het Spoorwegmuseum in Utrecht tentoongesteld. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De NS 1312 uit 1956 staat tentoongesteld. Open Trein Festijn, 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
De 1312 en de Hondekop 386 staan op het buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 15 oktober 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Op zondag 15 december 2019 reed NS Dubbeldekker DDM1 (de Olifant) zijn afscheidsrit. Op donderdag 19 december heeft de 1312 van het Spoorwegmuseum de DDM ABv 26-37 618 'Olifant' op gehaald en naar het museum overgebracht. Wij legde de combinatie in de regen en het donker vast te Houten Castellum. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 22 juni 2019 reed de 1312 met twee rijtuigen een rit door West-Nederland met leden van de Vrienden van het Spoorwegmuseum.
Wij legde de combinatie vast te Hollandsche Rading. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 te Loenen tijdens "Terug naar Toen - 2015". 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1312 van het Spoorwegmuseum, de 2233 en de 64 415 te Loenen. 5 september 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 in het Spoorwegmuseum. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 van bovenaf. 6 februari 2015. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 tijdens één van haar ritten die zij op 20 september 2014 reed tusen Amsterdam en Haarlem ter gelegenheid van de 175ste verjaardag van het Spoor in Nederland. © Ron Swart
 
De 1312 met 4 rijtuigen en de 1202 in opzending richting Haarlem. © Ron Swart
 
Een close-up van de 1312 van het Spoorwegmuseum. © Ron Swart
 
De 1312, de 1202, een koppelwagen, de 273, de 386, Pec 8502, een koppelwagen en Plan-E rijtuig 50 84 92-37 007-9.
rijden langs de Fortweg in Houten. 17 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Video van de 1312, de 1202, een koppelwagen, de 273, de 386, Pec 8502, een koppelwagen en een Plan-E rijtuig
rijden langs de Fortweg in Houten. 17 mei 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De NSM 1312 met NSM mP 3031 aan de haak. Utrecht Centraal, 3 november 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De 1312 tijdens de open dag van de Ned Train werkplaats op de Zaanstraat in Amsterdam.15 september 2007. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 186 113, 252, 273 en de 1312 staan naast elkaar in de hal. 15 september 2007. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1312 tijdens een open dag te Alkmaar. 9 april 2005. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 9 oktober 2004 is er een open dag gehouden bij de Hoofdwerkplaats in Tilburg. Er kwamen vele mensen naar de werkplaats
om te kijken hoe de vele locomotieven die er stonden worden onderhouden en opgeknapt.
Op de open dag was ook de 1312 van
het Spoorwegmuseum
te zien. Achter de loc staat de 1202 opgesteld. © TreinenInNederland.nl
 
Een voor-aanzicht van de loc. 9 oktober 2004. © TreinenInNederland.nl