Treinen in Nederland.nl
NS 1221 / ACTS / Stichting Klassieke Locomotieven / SGB 1255
Info over de locomotief:

Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogsschade. Dit was een mooie kans om tijdens de herbouwing meteen grote delen van het spoor te elektrificeren. Voor de oorlog was Nederland al begonnen met het elektrificeren van het spoorwegnet. Na de oorlog werd hier op hoog tempo mee doorgegaan. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden. In 1949 bestelde NS 25 locomotieven van het loctype 1200. De 1200 locomotief serie is door Werkspoor in Utrecht gebouwd naar Amerikaans ontwerp. De locs werden betaald met het Amerikaanse Marshallplan. Voor veel locomotieven vlak na de oorlog werd een bestaand ontwerp gebruikt. De 1200'en zijn geen uitzondering, hun zijn gebasseerd op locomotieven van de Baldwin Locomotive Works uit Philadelphia. De locs zijn in Utrecht gebouwd maar de draaistellen komen uit de VS. De 1200'en hebben een maximale snelheid van 130 km/u en ze hebben twee zes-assige draaistellen met spaakwielen. De locomotieven vallen erg op door hun grote neus, hierdoor zat de machinist veilig tijdens aanrijdingen.

NS had een deadline opgesteld dat de eerste locomotief van het type in oktober 1951 geleverd zou worden. De 1201 werd op de laatste dag van oktober geleverd, de loc was toen nog niet helemaal af. De horizontale sierstrepen op de zijkant en de nummers op de loc ontbraken nog. Later werden de sierstrepen en de nummers op de loc gezet. Op 26 november werd de loc afgeleverd aan NS. Begin januari 1952 werden de eerste 1200'en in dienst gesteld bij NS. De laatste locomotief van de serie werd begin 1953 geleverd. De 1201 tot en met de 1214 werden in de turkooise kleur geleverd, net als alle nieuwe locomotieven en rijtuigen uit die tijd. De 1215 tot en met de 1225 werden in een bruine kleurstelling geleverd. Die kleurstelling kregen ook de meeste nieuwe diesellocomotieven voor de goederendienst. De 1200'en werden ingezet voor lange(re) reizigerstreinen en voor het vervoer van goederentreinen.

Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. De 1200'en kregen in 1954 net als alle andere locomotieven een Berlijns blauwe kleurstelling. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling. Door de intensieve inzet van de locs maken ze meer kilometers dan andere locomotieven. NS moest rond 1975 kiezen om de locs te vervangen of grondig te renoveren. Er werd voor het laatste gekozen, alle 25 locomotieven werden in de Hoofdwerkplaats in Tilburg gerenoveerd. De 1200 serie staat bekend als een erg betrouwbare en degelijke locomotieven. Dat komt mede door de simpele elektrische installatie in de locs. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In 1998 werd de laatste 1200 na 40 jaar terzijde gesteld. Een bekende intercity-dienst waar de 1200'en in reden was de intercity tussen Zandvoort aan Zee of Haarlem en tussen Maastricht of Heerlen. In 40 jaar dienst is geen enkele 1200 gesloopt wegens een ongeluk of defect. De meeste locs zijn gesloopt bij HKS in Amsterdam Westhaven.

In 2000 wilde ACTS een extra 1200 tot hun beschikking, het opknappen van de pluk-locs 1208 en de 1224 was niet mogelijk. Ze konden de 1221 tot hun beschikking krijgen door de 1208 te ruilen met Werkgroep 1501. De 1221 was in een betere staat en kon snel in dienst worden gesteld. De loc word omgenummerd naar de 1255 en kreeg een zwarte kleur met de rode ACTS-band. De loc kreeg deze kleuren voor de samenwerking met Vos Logistics. Doordat de containertreinen te lang en te zwaar zijn voor één 1200 kocht ACTS vijf  Belgische locomotieven van de Reeks 62. Het zijn diesellocomotieven en ze kregen bij ACTS ook de blauw-gele kleurstelling. De loc hielp met het opgang komen van de trein en reed de container-treinen op trajecten zonder bovenleiding. De 6700 serie kon bediend worden vanuit de 1200 met een special kastje dat via kabels naar de dieselloc ging. Voor het verwijderen van de asbest werden de 1252 in 2002 en de 1255 in 2005 naar Tsjechische ŽOS Nymburk gebracht. Daar was het een stuk goedkoper, bij de 1251, 1253 en de 1254 is de asbest nooit verwijderd. In 2005 kocht ACTS hun derde loc van het type Class 58, de 58038, uit Engeland voor goederenvervoer in Nederland. De loc kreeg het nummer 5814 en een zwarte kleur met een rode band omdat VOS Logistics recht had op één loc in hun kleuren. Omdat de 1255 ook zwart was werd de 1255 ACTS blauw gemaakt. Vanaf 2007 droegen de 1254 en de 1255 stickers om de Betuweroute te promoten. In 2009 werden de laatste ACTS 1200'en, de 1251, 1254 en de 1255, terzijde gesteld. De 1255 had defecte tractiemotoren. ACTS had de loc niet meer nodig en stelde hem terzijde.

Vanaf juli 2010 huurde Euro-Express Traincharter (EETC) de 1251, 1252 en de 1254 van Pit en Schneider. Ook werd de 1255 van Stichting Klok gehuurd. De 1251 en de 1252 werden gebruikt voor het rijden van internationale treinen, zoals de Alpen Express en de Autoslaaptreinen, tot aan de grens. De 1254 en de 1255 werden gebuikt om stroom te leveren aan de rijtuigen van EETC op de Watergraafsmeer. Op 12 november 2011 werd in Amersfoort ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de 1200'en een grote 1200-dag gehouden. Alle 1200'en die niet waren gesloopt waren aanwezig, de 1201, 1202, 1211, 1218 (ex 1253) , 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1254 (ex 1214) en de 1255 (ex 1221). Op 18 februari 2015 kreeg EETC beschikking over de 1618, 1619 en de 1621 van Jacko Fijn Techniek. De bedoeling van de aankoop van de 3 1600'en was het vervangen van de 1200 locomotieven. Echter is alleen de 1621 helemaal omgespoten in de EETC-kleurstelling. De 1621 heeft een paar weken dienst gedaan bij EETC toen EETC per 15 april 2015 is gestopt met de rijden van de autoslaaptrein vanwege de sterk gestegen kosten. De 1251, 1252 en 1254 werden weer terug gegeven aan Schneider en Pit. De 1255 keerde terug bij Stichting Klok, de loc heeft nooit de EETC-kleurstelling gekregen.

Op 20 oktober 2018 werden de 1252, 1218 (ex 1253), de 1254 en de 1255 samen met de RailReLease 9902 en 9905 door de Rail Force One 1831 van Amersfoort naar Blerick gebracht. Op 25 en 26 mei 2019 waren tijdens het Rail & Road Event in Blerick zeer waarschijnlijk alle vijf de ex-ACTS 1200'en voor het laatst bij elkaar te zien. De 1251, toen gehuurd door Railexperts, keerde daarna weer terug naar Amersfoort. Sindsdien was het stil rondom de locomotieven. In Blerick werd er weinig aan de locomotieven gedaan. Vier jaar later, op 1 september 2022, was er weer nieuws over de 70 jaar oude locomotieven. Die dag werden de 1252, 1254 en de 1255 door Railexperts overgebracht van Blerick naar Amersfoort. De tractie werd geleverd door de enige nog rijdende 1200 in Nederland, de 1251. Rond 14 uur vertrok de 1251 met de 1255, de 1252, de 1254 en de 6703 vanuit Blerick naar Gekkengraaf. In Gekkengraaf werd de 6703 afgekoppeld en vertrokken de 1200'en naar Amersfoort. Daar werden de drie 1200'en door de 6004 van Railexperts gerangeerd naar een van de achterste sporen. Hier staan de locomotieven gerangeerd tussen andere terzijde gestelde locomotieven.

Momenteel staat de loc in Amersfoort opgesteld.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De 1255, 1252 en de 1254 staan in Amersfoort opgesteld. 13 februari 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 1255, 1252 en de 1254 staan in Amersfoort opgesteld. 23 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op 1 september 2022 werden de 1252, 1254 en de 1255 door de Railexperts 1251 in Blerick opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werden de locomotieven tussen de pluk-locs op de achterste sporen in Amersfoort geplaatst. Hiervoor moest de RXP 6004 het nodige rangeerwerk uitvoeren. Op de foto wordt de 6004 met de drie 1200'en ingehaald door de 1251 die richting Amersfoort Goederen rijdt. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 1255, nog in de oude ACTS-kleurstelling. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 6004 rangeert de 1254, 1252 en de 1255 tegen de 6705 aan. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
Beide neuzen van de 1255 en de 6705 bij elkaar. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 1200'en zijn aangekomen op het opstelspoor waar ze de komende tijd gaan staan. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
Alle drie de locomotiefsoorten die de ACTS-kleurstelling hebben gedragen op één foto, de 1255, 6705 en de 6004.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1218, 1252, 1254, 1255, 1251 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1255, 1254, 1252 en de 1218 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1251, 1255, 1254, 1252 en de 1218 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden de 1251 en de 1255 naast elkaar. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1255, 1211, 1218 en de 1201 tijdens de 60-jarige verjaardag van de 1200's in
Amersfoort. 12 november 2011. © TreinenInNederland.nl
 
ACTS 1255 en de 6702 met de Leeuwardenshuttle te Amersfoort. 23 oktober 2007. © TreinenInNederland.nl
 
ACTS 1255 en de 6705 met de Leeuwardenshuttle (60263). De NSR 1777 arriveert met Wadlopers DH-I 3113, 3116, 3115 en de 3112.
Amersfoort, 24 juli 2007. © Rob van de Woude
 
ACTS 1255 en de 6702 met de Veendamshuttle (Veendam - Maasvlakte West / Trnr. 60253) te Schalkwijk.
19 april 2007. © TreinenInNederland.nl
 
De 1255 te Amsterdam Westhaven. © TreinenInNederland.nl
 
De 241 338 passeert tijdens rangeerwerkzaamheden de toen zwarte 1255 van ACTS.
Amsterdam Westhaven, 5 april 2001. © TreinenInNederland.nl
 
ACTS 1255 rijdt met een containertrein door Baambrugge richting Abcoude. © TreinenInNederland.nl
 
De 1255 en de 6701 komen met een containertrein station Rotterdam Centraal binnengereden. © TreinenInNederland.nl
 
De 1221 met een intercitytrein te Amsterdam Centraal. © Pieter Topsvoort