Treinen in Nederland.nl
NS 1218 / ACTS 1253 / Stichting Klassieke Locomotieven 1218
Info over de locomotief:

Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogsschade. Dit was een mooie kans om tijdens de herbouwing meteen grote delen van het spoor te elektrificeren. Voor de oorlog was Nederland al begonnen met het elektrificeren van het spoorwegnet. Na de oorlog werd hier op hoog tempo mee doorgegaan. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden. In 1949 bestelde NS 25 locomotieven van het loctype 1200. De 1200 locomotief serie is door Werkspoor in Utrecht gebouwd naar Amerikaans ontwerp. De locs werden betaald met het Amerikaanse Marshallplan. Voor veel locomotieven vlak na de oorlog werd een bestaand ontwerp gebruikt. De 1200'en zijn geen uitzondering, hun zijn gebasseerd op locomotieven van de Baldwin Locomotive Works uit Philadelphia. De locs zijn in Utrecht gebouwd maar de draaistellen komen uit de VS. De 1200'en hebben een maximale snelheid van 130 km/u en ze hebben twee zes-assige draaistellen met spaakwielen. De locomotieven vallen erg op door hun grote neus, hierdoor zat de machinist veilig tijdens aanrijdingen.

NS had een deadline opgesteld dat de eerste locomotief van het type in oktober 1951 geleverd zou worden. De 1201 werd op de laatste dag van oktober geleverd, de loc was toen nog niet helemaal af. De horizontale sierstrepen op de zijkant en de nummers op de loc ontbraken nog. Later werden de sierstrepen en de nummers op de loc gezet. Op 26 november werd de loc afgeleverd aan NS. Begin januari 1952 werden de eerste 1200'en in dienst gesteld bij NS. De laatste locomotief van de serie werd begin 1953 geleverd. De 1201 tot en met de 1214 werden in de turkooise kleur geleverd, net als alle nieuwe locomotieven en rijtuigen uit die tijd. De 1215 tot en met de 1225 werden in een bruine kleurstelling geleverd. Die kleurstelling kregen ook de meeste nieuwe diesellocomotieven voor de goederendienst. De 1200'en werden ingezet voor lange(re) reizigerstreinen en voor het vervoer van goederentreinen.

Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. De 1200'en kregen in 1954 net als alle andere locomotieven een Berlijns blauwe kleurstelling. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling. Door de intensieve inzet van de locs maken ze meer kilometers dan andere locomotieven. NS moest rond 1975 kiezen om de locs te vervangen of grondig te renoveren. Er werd voor het laatste gekozen, alle 25 locomotieven werden in de Hoofdwerkplaats in Tilburg gerenoveerd. De 1200 serie staat bekend als een erg betrouwbare en degelijke locomotieven. Dat komt mede door de simpele elektrische installatie in de locs. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In 1998 werd de laatste 1200 na 40 jaar terzijde gesteld. Een bekende intercity-dienst waar de 1200'en in reden was de intercity tussen Zandvoort aan Zee of Haarlem en tussen Maastricht of Heerlen. In 40 jaar dienst is geen enkele 1200 gesloopt wegens een ongeluk of defect. De meeste locs zijn gesloopt bij HKS in Amsterdam Westhaven.

De NS liet de 1200 serie na hun buitendienststelling op hoog tempo slopen zodat de locs niet konden worden gebruikt voor nieuwe andere vervoerders op het Nederlandse spoor. Tijdens de sloop van de 1200'en namen Harry Schneider en Laurens Pit het initiatief om een aantal 1200'en van de sloop te redden. Samen met de oprichter en toenmalige directeur van ACTS, John Hoekwater, lukte het om een aantal locomotieven te redden. ACTS wilde een aantal locs kopen om zelf goederentreinen te rijden. NS wilde dit niet en ACTS stapte naar de rechter om de sloop stop te zetten. De rechter legde een sloopverbod op, ACTS nam uit eindelijk de 1208, 1214, 1215, 1218, 1224 en de 1225 over van NS. Op 16 oktober 1998 werden de letterlijk voor de deur van de sloper staande 1208, 1215, 1224 en 1225 door de 6455 weg gehaald en naar de Watergraafsmeer gebracht. Na een kleine restauratie gingen ze door naar Tilburg. Er werden 4 1200'en opgeknapt en ze kregen de blauw-gele ACTS kleurstelling. Een totaal donkerblauwe kleur met een gele horizontale band die op de neuzen van de locs in een V-vorm eindigde. De locomotieven kregen ook andere nummers, de 1215 werd de 1251, de 1225 werd de 1252, de 1218 werd de 1253 en de 1214 werd de 1254. De 1208 en de 1224 werden als pluk-locs gebruikt. Het kostte veel geld om asbest uit de loc te verwijderen en ATB-kasten opnieuw in de locs te plaatsen. Daarom werd er voor gekozen de asbest in de locs te laten zitten. In 2000 wilde ACTS een extra 1200 tot hun beschikking hebben, de 1221 van Stichting Klok werd overgenomen en indienst gesteld als de 1255. Doordat de containertreinen te lang en te zwaar zijn voor één 1200 kocht ACTS vijf  Belgische locomotieven van de Reeks 62. Het zijn diesellocomotieven en ze kregen bij ACTS ook de blauw-gele kleurstelling. De loc hielp met het opgang komen van de trein en reed de containertreinen op trajecten zonder bovenleiding. De 6700 serie kon bediend worden vanuit de 1200 met een special kastje dat via kabels naar de dieselloc ging. In april 2003 stelde ACTS de eerste 1200 terzijde, de 1253. De loc had een defecte steunlager en de loc was ook nog niet gereviseerd. ACTS had de loc niet meer nodig en stelde hem terzijde.

In maart 2005 kreeg Stichting Klasieke Locomotieven beschikking over de 1253 van ACTS, de loc werd terug genummerd naar 1218 en werd gebruikt als pluk-loc voor de 1201. Op 12 november 2011 werd in Amersfoort ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de 1200'en een grote 1200-dag gehouden. Alle 1200'en die niet waren gesloopt waren aanwezig, de 1201, 1202, 1211, 1218 (ex 1253) , 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1254 (ex 1214) en de 1255 (ex 1221). De 1218 was weer terug gebracht in de bruine kleurstelling van 60 jaar geleden.

Op 20 oktober 2018 werden de 1252, 1218 (ex 1253), de 1254 en de 1255 samen met de RailReLease 9902 en 9905 door de Rail Force One 1831 van Amersfoort naar Blerick gebracht.Op 25 en 26 mei 2019 waren tijdens het Rail & Road Event in Blerick zeer waarschijnlijk alle vijf de ex-ACTS 1200'en voor het laatst bij elkaar te zien. De 1251, toen gehuurd door Railexperts, keerde daarna weer terug naar Amersfoort. Op 9 oktober 2019 maakte Stichting Klok bekend dat de 1225 (ex 1252) is aangeboden aan het Stadsmuseum Tilburg. Op 9 oktober was het de tweede 'NS-collectiedag' in de Tilburge LocHal, de voormalige hoofdwerkplaats in Tilburg. Het Stadsmuseum Tilburg was opzoek naar objecten en verhalen die het de Hoofdwerkplaats Tilburg te maken hebben. De stichting wilde de 1218 in Tilburg plaatsen maar in die loc zit nog asbest, en dat zorgde voor te veel kosten. De 1252 is in 2002 door ACTS in Tsjechië ontdaan van asbest, daarom viel de keuze om de 1252 in Tilburg te plaatsen.

Op 8 juli 2022 was er weer nieuws over de 1218. Er werd bekend gemaakt dat de locomotief over gaat van Stichting Klok naar de SGB in Goes. Een dag later haalde de 3029 van Stichting 2454 CREW de locomotief op uit Blerick en bracht hem naar Stoomtrein Goes - Borsele. In Goes zal de loc een plek krijgen in de overdekte tentoonstelling over de werderopbouw van het spoor na de Tweede Wereldoorlog. De 1218 past daar goed bij, want de 1200'en zijn betaalt door het Amerikaanse Marshallplan. De locomotief zal weer gerestaureerd worden en de kleurstelling behouden die hij in 2011 kreeg, de bruine afleveringskleur uit 1952.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De SGB 1218 staat in Goes tentoongesteld als onderdeel van de tentoonstelling 'De treinen van de wederopbouw'.
Sporen naar het verleden 2023, 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
Het UIC-nummer van de 1218 - 91 94 11 12 053-1. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1218 en de 620 staan naast elkaar in het zonnetje. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De 1218 en de 2424. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De SGB 620, de 1218 en de 2424 staan mooi naast elkaar tentoongesteld. 18 mei 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1218, 1252, 1254, 1255, 1251 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1255, 1254, 1252 en de 1218 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1251, 1255, 1254, 1252 en de 1218 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De DB Cargo 189 068 en een onbekende 189 rijden met een kolentrein langs het Rail and Road Event 2019, 1252 en de 1218.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De DB Cargo 193 323 rijdt met een Unit Cargo langs het Rail and Road Event 2019 en de 1218.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1218 staat naast 1252 tijdens het Rail and Road Event 2019. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De bruine 1218 met gele bies tijdens de 60-jarige verjaardag van de 1200's in
Amersfoort. 12 november 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De 1253 staat in Amsterdam Westhaven gerangeerd. © TreinenInNederland.nl
 
Een vooraanzicht van de 1253. Amsterdam Westhaven. © TreinenInNederland.nl
 
De 1253 staat op de rolbrug van de NedTrain-werkplaats in Tilburg. © TreinenInNederland.nl
 
Voordat de 1218 van de sloop gered kon worden was de loc al flink onttakeld. Gelukkig kon de loc weer opgeknapt
worden tot 1253. De deels onttakelde 1218 op het terrein van werkplaats Tilburg.
© Pieter Topsvoort
 
De 1218 staat met een internationale trein te wachten op Amsterdam Centraal. © Pieter Topsvoort