![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
NS 1215 / ACTS / EETC 1251 / Railpromo 1215 / Railexperts 1251
|
||||||||||
Info over de locomotief: |
|||||||||||
Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogsschade. Dit was een mooie kans om tijdens de herbouwing meteen grote delen van het spoor te elektrificeren. Voor de oorlog was Nederland al begonnen met het elektrificeren van het spoorwegnet. Na de oorlog werd hier op hoog tempo mee doorgegaan. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden. In 1949 bestelde NS 25 locomotieven van het loctype 1200. De 1200 locomotief serie is door Werkspoor in Utrecht gebouwd naar Amerikaans ontwerp. De locs werden betaald met het Amerikaanse Marshallplan. Voor veel locomotieven vlak na de oorlog werd een bestaand ontwerp gebruikt. De 1200'en zijn geen uitzondering, hun zijn gebasseerd op locomotieven van de Baldwin Locomotive Works uit Philadelphia. De locs zijn in Utrecht gebouwd maar de draaistellen komen uit de VS. De 1200'en hebben een maximale snelheid van 130 km/u en ze hebben twee zes-assige draaistellen met spaakwielen. De locomotieven vallen erg op door hun grote neus, hierdoor zat de machinist veilig tijdens aanrijdingen. NS had een deadline opgesteld dat de eerste locomotief van het type in oktober 1951 geleverd zou worden. De 1201 werd op de laatste dag van oktober geleverd, de loc was toen nog niet helemaal af. De horizontale sierstrepen op de zijkant en de nummers op de loc ontbraken nog. Later werden de sierstrepen en de nummers op de loc gezet. Op 26 november werd de loc afgeleverd aan NS. Begin januari 1952 werden de eerste 1200'en in dienst gesteld bij NS. De laatste locomotief van de serie werd begin 1953 geleverd. De 1201 tot en met de 1214 werden in de turkooise kleur geleverd, net als alle nieuwe locomotieven en rijtuigen uit die tijd. De 1215 tot en met de 1225 werden in een bruine kleurstelling geleverd. Die kleurstelling kregen ook de meeste nieuwe diesellocomotieven voor de goederendienst. De 1200'en werden ingezet voor lange(re) reizigerstreinen en voor het vervoer van goederentreinen. Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. De 1200'en kregen in 1954 net als alle andere locomotieven een Berlijns blauwe kleurstelling. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling. Door de intensieve inzet van de locs maken ze meer kilometers dan andere locomotieven. NS moest rond 1975 kiezen om de locs te vervangen of grondig te renoveren. Er werd voor het laatste gekozen, alle 25 locomotieven werden in de Hoofdwerkplaats in Tilburg gerenoveerd. De 1200 serie staat bekend als een erg betrouwbare en degelijke locomotieven. Dat komt mede door de simpele elektrische installatie in de locs. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In 1998 werd de laatste 1200 na 40 jaar terzijde gesteld. Een bekende intercity-dienst waar de 1200'en in reden was de intercity tussen Zandvoort aan Zee of Haarlem en tussen Maastricht of Heerlen. In 40 jaar dienst is geen enkele 1200 gesloopt wegens een ongeluk of defect. De meeste locs zijn gesloopt bij HKS in Amsterdam Westhaven. De NS liet de 1200 serie na hun buitendienststelling op hoog tempo slopen zodat de locs niet konden worden gebruikt voor nieuwe andere vervoerders op het Nederlandse spoor. Tijdens de sloop van de 1200'en namen Harry Schneider en Laurens Pit het initiatief om een aantal 1200'en van de sloop te redden. Samen met de oprichter en toenmalige directeur van ACTS, John Hoekwater, lukte het om een aantal locomotieven te redden. ACTS wilde een aantal locs kopen om zelf goederentreinen te rijden. NS wilde dit niet en ACTS stapte naar de rechter om de sloop stop te zetten. De rechter legde een sloopverbod op, ACTS nam uit eindelijk de 1208, 1214, 1215, 1218, 1224 en de 1225 over van NS. Op 16 oktober 1998 werden de letterlijk voor de deur van de sloper staande 1208, 1215, 1224 en 1225 door de 6455 weg gehaald en naar de Watergraafsmeer gebracht. Na een kleine restauratie gingen ze door naar Tilburg. Er werden 4 1200'en opgeknapt en ze kregen de blauw-gele ACTS kleurstelling. Een totaal donkerblauwe kleur met een gele horizontale band die op de neuzen van de locs in een V-vorm eindigde. De locomotieven kregen ook andere nummers, de 1215 werd de 1251, de 1225 werd de 1252, de 1218 werd de 1253 en de 1214 werd de 1254. De 1208 en de 1224 werden als pluk-locs gebruikt. Het kostte veel geld om asbest uit de loc te verwijderen en ATB-kasten opnieuw in de locs te plaatsen. Daarom werd er voor gekozen de asbest in de locs te laten zitten. In 2000 wilde ACTS een extra 1200 tot hun beschikking hebben, de 1221 van Stichting Klok werd overgenomen en indienst gesteld als de 1255. Doordat de containertreinen te lang en te zwaar zijn voor één 1200 kocht ACTS vijf Belgische locomotieven van de Reeks 62. Het zijn diesellocomotieven en ze kregen bij ACTS ook de blauw-gele kleurstelling. De loc hielp met het opgang komen van de trein en reed de containertreinen op trajecten zonder bovenleiding. De 6700 serie kon bediend worden vanuit de 1200 met een special kastje dat via kabels naar de dieselloc ging.In 2009 werden de laatste ACTS 1200'en, de 1251, 1254 en de 1255, terzijde gesteld. De 1251 had een defecte steunlager. ACTS had de loc niet meer nodig en stelde hem terzijde. Volgens afspraak kregen oud-ACTS machinisten Harry Schneider en Laurens Pit beschikking over de 1251, 1252 en de 1254. Vanaf juli 2010 huurde Euro-Express Traincharter (EETC) de 1251, 1252 en de 1254 van Pit en Schneider. Ook werd de 1255 van Stichting Klok gehuurd. De 1251 en de 1252 werden gebruikt voor het rijden van internationale treinen, zoals de Alpen Express en de Autoslaaptreinen, tot aan de grens. De 1254 en de 1255 werden gebuikt om stroom te leveren aan de rijtuigen van EETC op de Watergraafsmeer. Op 30 september dat jaar is de 1251 ook naar de VSM-werkplaats gebracht. Op 29 okotber 2011 vertrok de loc vanuit Apeldoorn in de EETC-kleuren, bordeauxrood met dezelfde gele ACTS-band, op eigen kracht. Eerder dat jaar, op 19 februari, werd de 1254 al gepresenteerd in de nieuwe kleurstelling. Op 12 november 2011 werd in Amersfoort ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de 1200'en een grote 1200-dag gehouden. Alle 1200'en die niet waren gesloopt waren aanwezig, de 1201, 1202, 1211, 1218 (ex 1253) , 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1254 (ex 1214) en de 1255 (ex 1221). Op 18 februari 2015 kreeg EETC beschikking over de 1618, 1619 en de 1621 van Jacko Fijn Techniek. De bedoeling van de aankoop van de 3 1600'en was het vervangen van de 1200 locomotieven. Echter is alleen de 1621 helemaal omgespoten in de EETC-kleurstelling. De 1621 heeft een paar weken dienst gedaan bij EETC toen EETC per 15 april 2015 is gestopt met de rijden van de autoslaaptrein vanwege de sterk gestegen kosten. De 1251, 1252 en 1254 werden weer terug gegeven aan Schneider en Pit. De 1255 keerde terug bij Stichting Klok. Op 26 september 2015 werden de 1251 en 1254 door de HSL 1832 van Watergraafsmeer naar Blerick gebracht. In 2016 werd de 1251 ook verhuurd aan Railpromo, de loc werd helemaal omgestickerd in de zwart-wit-licht blauwe kleuren van Railpromo en hij kreeg zijn oude nummer 1215 weer terug. Op 23 maart 2016 werd de loc door burgemeester van Amsterdam gedoopt tot "City of Amsterdam". De loc werd gebruikt als vaste inzet voor de treinen van Railpromo waardoor de 1252 nog maar als reserve loc diende. De Railpromo 1252 werd ook ingezet als er onderweg gekeerd moest worden. Eind juni 2017 werd de 1252 terzijde gesteld door een verlopen ATB-keuring. In diezelfde maand werd de 1215 ook terzijde gesteld. De 9901 van Railexperts werd enkele keren ingezet als trekkracht voor het restaurant. In maart 2018 kocht Railpromo de 1772, 1775, en de 1781 van NS. De 1772 en de 1781 kregen net als de 1215 de Railpromo kleurstelling en werden omgenummerd. De 1781 werd de 101001 en de 1772 werd de 101002. Een jaar later werd de 1775 ook omgestickerd en kreeg het nummer 101003. Op 27 oktober 2017 sleepte de 9901 de ex-Railpromo 1215 naar de sporendriehoek in Haarlem. Daar werd de loc door vrijwilligers van Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem omgeschilderd van Railpromo licht blauw-wit-zwart naar ACTS blauw met een gele verticale streep. De 1215 werd weer terug genummerd naar zijn oude ACTS / EETC nummer 1251. Vanaf december 2017 huurde Railexperts de locomotief via Fairtrains van Laurens Pit en Harry Schneider. Op de plek waar het ACTS logo zat is het Railexperts-logo gezet. Op 13 december 2017 reed de loc in zijn nieuwe kleurstelling een proefrit. Twee dagen later reed de loc zijn eerste rit in dienst van Railexperts. De loc werd ingezet voor het rijden van extra treinen of op speciale aanvraag. De loc werd ook gebruikt als back-up loc tijdens het wintersportseizoen. Op 25 en 26 mei 2019 waren tijdens het Rail & Road Event in Blerick zeer waarschijnlijk alle vijf de ex-ACTS 1200'en voor het laatst bij elkaar te zien. De 1251, toen gehuurd door Railexperts, keerde daarna weer terug naar Amersfoort. Op 2 september 2020 heeft Railexperts zes 1600 locs gekocht van DB Cargo. Het betreffen de locomotieven 1602, 1604, 1611, 1614, 1615 en de 1616. De 1611 en de 1616 werden omgenummerd en gestickerd op dezelfde manier als bij de 9901 is gedaan. De 1616 werd de 9902 en de 1611 werd de 9903. Op 26 september 2020 maakte de 9902 haar eerste rit. Met het in dienst komen van de nieuwe 1600'en van Railexperts is de huur van de 1251 in oktober 2020 beëindigd. Door de coronacrisis werd de loc al zeer weinig ingezet. De locomotief stond sinds dat moment bij station Amersfoort Centraal op de kopsporen opgesteld, de loc droeg nog wel de Railexperts-logo's. Op 8 juni 2022 werd de 1251 door de 9901 van Railexperts vanuit Amersfoort naar Roosendaal gebracht. Eind juni 2022 reed de 1251 na twee jaar weer op eigen kracht op de hoofdbaan. Railexperts is weer de 1251 gaan huren. De eerste inzet van de locomotief was samen met de 9901 tijdens de Sommer-Strand-Holland-Express die de 1200 reed tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. Momenteel is de loc eigendom van Harry Schneider en Laurens Pit, de loc staat momenteel in Amersfoort. UIC-nummer: 91 84 11 12 051-5 |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Op zaterdag 8 juni 2024 werd uitgebreid gevierd dat het op 10 juni 150 jaar geleden is dat de Oosterspoorlijn en het Maliebaanstation in Utrecht zijn geopend. In Baarn stonden de locomotieven 1251 en 9902 van Railexperts en de Motorpost 3029 en de 100 jarige Blokkendoos mC 9002 van de Stichting 2454 CREW in Baarn tentoongesteld. Tussen beide Baarn en het Spoorwegmuseum reed de VSM als Oosterspoorweg Express. Op de foto komen de RXP 9902, Motorpost 3029 en Railexperts 1251 vanuit Amersfoort in Baarn langs gereden. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 1251 met de mP 3029 en de 9902 aan de haak komen station Baarn ingereden. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De koppen van de mP 3029 en de RXP 1251. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251, mP3029 en de 9902 staan in Baarn opgesteld langs het perron. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een kijkje in de cabine van de 1251. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een kijkje in de machine ruimte. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 en de 100 jarige Blokkendoos Jaap in Baarn. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 1251, de mP 3029 van Stichting 2454 CREW en de RXP 9902 rijden weer terug naar thuisbasis Amersfoort. De foto toont de doorkomst in de Eempolder ter hoogte van de Grote Melmweg. 8 juni 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 3 november 2023 reed een mooie sleep oud NS materieel door Nederland richting Limburg voor een fotodag bij de ZLSM. Vanaf Amersfoort vertrok de Railexperts 1251 (in de oude ACTS-kleurstelling) met de 2454, Sik 276, Motorpost 3029 en Plan-V 904 van de Stichting 2454 CREW. Op de foto rijdt het transport door Schalkwijk (gemeente Houten) richting Geldermalsen en verder naar Limburg. De 1251 werd in Maastricht achter gelaten voor een familiedag in de werkplaats. De 2454 CREW reed door naar de ZLSM. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De museumlocs vertrekken vanuit Amersfoort onderweg naar Apeldoorn, op de foto rijden de 1251 en de 2454 door de Koppelpoort in Amersfoort. 13 juli 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De RXP 1251 rijdt met de IRP 2103 door Arnhem Velperpoort richting Utrecht en verder naar Kijfhoek. 26 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 1251 rijdt met 6 SSN-rijtuigen als NVBS Koningsdagrit door Gramsbergen naar Coevorden. Daar werd er een G2000 voor de 1200 gerangeert en werd de trein verder getrokken over de diesellijn naar Bad Bentheim. Op de diesellijn stonden veel fotostops gepland, maar deze mochten het laatste moment niet doorgaan. 27 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 1215. 27 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Later op de dag legden wij de trein nog een keer te Teuge vast. De 1251 is met de rijtuigen weer op de terugweg naar Amersfoort. 27 april 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 1 september 2022 werden de 1252, 1254 en de 1255 door de Railexperts 1251 in Blerick opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werden de locomotieven tussen de pluk-locs op de achterste sporen in Amersfoort geplaatst. Hiervoor moest de RXP 6004 het nodige rangeerwerk uitvoeren. Op de foto komt de 1251 met zijn drie soortgenoten station Amersfoort binnen rijden. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Terwijl de drie 1200'en worden weggerangeerd passeert de 1251 richting Amersfoort Goederen. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 rangeert naar de locsporen waar Railexperts meer locomotieven heeft opgesteld. De loc werd tegen de 9902 aangezet. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 is tegen de 9902 aangeparkeerd. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 staat klaar op Amersfoort om even later achterop de Sommer-Strand-Holland-Express gekoppeld te worden. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 rangeert naar de Sommer-Strand-Holland-Express toe die op Amersfoort Goederen staat te wachten. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 9901 rijdt met de Sommer-Strand-Holland-Express en de 1251 achterop door Hilversum Media Park richting Amersfoort en verder. 9 juli 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railexperts 1251 en de 6703 staan in Amersfoort opgesteld. 30 april 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 1251. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een zij-aanzicht van de 1251. 31 maart 2021. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
RXP 1251 rijdt met nieuwe SNG's 2736 en de 2335 door Houten Castellum. 18 juni 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Rail Experts 1251 tijdens het Rail and Road Event 2019. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op het Rail and Road Event 2019 stonden de 1251 en de 1255 naast elkaar. 25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Zaterdag 30 maart 2019 trok de RailExperts 1251 een Sonderzug van IG Schienenverkehr Ostfriesland vanaf Bad Bentheim naar Amsterdam en weer terug. Wij fotografeerde hem op de terugweg op Amsterdam Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Zaterdag 30 maart 2019 trok de RailExperts 1251 een Sonderzug van IG Schienenverkehr Ostfriesland vanaf Bad Bentheim naar Amsterdam en weer terug. Wij fotografeerde hem op de terugweg op Amsterdam Centraal. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Zaterdag 30 maart 2019 trok de RailExperts 1251 een Sonderzug van IG Schienenverkehr Ostfriesland vanaf Bad Bentheim naar Amsterdam en weer terug. Wij fotografeerde hem op de heen weg te Amersfoort. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 komt met de 201 093 station Amersfoort binnengereden. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 is met de 201 093 tot stilstand gekomen op de rangeersporen van station Amersfoort. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railpromo 1215 rijdt met de Panorama Rail Restaurant door Houten Castellum richting Utrecht. 20 mei 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1215 staat met twee Railpromo-rijtuigen en de 1252 in Amsterdam Centraal. 23 maart 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een kijkje in de cabine van de 1215. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan onthuld samen met Julius Jaspers het stadswapen van Amsterdam. Hiermee is de loc officieel gedoopt tot "City of Amsterdam". 23 maart 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Railpromo 1215 "City of Amsterdam" bij vertrek uit Amsterdam Centraal. 23 maart 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 rijdt met de rijtuigen voor de AutoslaapTrein. Houten Castellum. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een close-up van de 1251. Houten Castellum. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De EETC 1251 staat met rijtuigen van de AutoSlaapTrein te wachten voor een rood sein. Houten Castellum. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 staat te wachten tot de 503 aankomt met de autowagons. Den Bosch. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De EETC 1251 staat klaar voor vertrek met de Alpen-Express. Utrecht Centraal, 7 februari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De EETC 1251 trekt een AlphenExpress langs Houten Castellum. 26 januari 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 trekt een internationale trein vanaf de Watergraafsmeer het station binnen. Amsterdam Centraal, 5 juli 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 bij vertrek uit Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer. 5 juli 2013. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
EETC 1251 met aan de haak EETC V60 nr xxx onderweg naar Ht. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk. 9 mei 2012. © Floris de Groot |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De EETC 1251 tijdens haar 'Rondje Nederland'. Houten Castellum. 29 oktober 2011. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De ACTS 1251 en 6705 met de Coevorden shuttle (Trnr. 50125). Moordrecht, 22 mei 2009. © Leen Dortwegt |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De ACTS 1251 met een containertrein te Utrecht Centraal. 29 december 2007. © Remco van den Bosch |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
ACTS 1251 met de Gay-express naar Amsterdam. Deze trein reed feestgangers vanuit Duitsland naar Amsterdam. Vechten, 4 augustus 2007. © Rob van de Woude |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Te Utrecht Goederen werden de locomotieven in een andere volgorde gerangeerd en vertrok de trein weer richting Bunnik en verder. Rob van der Woude legde de combinatie (ACTS 1251, 5814 en de 6703) vast te Utrecht Lunetten. 7 juli 2007. |
|||||||||||
De 1251 staat naast de wasstraat op de Amsterdamse Zaanstraat. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een vooraanzicht van de 1251. Amsterdam Westhaven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1251 en de 6003 op Amsterdam Westhaven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De NS 1215 te Hengelo. © Pieter Topsvoort |
|||||||||||